Mjäll - orsak och behandling?

Bell

Trådstartare
Mina barn är och pysslar i ett stall emellanåt och i detta stallet så finns det en gammal ponny och denna ponnyn har så himla mycket mjäll i manen, upptäckte jag idag, när vi tog in ponnyn för att borsta.

Jag har aldrig haft en häst med mjäll. Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Det är stora flagor. Omöjligt att borsta bort allt.

Tacksam för råd, så kanske jag kan förmedla detta till ponnyns ägare. :-)
 
Du kan inte ordna en bild?

Mycket mjäll är en så allmän term.
Du beskriver dem som stora flagor, det låter ju inte helt normalt men kan ju vara det.

Min shettis har lite små mjäll, mer än min islänning.
Men hon har minst dubbelt så tjock man som honom och längre.. Men hennes mjäll är "inom normalintervallet".

När schamponerades hästen senast?
Det upplever jag kan hjälpa.
 
Jo för en gammal häst kan det bli normalt, de får helt enkelt en väldigt torr mankam. Här finns många bra saker att använda, frågan är bara. Hur mycket krut vill ni lägga?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp