Mjölkdroppande sto..

Scilla

Trådstartare
När ska man börja ta till vara på den droppande mjölken?

Mitt sto har nu haft vit mellanmjölk i två dagar och i går droppade det rejällt och har nog även gjort idag för hennes ben var kladdiga. Är det den mjölken jag ska ta till vara på och i så fall hur? jag vill ju inte mjölka ur henne något och det droppar ju inte hela tiden.

Någon som vet?
 
Sv: Mjölkdroppande sto..

Åh, va bra att du tog upp denna fråga!!:) Har själv ett sto som var beräknad fölning runt den 6 juni, men som garanterat kommer gå långt över tiden:crazy: Ljuvret har varit halv fyllt men hade minskat i storlek ikväll, när ja såg henne. E de dags att bli orolig??:confused: Har hört att ljuvren kan minska lite framåt kvällningen, stämmer det? Har oxå hört att råmjölken bildas dagarna före fölning, och att man inte behöver va orolig när stona droppar..:confused: Känns som jag inte har nånting att "gå efter". Kan ju tillägga att hon e först föderska..
 
Sv: Mjölkdroppande sto..

Scilla skrev:
När ska man börja ta till vara på den droppande mjölken?

Mitt sto har nu haft vit mellanmjölk i två dagar och i går droppade det rejällt och har nog även gjort idag för hennes ben var kladdiga. Är det den mjölken jag ska ta till vara på och i så fall hur? jag vill ju inte mjölka ur henne något och det droppar ju inte hela tiden.

Någon som vet?

Låt ditt sto vara i fred, tvätta av benen så att den söta mjölken går bort. Och tänk på att när hon släpper så pass mycket mjölk, att du inte har henne ute på kvällen på tex betet, då denna söta mjölk drar till sig mygg och knott till förbannelse, så slipper du en allergisk reaktion.
Mjölka ditt sto kan du göra emellan varven när hon har fölat.

Lotta
 
Sv: Mjölkdroppande sto..

här är en till som har ett sto där mjölken sprutar ut och har gjort det i e och ett halvt dygn, benen är alldeles kladdiga,hur länge kan dom gå så här egentligen? hon är försföderska och är på dygn 319
 
Sv: Mjölkdroppande sto..

Det du sa om att stoets juver var mindre på kvällen stämde med vårt sto också så skulle tro att det är normalt! Lycka till med allt!
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
875
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Så… Jag använder numera schampokaka för att bespara lite plast, samt att jag verkligen tycker att håret känns renare längre och...
2
Svar
20
· Visningar
1 291
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp