Mitt val..?

Black

Trådstartare
Skrev detta nyss men via en länk till min blogg och det får man ju inte göra så jag gör så här i stället ;)


Blev friskskriven pang bom (långvarig sjukskrivning/sjukersättning sedan en trafikolycka) den 31/12 2012, den fantastiska nyheten kom som en blixt från klar himmel...

I november 2012 fick fk för sig att jag skulle träffa en utav dom utvald läkare å sagt å gjort så gjorde jag det och de läkarbesöket va ett skämt, jag fick sitta på en stol och bli intervjuad i ca 50 min och baserat på den intervjuven så kom han fram till att de e noll fel på mig, jag har inga begränsningar what so ever..

OBSERVERA att denna läkaren ej undersökte mig alls..

Trots att jag har papper och intyg från bla en av Sveriges bästa whiplashläkare så bestämde sig fk att endast ta hänsyn till vad deras utvalda läkare hade att säga om mig, alltså han som intervjuade mig i ca 50 min utan att undersöka mig så pga det blev jag friskskriven vilket eg borde va bra för de måste ju betyda att jag har blivit helt frisk, eller.. tror inte de va :-\

Pga denna friskskrivning så blir jag ju tillgänglig för arbetsmarknaden och gjorde som dom sagt, gick till af och anmälde mig som arbetssökande för att få stämpla men tji fick jag.. jag blev nekad att stämpla pga min sjuka bakgrund och att af ej anser mig vara arbetsför dom timmarna man måste vara för att få stämpla så där kammade jag oxå noll...

Har nu varit på otaliga möten med både fk och af och ingen vill ha mig, moment 22...

Jag har inte valt att bli skadad, jag bad inte om att bli påkörd, det kan vi tacka den fantastiske föraren som dundrade in i oss i ca 100 km/h pga att han hade tappat nåt på golvet som han tog upp och därmed såg han oss inte..

Detta är verkligen inte mitt val!!!

Jag skulle kunna byta det mot vad som helst, att en enda dag få vakna smärtfri, slippa yrseln, tinnitus, domningarna, migränen mm...

Att klara av ett "vanligt" arbete och ändå ha kraft kvar till min hobby, vänner mm... det är vad jag vill men tyvärr så är min sanning annorlunda...

Min advokat hjälper mig att överklaga men fick nu i dagarna besked att dom ej ändrar sitt beslut så överklagan gick inte igenom i första instans så nu tar vi de till nästa steg..

Tänk, jag trodde inte att sånt här kunde hända i fina, braiga Sverige men tydligen så gör de det och det värsta är att jag misstänker att jag inte e ensam, finns säkert fler i min sits...

Snacka om att sparka på en som redan ligger.. detta har förstört mig totalt...

Jag e så tacksam och glad över att jag har min sambo, utan honom hade det inte funnits någon anledning alls att kliva upp ur sängen, jag törs knappt tänka på vad som annars kunnat hänt..

Tack fk mm, ni har lyckats att förstöra mitt liv!

En gång när jag pratade med högsta chefen på fk i Uppsala så sa hon åt mig att få nu inte för dig att gå vidare med detta som till tidningar mm, dom vill ju inte att detta ska komma ut då dessa scenarion ej existerar i Sverige, enligt dom...

Jag tänker dela detta på alla sidor jag kommer på så att det kommer ut hur det funkar i vårt fina land!

Mvh Annica, "Black"
 
Sv: Mitt val..?

Men snälla... sorry, jag gjorde väl fel igen då...

Tänkte att de kanske fanns fler i min sits som ville DISKUTERA...
 
Sv: Mitt val..?

OBSERVERA att denna läkaren ej undersökte mig alls..

Det är en vanlig missuppfattning att förtroendeläkare skall eller bör undersöka. Som exempelvis HD eller ofta hovrätter osv går man på handlingarna, i det här fallet journalerna.

Sen kan läkaren ha fel, men själva principen att gå på handlingarna är helt okej.
 
Sv: Mitt val..?

Och sen när har det blivit något man inte får göra? Här delas problem mest hela dagarna tycker jag.
 
Sv: Mitt val..?

Fast jag menar dela på fler sätt...

Ja, dela för att nå ut och även dela för att få höra om de finns fler i min sits mm...

Men sorry då...
 
Sv: Mitt val..?

Jag förstår att du ville dela för att nå ut. Din raderade tråd innehöll enbart en länk till din blogg och en enda mening: "snälla dela det här på så många ställen ni kan"

Nu har du tydligen kopierat in ditt blogginlägg här istället. Om du hade hakat på en frågeställning istället för Jag tänker dela detta på alla sidor jag kommer på så att det kommer ut hur det funkar i vårt fina land! så hade det sett bättre ut.

Men det dyker säkert upp någon som vill diskutera något i ditt inlägg, om inte annat så för att de blir förbannade på mig:p
 
Sv: Mitt val..?

Jag förstår att du ville dela för att nå ut. Din raderade tråd innehöll enbart en länk till din blogg och en enda mening: "snälla dela det här på så många ställen ni kan"

Nu har du tydligen kopierat in ditt blogginlägg här istället. Om du hade hakat på en frågeställning istället för Jag tänker dela detta på alla sidor jag kommer på så att det kommer ut hur det funkar i vårt fina land! så hade det sett bättre ut.

Men det dyker säkert upp någon som vill diskutera något i ditt inlägg, om inte annat så för att de blir förbannade på mig:p



De va nämligen moderatorn som pm:ade mig å skrev att jag kunde göra så här i stället men skit samma jag tar bort allt när jag kommer hem till datorn eftersom jag både stör och upprör..
END OF
 
Sv: Mitt val..?

Min sambo har gått igenom ungefär samma sak... I hans fall blev han förgiftad på sitt jobb och hade varit sjukskriven på minst halvtid i 6 års tid när han fick en ny handläggare som ansåg att han var frisk...
Lång historia men nu har han kommit så långt att han iaf blivit beviljad sjukpension (fast det heter ju inte så längre) på halvtid och beslutet huruvida det är en arbetsskada eller ej ligger hos kammarrätten. Till hösten är det tio år sedan olyckan.
Som sagt, mycket lång historia men om du vill får du gärna skicka ett pm så kan jag be honom berätta själv.
 
Sv: Mitt val..?

Tyvärr är du inte ensam om problemet.

En fd granne var sjukskriven för något jag inte kommer ihåg. Hans och hans dåvarande sambos hus brann upp och de blev anklagade för att ha tänt på. Det gick en massa rykten och försäkringsbolaget ville inte betala ut ersättning. De separerade och lite senare förklarande försäkringskassan honom som frisk, och arbetsförmedlingen ville inte skriva in honom för att han var för sjuk för att arbeta. Och ovanpå allt så fick han lämna lägenheten för han hade inte råd att betala räkningarna. Bra system vi har i sverige :meh: (ska kanske tilläggas att branden var en olyckshändelse och efter många om och men fick de ut försäkringsbeloppet)

Lokaltidningen tog upp problemet.

Lika så är det "fas 3 personer". De jobbar för slavlön och får göra en massa som ingen blir anställd för att göra. Det är lite som att de håller upp Sverige... Praktikplatser är egentligen bra men det leder sällan till jobb.
 
Sv: Mitt val..?

En reflexion kring regelverket om sjukskrivningar (jag har inte koll på de korrekta termerna för olika former av ersättningar eftersom FK med jämna mellanrum ändrar terminologi och jag har tröttnat på att försöka hänga med).
Att man har besvär innebär inte att man alltid har rätt till ersättning från försäkringskassan.
Det som måste visas, särskilt i ditt fall som arbetslös (utläser jag ur din kommentar om A-kassa och stämpling), är att du på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga jämfört med alla befintliga arbeten.
Smärta i sig behöver inte vara ett hinder mot alla arbeten, och det är här som problemen uppstår.
Frågan som FK vill ha svar på är "på vilket sätt hindrar dig smärtan från att jobba?" och det räcker inte att svara "jag får ont av att jobba".
Det måste gå att visa att du har funktionsnedsättning, exempelvis att du inte kan greppa.
Att ha svårt att vrida på huvudet pga smärta och sekundära muskelspänningar räcker inte.

Det är många som får avslag på ersättning från FK utifrån smärt-diagnoser.
Personer med fibromyalgi, trötthet och liknande symtom får på löpande band avslag nu. Personer med ryggvärk får avslag (om man inte har ett mycket tungt arbete men även då blir det avslag efter en relativt kort period) eftersom arbete i sig inte försämrar prognosen för besvären.

Enligt Socialstyrelsens försäkringsmedicinska beslutsstöd är standard för sjukskrivning efter whiplashskada vid lättare arbeten upp till en vecka, och vid tunga arbeten upp till sex veckor. Som arbetslös räknas du till kategorin "lätta arbeten" eftersom du jämförs med hela öppna arbetsmarkanden.
För etablerad fibromyalgi anser man att sjukskrivning ska vara kopplad till "aktiva åtgärder" det vill säga intensiv träning/sjukgymnastik och att det i svåra fall kan ta upp till två år. Längre tid än så får man i stort sett inte ersättning.

Så ja, så ser regelverket och rekommendationerna från myndigheterna ut.
Man kan ha ganska mycket symtom men ändå "tvingas" jobba eller på annat sätt försörja sig själv.
Att AF tycker att du utifrån din beskrivna situation är "för sjuk" för att jobba är en annan sak. De inser utifrån din beskrivning att de inte så enkelt kan hitta sysselsättning till dig.
En väg kan vara att "lura" sin handläggare på AF att begära LOH gällande dig och få till ett lönebidragsbeslut. Det innebär att en eventuell arbetsgivare får ekonomiskt bidrag för att ge dig en anställning, och de kan då inte kräva full arbetsinsats av dig.

Eller så är det så krasst att du behöver fundera på vad du faktiskt kan göra trots dina besvär eftersom samhällets ekonomiska skyddsnät inte räcker till för dig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 366
Senast: Hazel
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 377
Senast: Nixehen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 162
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 794
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp