Mjuka/ljuddämpande tavlor?

Red_Chili

Trådstartare
Min mor ser dåligt. Hon har pratat ett tag om att hon skulle vilja ha någon form av tygtavlor, tavlor som hon kan känna på som kanske har lite olika tyger som bildar något mönster osv. Det är också ganska mycket eko i hennes hem och något ljuddämpande på väggarna vore helt klart bra.

Är det någon som har tips på vad man kan köpa, eller om man kanske kan göra något själv? Jag tänker att man tex skulle kunna ha något som kan likna gräs och sedan göra en blomma på detta gräs med någon annan typ av tyg... Har dock inte hittat speciellt mycket intressant när jag googlat. Det mesta är gjort för att vara "stilrent" och därmed väldigt tråkigt för någon som vill känna på tavlorna.
 
Min mor ser dåligt. Hon har pratat ett tag om att hon skulle vilja ha någon form av tygtavlor, tavlor som hon kan känna på som kanske har lite olika tyger som bildar något mönster osv. Det är också ganska mycket eko i hennes hem och något ljuddämpande på väggarna vore helt klart bra.

Är det någon som har tips på vad man kan köpa, eller om man kanske kan göra något själv? Jag tänker att man tex skulle kunna ha något som kan likna gräs och sedan göra en blomma på detta gräs med någon annan typ av tyg... Har dock inte hittat speciellt mycket intressant när jag googlat. Det mesta är gjort för att vara "stilrent" och därmed väldigt tråkigt för någon som vill känna på tavlorna.

Jag tror att det är billigast att göra det själv. Borde inte vara supersvårt om man är lite händig. Jag tänker mig först en grund att fästa allt på. Kanske ett grövre tyg som man satt fast en upphängningsmekanism på. Sen syr fast olika tyger där som har olika struktur? Antingen för att skapa en bild eller i ett abstrakt mönster. Man göra det lite 3D om man vill genom att fylla med nåt mjukt på vissa ställen.
 
Min mor ser dåligt. Hon har pratat ett tag om att hon skulle vilja ha någon form av tygtavlor, tavlor som hon kan känna på som kanske har lite olika tyger som bildar något mönster osv. Det är också ganska mycket eko i hennes hem och något ljuddämpande på väggarna vore helt klart bra.

Är det någon som har tips på vad man kan köpa, eller om man kanske kan göra något själv? Jag tänker att man tex skulle kunna ha något som kan likna gräs och sedan göra en blomma på detta gräs med någon annan typ av tyg... Har dock inte hittat speciellt mycket intressant när jag googlat. Det mesta är gjort för att vara "stilrent" och därmed väldigt tråkigt för någon som vill känna på tavlorna.
Har du tittat på vävda och broderade konstverk, de kan man ofta känna på och de är ljuddämpande.
 
Jag tror att det är billigast att göra det själv. Borde inte vara supersvårt om man är lite händig. Jag tänker mig först en grund att fästa allt på. Kanske ett grövre tyg som man satt fast en upphängningsmekanism på. Sen syr fast olika tyger där som har olika struktur? Antingen för att skapa en bild eller i ett abstrakt mönster. Man göra det lite 3D om man vill genom att fylla med nåt mjukt på vissa ställen.
Det är nog en bra idé. Ska kolla lite på vad det kan finnas för saker...
 
Min mor ser dåligt. Hon har pratat ett tag om att hon skulle vilja ha någon form av tygtavlor, tavlor som hon kan känna på som kanske har lite olika tyger som bildar något mönster osv. Det är också ganska mycket eko i hennes hem och något ljuddämpande på väggarna vore helt klart bra.

Är det någon som har tips på vad man kan köpa, eller om man kanske kan göra något själv? Jag tänker att man tex skulle kunna ha något som kan likna gräs och sedan göra en blomma på detta gräs med någon annan typ av tyg... Har dock inte hittat speciellt mycket intressant när jag googlat. Det mesta är gjort för att vara "stilrent" och därmed väldigt tråkigt för någon som vill känna på tavlorna.
Du kan brodera en bonad :)

Eller köpa antik/loppis.

https://www.auktion-orebro.se/kategori/mattor-textilier/

Brodera skånebroderier i ulltråd blir ganska utsrickande.

https://www.google.com/search?q=skå...HaiHAuQQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1220&bih=915&dpr=1

finns till och med där man syr fast tyg med stoppning under för struktur.
 
Senast ändrad:
Lägger till ytterligre ett tips.

Om det finns en tapetserare i krokarna så brukar de ha stuvlådor. Jag har köpt snygga tjocka möbeltyger för en spottstyver och gjort bonader/tavlor av.
 
Filtbroderi brukar även kunna ha ganska mycket utstickande delar. Man kan även virka blommor och former och sy fast på ett broderi.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: Smoothi
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 150
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp