~mjukgörande och lösgörande övningar~

Sv: ~mjukgörande och lösgörande övningar~

Oj va gammal! såg inte det, men den låg rätt långt fram i forumet
 
Sv: ~mjukgörande och lösgörande övningar~

Sidvärtsrörelser,
öppna, sluta, skänkelvikning, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, you name it. Det finns en anledning till att dessa rörelser kallas lösgörande :)
 
Sv: ~mjukgörande och lösgörande övningar~

Bra övning nr 1:
Tänk serpentiner, fast på kortsidan.
Ta hjälp av koner som du ställer upp. en kon ställer du på medellinjen ca 15-20 m från kortsidan, de två andra ställer du på vardera sida ca 5-6 m från långsida och kortsida så det liksom bildar ett V. När du rider runt dessa, både i skritt och i trav (glöm ej byta sittben om du rider lätt, annars bli hästens balans helt fel), ska du leda med inner och använda ytterkänkeln samt reglera hastigheten på yttertygeln. Tro det eller ej, men låt innerskänkeln ligga passiv mot hästens sida och bara hålla om. Tvärtemot vad många tror, nämligen att mjukheten och böjligeheten sitter i innersidan, är det som så att genom att använda ytterskänkeln kommer du åt hästen och får den mjuk.

En annan bra övning som bygger på samma sak är att rida på en fyrkant, ställ ut 4 koner som hjälp. 20 m åt alla håll som en fyrkant eller 20x30 m, med lite längre långsidor. Rid i galopp och fånga upp hästen på yttertygeln, led med inner och flytta undan för ytter skänkel. Inner skänkel är passiv och används för att hålla igång galoppen. Hästen ska sätta sig på baken och jobba bakifrån i vändningen, då kommer mjukheten och det känns som att man galopperar i uppförsbacke trots att man har en lägre form. Hästens bogar avlastas.

Nummer 3 liknar 2:an och är en galoppövning. Vänd upp på medellinjen i galopp, på samma sätt som i övning två, håll hästen rak i galopp utan "skyddsnät" är svårt och stärkande, det behövs för att kunna få smidighet i sidorna.

Det lönar sig aldrig att böja och pressa med innerskänkeln på en häst som är stel, den förblir bara just stel. Den kör med det gamla vanliga skjuta ut rumpan knepet och går på 3 spår istället för att jobba böjd i kroppen på två spår. Det är därför det är så himla viktigt att rida med ytterskänkeln.

Att rida på volt och flytta rumpan inåt så att hästen går på tre spår är jobbigt med effektivt, den blir genomböjd som en banan. Den kan inte "försvara" sig på samma sätt med att skjuta ut rumpan hit eller dit. För bäst effekt bör man göra det i trav på öppna eller slutna delen, sen rida som "vanligt" på den andra delen.

Har använt dessa på flera av mina stela små odjur och det funkar mycket bra, hoppas det kan vara till hjälp! =)
 
Jag kan också rekommendera att stretcha hästen var dag, t.ex efter ridpassen då man aldrig får stretcha en häst som är kall i musklerna, men stretcha efter var ridpass :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
787
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 097
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: Loons
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 062
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp