mitt mysterium *långt*

Fiorano

Trådstartare
Min lilla häst vill inte bli riden. Hjälp mig att hitta orsaken!!

Hennes historia:

Tetris (som är min egen uppfödning) reds in som treåring. Hon var väldigt enkel och snäll och jag red mest ute på åkrar och i skogen med henne. Som fyraåring kom vi igång bra under vår och sommar, hann hoppträna lite och vara med på terrängträning. Fortfarande inga bekymmer.

Men i början av juli-05 (alltså på sommaren då Tetris var fyra år) rymde hon från betet och skadade höger bakben på ett vajerstaket. Hon blev opererad på Hbg och sattes igång en månad efter op. När hon varit igång bara någon vecka skickar hon av mig i skogen så att jag inte kunde rida på någon vecka. När jag kom igång igen med henne var hon rätt så bråkig. Min tränare var, liksom jag att det var "tonårstrots". Det gav sig dock inte och till slut blev hon halt på vänster bak. Kotledsinflammation konstaterades och hon blev bahndlad i dec-05. Ua på böjprov i jan-06, men han bara skritta i två veckor sen kom hältan tillbaka. I mars-06 blev hon opererad i vänster bakkota där leden rensades. Hon hade en hörnstödsfraktur som togs bort. Hon fick diagnosen kronisk synovit, alltså en kronisk inflammation i ledkapseln, det var ingen lysande prognos.

Men efter ca 8 behandlingar med Adequanin och nästan 1.5 års vila var hon ua på böjprov i juni-07. Så jag började sätta igång henne i sommar. I juni skritades hon från 10 till 60 minuter för hand. I juli började jag tömköra henne från 10-25 minuter. Slutligen satt jag upp i augusti (var först hos vet och böjdes ua) och har till för tre veckor sen kommit upp i ca 30 minuters ridning i alla gångarter. Under igångsättningen har jag tyckt att hon faller in åt höger och hon blir dubbelspårig i höger varv (lägger in bakdelen). Galoppen har också varit lite knepig då hon först inte har velat gå framåt samt var lite "stampig" med bakbenen. Hann rida två träningar på henne och hon förbättrade galoppen då varje gång.

Så för en månad sen var vi hos min Equiterapeut. Just eftersom Tetris var så sned och stampig misstänkte jag att där fanns en del att rätta till. Det gjorde det också och et lossade massa spänningar. Tetris vilade fyra dagar efter behandl. och sen tömkörde jag i två veckor efter behandlingen. I tömkörningen var hon super! Efter beh. var hon betydligt rakare och galopperade genom kroppen istället för att stampa.

Nu till problemet i nuet. Det går inte att rida på Tetris, hon protesterar så fort jag lägger ben på henne och slår som f-n. Det började i galoppen, nästa gång var det i traven och nu går det inte att skritta utan att hovn visar obehag.
Var hos vet. igår. Då böjdes hon ua och fick beröm för hur rörlig och fin i muskulaturen hon är. Munnen kollades och vargtänder plockads ut.

Provade rida på hackamore idag om det nu var så att det var munnen som är roten till allt ont. Men det var samma visa. Jag vet inte vad jag ska göra. Et tycker att jag ska avvakta. Eftersom hon lossade på så mycket spänningar att det är "kaos" i kroppen på hästen. Vet. hade väl inte så mycket uppslag heller...

Det jag vill göra nu är först ha en testryttare som visar henne för vet. och sen ev. sätta henne på smärtstillande. Men jag vet inte.

Vad hade ni gjort???
 
Sv: mitt mysterium *långt*

Det är inte lätt att gissa, har du kollat sadeln? Provat annan sadel, ev tjock fårskinnspad, för att se om det är någon skillnad? Om hon har varit sned, och oregelbundet riden, så verkar det ju inte otroligt om den gamla sadeln inte ligger på samma sätt längre.
Om det sitter i huvudet kan man kanske prova att bara skritta 5-10 min per dag någon vecka, göra något hon kan/tycker är ok (halt? sidvärts? framdelsvändning?) och sedan sitta av. Fortsätta tömköra under tiden för att bygga muskler. Om hon känner att kraven vid ridning är låga, så kanske hon vågar slappna av mera och lita på att det inte är obehagligt.
Rida på smärtstillande som du föreslår låter väl vettigt för att kolla om det trots allt finns bekymmer kvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 132
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 087
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp