Mitt sto är kär i grannens häst

L8P8

Trådstartare
Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram tills för ett tag sedan fanns det inga andra hästar inom synhåll (bara inom höravstånd om de gnäggar). För ca två månader sedan köpte min granne häst till sina döttrar + att de lånade in en åring som sällskap. När de flyttade in, fick de hagar som var ett par hundra meter ifrån oss och det var lite kuperat, så det var bara på vissa platser mitt sto kunde se dem. Hon blev omedelbart fäst vid dem och när hon gnäggat konstant efter dem och varit väldigt orolig i hagen i ett par dagar gav jag upp och flyttade mina hästar till en hage där hon inte såg de nya hästarna. Då avtog oroligheten och hon gnäggade bara ngn gång per dag. Detta har hon gjort sedan dess, de andra hästarna svarar ibland.

Nu går mina hästar i en tredje hage, denna gången är ca 30 m av hagen längs med landsvägen. Flickan börjat rida ut på sin häst, hennes pappa följer med på cykel. De passerar då förbi mina hästar och efter några gånger så blir båda hästarna skogstokiga (min ponny bryr sig inte), min springer som besatt och skriker efter den andra och den är oxå orolig och brunstkissar. Jag var ute och promenerade med min häst idag och gick då förbi deras hagar, min häst travar på stället och deras hästar springer jättemycket. På vägen hem såg jag att de inte var i hagen närmast vägen och kom hem och släppte ut min häst. Då ser jag grannens häst ute i bondens fält, skyndade mig ut för att försöka fånga hästen. Det visade sig att flickan hade ridit och när jag passerade på ca 100 meters håll så hade hennes häst slängt av henne och sprungit iväg för att leta upp min.

Min häst var orolig länge efter detta, hade knappt ro att äta sitt kraftfoder (som hon vanligtvis kastar sig över). Sista gången jag hörde henne skrika var ca kl 20, då har det varit mörkt i 1,5 tim. Jag trodde hon skulle ge sig när det blev mörkt... De går ff ute dygnet runt.

Hur kan de ha utvecklat så starkt flockbeteende när de aldrig ens gått ihop och de har båda sällskap i sina hagar? Och hur tränar man bort detta när man inte har "tillgång" till den andra hästen? Man måste ju kunna passera förbi varandras hagar utan att hästarna rymmer...
 
Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram tills för ett tag sedan fanns det inga andra hästar inom synhåll (bara inom höravstånd om de gnäggar). För ca två månader sedan köpte min granne häst till sina döttrar + att de lånade in en åring som sällskap. När de flyttade in, fick de hagar som var ett par hundra meter ifrån oss och det var lite kuperat, så det var bara på vissa platser mitt sto kunde se dem. Hon blev omedelbart fäst vid dem och när hon gnäggat konstant efter dem och varit väldigt orolig i hagen i ett par dagar gav jag upp och flyttade mina hästar till en hage där hon inte såg de nya hästarna. Då avtog oroligheten och hon gnäggade bara ngn gång per dag. Detta har hon gjort sedan dess, de andra hästarna svarar ibland.

Nu går mina hästar i en tredje hage, denna gången är ca 30 m av hagen längs med landsvägen. Flickan börjat rida ut på sin häst, hennes pappa följer med på cykel. De passerar då förbi mina hästar och efter några gånger så blir båda hästarna skogstokiga (min ponny bryr sig inte), min springer som besatt och skriker efter den andra och den är oxå orolig och brunstkissar. Jag var ute och promenerade med min häst idag och gick då förbi deras hagar, min häst travar på stället och deras hästar springer jättemycket. På vägen hem såg jag att de inte var i hagen närmast vägen och kom hem och släppte ut min häst. Då ser jag grannens häst ute i bondens fält, skyndade mig ut för att försöka fånga hästen. Det visade sig att flickan hade ridit och när jag passerade på ca 100 meters håll så hade hennes häst slängt av henne och sprungit iväg för att leta upp min.

Min häst var orolig länge efter detta, hade knappt ro att äta sitt kraftfoder (som hon vanligtvis kastar sig över). Sista gången jag hörde henne skrika var ca kl 20, då har det varit mörkt i 1,5 tim. Jag trodde hon skulle ge sig när det blev mörkt... De går ff ute dygnet runt.

Hur kan de ha utvecklat så starkt flockbeteende när de aldrig ens gått ihop och de har båda sällskap i sina hagar? Och hur tränar man bort detta när man inte har "tillgång" till den andra hästen? Man måste ju kunna passera förbi varandras hagar utan att hästarna rymmer...


Ni kan inte ha hästarna ihop? :)
 
Ni kan inte ha hästarna ihop? :)
Det är inte ett alternativ av många olika skäl. Det största skälet är att min häst kommer att genomgå en ryggoperation på måndag, efter det väntar minst två veckors boxvila och sjukhage i flera månader efter det. Blir intressant att försöka lösa det med att gömma sjukhagen så att de andra hästarna är utom synhåll. :down:

Dessutom lär de knappast bli mindre fästa vid varandra då.
 
En tanke som kanske inte alls har någonting med din situation att göra men...

Jag flyttade mitt sto till ett annat stall över en vinter. När vi flyttade tillbaka till det första stallet hade ett nytt ponnysto flyttat in. Ponnyn gick i hagen längst bort i från mitt sto och de hade ingen kontakt alls med varandra. Jag och ponnyägaren var i princip aldrig i stallet samtidigt så vi red aldrig tillsammans och hade inte heller hästarna i stallet tillsammans under dagarna (de hade boxarna långt ifrån varandra så de såg inte varann nattetid.)
Mitt sto blev HELT tokig i denna ponny! Så fort vi passerade hagen betedde hon sig som en hingst runt ett brunstigt sto och taktade, "mullrade" (kåtgnägga som stallägaren sa...), viftade med frambenen och ville inte gärna lämna henne.

När hon även började bli intresserad utav hagkompisen (också sto) som hon delat hage med i flera, flera år åkte vi till veterinären. Det visade sig att hon hade en äggstockstumör på 17 cm i diameter! Tumören producerade en massa testosteron och därifrån kom hingstbeteendet. Efter operation var hon sig själv igen på en gång :)

Att det skulle vara detsamma för dig känns kanske osannolikt men håll koll på hur hon beter sig även mot andra hästar. Att kolla äggstockarna med ultraljud är ingen stor undersökning och den kostade inte heller många kronor vill jag minnas :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp