Mjukare underlag på ridbana - behöver tips

bapro

Trådstartare
Hej
Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la dränering, vägmatta ca 30cm 030-grus och på det ca 10cm stenmjöl (08) förra året när den var nyanlagd var den helt perfekt men i år har den blivit lite för stum/hård vilket är rätt naturligt eftersom stenmjölet "packar sig". Tanken var att jag skulle på med ca 5cm blandsand i år, som jag hittat i instruktioner från bla ridsportförb. Nu fick jag ett annat tips att lägga på en blandning med murarsand blandat med lite stenmjöl (man köper blandningen färdigblandad) Vad tror ni om det, jag vill alltså ha den mjukare och ha lite mer svikt i ytan...
Andra typer av material på marknaden än vanlig sand blir nog för dyrt eller har ni några tips. Fibersand med klippta tygbitar i vore ju toppen... men so jag förstår det så rör det sig om 100 tusen till i kostnad bara för materialet och jag har redan lagt 160 tusen med arbete och material..
Alla tips är hjärtligt välkomna... Behöver bestämma mig för nåt NU =D TPFH!
 
Sv: Mjukare underlag på ridbana - behöver tips

Du har inga tankar på att prova med flis. Har ridit på både flisade rakbanor och skogsvägar med galopphästar. Har inte hört någon som har haft dåliga erfarenheter av det...
 
Sv: Mjukare underlag på ridbana - behöver tips

Intressant tråd!!

Vi är på g att bygga ridbana o jag undrar om du vet hur mycket du betalat för bara material? Vi har fri tillgång till alla slags maskiner så det "enda" som ska betalas är materialet. Hur stor ridbana har du?
 
Sv: Mjukare underlag på ridbana - behöver tips

Jag har enbart stenmjöl och är mycket nöjd med det, man får harva lite oftare men det tycker jag det är värt. Har sett lite för många banor med sandinslag som varit alldeles för mjuka, och det är nog svårare att rätta till. Hur ofta harvar du, och med vad?
 
Sv: Mjukare underlag på ridbana - behöver tips

Svar: Ja harvar lite efter behov efter det har regnat och sen torkat måste jag alltid harva och sedan kanske en gång varje/varannan vecka... Funkade jättebra första året att bara harva upp ytan men nu blir det som för stum underifrån. Jag har en liten hästharv/fjäderharv som jag drar efter bilen. Ska köpa nåt bättre, bredare fast med smalare och tätare mellan pinnarna. Tyvärr har jag inte råd att köpa en fyrhjuling enbart till detta ändamål så det får gå an med bilen, med tyvärr så plattar den till samtidigt som ytan harvas upp eftersom en bil är tung =(
Svar 2: Den är 25*60m, det kostade 160 tkr inkl moms med arbete och material, tror att större delen är arbetskostnad och fraktkostnad (de kom ju med ett x antal lastbilar) men vet inte exakt...
Svar 3: flis låter ju rätt bra om man tänker på ur svikt-aspekten" och har hört folk som har det under stenmjölet för att få mer svikt underifrån,, men på ytan är jag rädd att det kan bli lite halt när det har regnat... sen är ju organiskt material inte så bra eftersom det förmultnar med tiden och jag tror man måste lägga på nytt varje år om man har flisbana....(?)

Ingen här som har blandningen med murarsand och stenmjöl på ytan?
 
Sv: Mjukare underlag på ridbana - behöver tips

har du 08-stenmjöl rakt igenom då eller har du mindre kornstorlek på ytan?
=)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp