Mitt sto har fallit ur

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!

Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se väldigt tanig ut. Musklad, men även lite knotig o man ser revbenen. Tycker även hon verkar hungrig hela tiden. Är en arab på 11 år. Hon får i dagsläget fri tillgång på torrt hö, 1 l lucern, 1 l hel havre, samt en 1/3 liter betfor varje kväll. Hon går ute ca 16 h per dag och detta hårda väder har väl också tagit lite på henne, hittat henne frysandes 2 gånger när det regnat genom täcket.
Kan tillägga hon avmaskades i höstas.

Vad ska jag fodra upp med? Vill helst inte köpa massa dyra specialfoder utan går det att hitta en enklare väg men ändå få upp henne lite i hull vore det toppen. Ska dessutom betäcka henne till våren o vill inte hon är för tanig då.

tack för råd!
 
Har du analys på grovfodret så du får ett hum om vad som saknas? Låter ju som MJ men alltid bra att veta via analysen.

Du kan alltid öka lusernet eller både lusern och havre. Ev tillsätta olja också.
 
Varmare täcken, mer lusern, och olja i fodret medans du väntar på höanalysen.

Dom bränner massa energi när dom går otäckade/för lite täckade för att hålla värmen. När dom är i underhull så har dom inte något att ta av och börjar frysa. Täcka henne så varmt som möjligt utan att hon blir för varm under täcket, men är hon i underhull kan du nog dra på med 100-200g när det är +8C till +-0. Och varmare när det är kallare.
 
Analys så du vet om du behöver öka energi eller protein. Betfor kan du också direkt öka till 1 L, det kan ju inte väga mycket alls? Den äldre hästen i stallet hos oss verkar hålla sig bättre i hull med mer tillskott av betfor än olja. Vi har inte ens behövt börja dubbla mängden och ge två mål om dagen än/denna vintern.
 
Tänderna kollades i våras o hon har fina tänder, blir snart ny tandkoll men brukar inte behövas mer än lite spolning o rasp..

Tack snälla för svar! Tar åt mig allt, det blir justera efter det :heart
 
Lusernen kan du ju öka till hur mycket som helst egentligen. Är hästen så tunn som du beskriver så hade jag dels tagit ut veterinär för att kolla upp henne, men också ökat lusernen till fri tillgång så att hon får i sig så mycket som möjligt. Samt även provat att ge riskli :)
 
Du skriver att hon har fri tillgång på hö, men har du koll på hur mycket hon verkligen äter? En del hästar äter långsamt och "tröttnar på att tugga"/blir mätta innan de har fått i sig så mycket de behöver. Om det är så, så hade jag ökat mängden lusern, som ju också är grovfoder, för att se om det gör någon skillnad. Får hon lusernhack eller pellets? Jag kan tycka att hacket ger väldigt mycket tuggande för ganska lite vikt, ibland är det bra men ibland mindre bra. Våra hästar får en "gröt" av lusernpellets, betfor och müsli/havre (beroende på häst) och i den kan vi lätt lägga till eller ta bort saker för varje enskild häst. Hingsten som lätt faller ur lite under vintern, särskilt om man ökar träningen, brukar få mer lusern än övriga och även tillskott av rapsolja när han blir tunnare.
 
Säger det igen… Grovfoderanalys är ett måste för att veta vad hon behöver. Mitt hö ser jättefint ut i år men har kassa värden och måste kompletteras med både protein och mineraler. Om man inte gör analys är risken att man fodrar med både ditt och datt utan att hon får det hon egentligen behöver. Appen Forage är gratis och lätt att använda för att räkna ut en bra foderstat. 👍
 
Det är värt att fråga sig om hon tappat på grund av träningen eller om hon tappat på grund av att betet tagit slut och hon nu livnär sig på ett grovfoder som ev. kan ha alldeles för låga värden. Det låter som en väldigt dramatisk skillnad som inte bör ske från att trappa upp träningen om hästen ätit ett och samma foder hela vägen från övervikt till undervikt, såvida ni inte börjat tränat henne för elitprestationer. Min teori är att problemet är ditt grovfoder, förmodligen äter hon inte tillräckligt mycket av det, eller så är det inte energitätt nog för henne. Absolut helst bör du ta en grovfoderanalys, HÄR finner du tips för hur man gör det.
Annars hade jag börjat med att lägga till 1 dl olja i hennes foder 2 ggr om dagen. Därtill har vetekli, som är en foderråvara som ligger ok till i pris, högre MJ och Smrp samt lägre stärkelse än havre, så jag hade tittat på att tillsätta det i hennes foderstat, kanske börja med 1 liter och byt ut en del av havren mot veteklipellets. De finns på Granngården. Enda "nackdelen" är att det skall blötas men är i gengäld bra mot kolik, plus du blöter väl betforn redan. Om möjligt hade jag ökat givan lusern också. Till ston som har svårt med hull ger vi ibland en "natthink" med lusern och bara lite betfor eller annat de tycker är gott, så får de käka ur bäst de vill över natten.

Utan att deta hur hårt hon tränar också skulle jag råda dig till att trappa ned på träningen inför betäckningen i vår/sommar. Den stress träning sätter på kroppen kan försvåra processen att bli dräktig, så speciellt om hon är maiden eller gått tom en längre tid hade jag släppt på grönbete väl i tid inför säsongen och gjort träningen mer till vardagsmotion.
 
Du skriver att hon har fri tillgång på hö, men har du koll på hur mycket hon verkligen äter? En del hästar äter långsamt och "tröttnar på att tugga"/blir mätta innan de har fått i sig så mycket de behöver. Om det är så, så hade jag ökat mängden lusern, som ju också är grovfoder, för att se om det gör någon skillnad. Får hon lusernhack eller pellets? Jag kan tycka att hacket ger väldigt mycket tuggande för ganska lite vikt, ibland är det bra men ibland mindre bra. Våra hästar får en "gröt" av lusernpellets, betfor och müsli/havre (beroende på häst) och i den kan vi lätt lägga till eller ta bort saker för varje enskild häst. Hingsten som lätt faller ur lite under vintern, särskilt om man ökar träningen, brukar få mer lusern än övriga och även tillskott av rapsolja när han blir tunnare.
Bra poäng , har faktiskt inte koll på exakt hur mycket hon får i sig. Hon har hönät nattetid med stora maskor som rymmer ca 10kg, detta är aldrig slut men alltid mer än halvtomt på morgonen. Hon får pelleterat hack som blöts upp tillsammans med betforen. Bra tips med rapsolja!
 
Det är värt att fråga sig om hon tappat på grund av träningen eller om hon tappat på grund av att betet tagit slut och hon nu livnär sig på ett grovfoder som ev. kan ha alldeles för låga värden. Det låter som en väldigt dramatisk skillnad som inte bör ske från att trappa upp träningen om hästen ätit ett och samma foder hela vägen från övervikt till undervikt, såvida ni inte börjat tränat henne för elitprestationer. Min teori är att problemet är ditt grovfoder, förmodligen äter hon inte tillräckligt mycket av det, eller så är det inte energitätt nog för henne. Absolut helst bör du ta en grovfoderanalys, HÄR finner du tips för hur man gör det.
Annars hade jag börjat med att lägga till 1 dl olja i hennes foder 2 ggr om dagen. Därtill har vetekli, som är en foderråvara som ligger ok till i pris, högre MJ och Smrp samt lägre stärkelse än havre, så jag hade tittat på att tillsätta det i hennes foderstat, kanske börja med 1 liter och byt ut en del av havren mot veteklipellets. De finns på Granngården. Enda "nackdelen" är att det skall blötas men är i gengäld bra mot kolik, plus du blöter väl betforn redan. Om möjligt hade jag ökat givan lusern också. Till ston som har svårt med hull ger vi ibland en "natthink" med lusern och bara lite betfor eller annat de tycker är gott, så får de käka ur bäst de vill över natten.

Utan att deta hur hårt hon tränar också skulle jag råda dig till att trappa ned på träningen inför betäckningen i vår/sommar. Den stress träning sätter på kroppen kan försvåra processen att bli dräktig, så speciellt om hon är maiden eller gått tom en längre tid hade jag släppt på grönbete väl i tid inför säsongen och gjort träningen mer till vardagsmotion.
Ska verkligen kolla upp det här med höanalysen, den är beställd men verkar dra ut på tiden. De andra hästarna är ju jätterunda o fina, därför jag undrar varför bara hon fallit ur och enda jag kan se som skiljer är ju att hon rids mycket mer nu (men inte på elitnivå).
Ska tänka på det inför betäckningen också, hon har gått tom nu i fyra år.
 
Har hon möjlighet att vila när hon är ute i 16 h plus att hon rids? Eller står hon och fryser i en frimärkshage?
Hon har en stor härlig kuperad hage, dock inget vindskydd eller så. De brukar alltid ha en torr del men i år har det ju varit extra dåligt väder så delen där de brukar vila sig har varit blöt nästan hela tiden. 😟
 
Ska verkligen kolla upp det här med höanalysen, den är beställd men verkar dra ut på tiden. De andra hästarna är ju jätterunda o fina, därför jag undrar varför bara hon fallit ur och enda jag kan se som skiljer är ju att hon rids mycket mer nu (men inte på elitnivå).
Ska tänka på det inför betäckningen också, hon har gått tom nu i fyra år.

Jag missade att den var beställd, kanon, spännande att se hur den ser ut sen. Vad är det för modell/ras på de andra hästarna? Om hon äter ~6-7 kg inne och ungefär samma ute kan det förklara viktnedgången om analysen är låg, hon är ju av en ras med hög ämnesomsättning trots allt.
Sen, en tanke också, vi är ju vana idag vid hästar som har ett ganska stort överhull—är hon verkligen underviktig eller har hon bara blivit av med underhudsfett av den ökade träningen? Om du använder hullbedömningsskalan, var tycker du hon hamnar?
 
Jag missade att den var beställd, kanon, spännande att se hur den ser ut sen. Vad är det för modell/ras på de andra hästarna? Om hon äter ~6-7 kg inne och ungefär samma ute kan det förklara viktnedgången om analysen är låg, hon är ju av en ras med hög ämnesomsättning trots allt.
Sen, en tanke också, vi är ju vana idag vid hästar som har ett ganska stort överhull—är hon verkligen underviktig eller har hon bara blivit av med underhudsfett av den ökade träningen? Om du använder hullbedömningsskalan, var tycker du hon hamnar?
Det är två araber o två varmblod av mindre format. Jag har messat min foderleverantör idag om analysen, hoppas det kan va så att den kommit men att han bara glömt meddela mig :O
Ligger nåt i det du säger, hon är en lekfull häst med som busar runt mycket om dagarna i hagen, inte typen som stor vid höhäcken konstant hehe.
Det är sant! Jag skulle säga att hon är mellan 3-4, man ser inte ryggrad o revbenen syns bara när hon spänner kroppen, men halsen/nacken har tappat hull. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 847
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 483
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp