Mitt "Nya" Stall

_Skifting_

Trådstartare
Måste bara få visa er Bukefalister mitt Nyrenoverade stall!!
Inte helt klart än, en del småfix, som mest är för syns skull och den gamla sadelkammaren ska inredas med garderober och krokar.
Men Man ser ju vad det har blivit av mitt gamla sunkiga stall...:bump:

25889903.jpg


Detta är en gammal ritning på stallet.
Men Boxfronterna har blivit klädda med stående panel. På sidan mot box 1-3 var det mörkbrun plywood innan och sidan mot boxarna 4-6 fanns det ingen front alls på. Skivorna vid box 3 har blivit nerrivna och Min sadelkammare har blivit utbygd.
Det lila "hörnet" som gränsar till den blå rutan vid dörr nr.2 har blivit den nya sadelkammaren. Man går in genom dörr nr. 2 in i gamla sadelkammaren för att komma in i nya delen. Fönstret i nya sadelkammaren som vätter ut mot stallet ska det sättas en okrossbar plast/glasskiva framför, men den har vi dock inte hunnit få hem än.
Ut genom Dörr nr. 3 så kommer min Loge och där ute så har vi byggt ett foderutrymme.

Men ni får kika själv...
Alla bilder det står Nyrenoverat på är tagna idag. De andra bilderna är tagna när vi tittade på stallet i januari innan inflyttning.

Länk till albumet: http://www.pixbox.se/alb_show_id1000114_page1.html

Såå.. Vad tycks??

Tackar min pappa djuuupt för jobbet han la ner de 3dagar han var här...

Ps. Klickar man upp bilderna i albummet, så står det mer ingående beskrivning om varje bild. D.s
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Kul att det börjar bli klart! Ser jätte mysigt ut =)
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

tack så mycket!!
Visst, mitt stall har alltid varit Mysigt och Gulligt och fullt fungerande, men nu har det fått den där sista WoW-faktorn oxå.. är sååå nöjd!!
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

ingen mer som har något att kommentera?? Ser det så hemskt ut?? *har kanske blivit hemmablind...*
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Det ser väldigt trevligt ut tycker jag, rymligt och välplanerat. Jag skulle också vara nöjd om jag vore du :)
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Jättefint!! Kul när det blir så bra. För att behålla det så fint så skulle jag vilja ha metallkanter så pållarna inte äter upp boxkanterna för dig. :)
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Jättefint!! Kul när det blir så bra. För att behålla det så fint så skulle jag vilja ha metallkanter så pållarna inte äter upp boxkanterna för dig. :)

Tack!!
Jag har oxå tänkt på det, men mina hästar är inne 5-6timmar/dygn okt-maj, och de har stått i stallet sen februari (på shettissidan) som vi gjorde i ordning för att de skulle kunna flytta in, och tänderna är inte satta någonstans.... :D
Tror jag har bra stimulerade hästar, eftersom de går ute från 05-23 och när de väl är inne så har de massor med hö och halm att pilla med...
Sen tror jag att en bidragande faktor till att de inte tuggar är att jag inte har galler på boxarna, så hästarna har kroppskontakt även inne och kan stå och pilla på varandra...
Men skulle jag se att de börjar tugga, så kommer det upp plåtbläck...
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

nä... måla det ska vi inte, men däremot ska det upp belysning... :p
Just nu så är endå ljuskällan i Logen BAKOM foderväggen, så det blir lite mörkt just där, men ljusrör kommer i veckan, så de blir bättre inom kort...
Ja, väggen mittemot foderlådorna ska ju målas då färgen flagnat, så liiite rätt hade du... :D
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Det ser väldigt trevligt ut tycker jag, rymligt och välplanerat. Jag skulle också vara nöjd om jag vore du :)

Tack!! Tanken var just rymlighet och planering när vi byggde... Boxarna är ju stora (runt ca 4x4m) och utan galler, så jag ville ha den känslan med hela stallet... Och eftersom jag letar inakoderingar, så ville jag ha det lättarbetat och snyggt... :)
innan så var allt lite var det fick plats, logen utnytjades inte ordentligt med alla utrymmen den erbjöd, då det inte fanns någon ramp, så lat som man är så blev skotkärra och dyl. stående lite varstans. Och där nya sadelkammaren är nu hade jag fodert stående på lastpallar... :grin:
Kändes inte riktigt okej... Visst, JAG kunde ju leva med det, men vill inte behöva ha det så oorganiserat till inakoderingarna (och mig själv faktist, gillar ordning och reda)...
Men NU är jag nöjd, lite småfix som sagt kvar, men sen bra... Bara spolspiltan som ska borras upp och fixas till så vattnet kan rinna ut INNE i den istället för ut på hela gången vid dörren (blir isbana på vintern...:mad:), men det kommer det med...
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Kände ett sug i magen när jag såg dina bilder!!!
Längtar så tills jag själv kan köpa hus och bygga stall, håller på att utbilda mig till byggingenjör så mitt framtida stall skall jag rita upp helt själv :d

Din sadelkammare och de där foderlådorna var helt fantastiska ju!!!
Stallet oxå, snyggt med oslipat trä, man får lite mer "ruff" känsla = inte måla:angel:

Tycker du ska vara väldigt nöjd med ditt stall!!!:love:
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Det där blir nog superbra=)
Jag tänkte på en sak, är det bara bilderna eller är det lite lågt till taget?:)
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Det där blir nog superbra=)
Jag tänkte på en sak, är det bara bilderna eller är det lite lågt till taget?:)


Tack...
njaaa... liiite lågt i tak är det nog... är "bara" 242cm i takhöjd, så igentligen är det 3cm för lågt för min ena häst, men det funkar ju...
Har ju inte hästarna inne speciellt mycket (ca23-05), så det stör nog inte jätte mycket...
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Kände ett sug i magen när jag såg dina bilder!!!
Längtar så tills jag själv kan köpa hus och bygga stall, håller på att utbilda mig till byggingenjör så mitt framtida stall skall jag rita upp helt själv :d

Din sadelkammare och de där foderlådorna var helt fantastiska ju!!!
Stallet oxå, snyggt med oslipat trä, man får lite mer "ruff" känsla = inte måla:angel:

Tycker du ska vara väldigt nöjd med ditt stall!!!:love:


Tack!! Jag ÄR jätte nöjd med mitt stall!!
Nepp, det som är trä ska inte målas!! :devil:
Uppväxt med en pappa som är snickare som ha en förkärlek för "material", så det har nog gått en del i arv... Tycker det är snyggt och trevligt så, dock håller vi på att måla hela insidan av boxarna svarta och taket vitt, men resten får vara... Möjligtvis man spär tjära kraftigt till nästa år och målar på själva träet, men det får vi se då...
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Tack...
njaaa... liiite lågt i tak är det nog... är "bara" 242cm i takhöjd, så igentligen är det 3cm för lågt för min ena häst, men det funkar ju...
Har ju inte hästarna inne speciellt mycket (ca23-05), så det stör nog inte jätte mycket...

Är det den höjden till bjälkarna eller till själva taket??
För jag har fått lära mig att det är den lägsta höjden i taket som räknas, så är det lite lägre på ett ställe är det detta som räknas. Jag har 15 cm (eller nå liknande) för lågt i takhöjd om man räknar på det lägsta stället. Mått räknat på häst större än 160 cm. (fast största hästen här just nu är bara 130 cm) Ska höja hela taket kommer bli fint och luftigt:bump:

Annars blev ditt stall jätte fint!!!:laugh:
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Det kan störa om Länsstyrelsen kommer ut och gör kontroll på bygget. Personligen gillar jag inte att ha foder i träutrymmen, tycker det blir sunkigt.
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Är det den höjden till bjälkarna eller till själva taket??
För jag har fått lära mig att det är den lägsta höjden i taket som räknas, så är det lite lägre på ett ställe är det detta som räknas. Jag har 15 cm (eller nå liknande) för lågt i takhöjd om man räknar på det lägsta stället. Mått räknat på häst större än 160 cm. (fast största hästen här just nu är bara 130 cm) Ska höja hela taket kommer bli fint och luftigt:bump:

Annars blev ditt stall jätte fint!!!:laugh:



det är till bjälkarna i boxarna... Golvet är nedsänkt ca 14cm inne i boxarna, så det ser lägre ut eftersom stallgången är lägre i tak än inne i boxarna... :p
Men det är helt okej att det är lägre där (pratat med dom som har koll på det *namn,namn*) och det är okej att det är lägre eftersom det är tillfälligt man är där, men i utrymmen som hästen vistast längre tider i och regelbundet, gäller de vanliga måtten... Det är ungefär samma bestämmelser som i transport som jag förstått... Där är ju oxå "för lågt"...
 
Sv: Mitt "Nya" Stall

Tyckte om foderlådorna, att alla hade sitt eget fack :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 264
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp