Bukefalos 28 år!

Mjuknar Dr Martens?

mandalaki

Trådstartare
Jag har köpt ett par chelsea boots från Dr Martens och lädret känns så omedgörligt. Någon som vet om deras kängor/boots/skor brukar bli mjukare efter ett tag?
 
Yes, för vissa kan det ta några veckor innan de börjar bli sköna. Ett tips är att inte ha dem på sig hela dagar till en början, sitt istället med dem på hemma 2-3 h och gör det varje dag i någon vecka. Tejpa fötterna med plåstertejp på de ställen där du känner att de skaver, använd en tjockare strumpa så att de töjer ut sig lite ytterligare och smörj dem. När man väl gått in dem så blir de dock jättesköna!
 
@Malibu_Stacy @Parat tack för svar!

Ja osköna är ordet. Jag hade på dem hemma nån timme i går kväll och insåg snabbt att jag inte skulle kunna ha dem på jobbet i dag.

Ska göra som ni säger! :up:
 
Det tar ett tag men de mjuknar. Mina är värsta mysskorna nu när jag gått in dem, superbekväma :D
Hoppas på det! Jag köpte nya chelsea boots (annat märke) förra hösten men de har aldrig blivit bekväma, de är tvärtom fortfarande klart obekväma. Irriterande att behöva köpa nya redan året därpå så de jag köpte nu hoppas jag ska bli sköna och hålla länge.
 
Håller med de andra! Orkar man bara stå ut första tiden så blir de gudomligt sköna. Och sköter man dem håller de sig fina hur länge som helst. Mina är inne på femte säsongen nu och är fortfarande hela och fina, knappt några sprickor ens.
 
Jag har aldrig klarat av att gå in dr martens så de blivit sådär sköna som alla säger, men däremot köpte jag i början på 80-talet ett par handgjorda jodhpurs boots med skriftligt intyg av skomakaren om kommande umbäranden och skav innan skorna blivit bekväma, och typ två-tre år och ett antal blodblåsor senare var mina skor de bästa skorna jag haft i hela mitt liv. Dessa använde jag till bara några år sedan då de blev massakrerade av en amstaffvalp med kliande tänder 😭
Har två par "nya" dr martens stående oanvända i min garderob, har dessvärre stora problem med smärta i fötterna så jag kommer nog aldrig klara att gå in dessa. Men hade jag kunnat, hade det nog varit värt att trampa in dem till bekvämlighet.
 
Nja. Jag köpte ett par för två år sedan och har använt dem en hel del men de är fortfarande hårda. De ser dessutom helt opåverkade ut; jag får frågan om jag köpt nya skor! Men, med det sagt är det nog olika på modell; jag har DrM snörkängor som är mjuka och fina.
 
Min kollega hälsar att fuktiga strumpor gör susen. Då mjuknar de snabbare. Dock kanske detta ska utföras inomhus, blir lite kyligt annars ;)
Detta har jag testat med mina ett flertal gånger ... funkar inte såvärst. Ser att de inte säljs längre, kanske fanns en anledning.
 
@Karfitsa Skillnad på boots och kängor alltså? Det låter ju inte bra.
Tror det kan bero på hur ens fötter ser ut också, och kanske på hur man går :) Jag har väldigt smala och raka fötter, för mig kan det ta lång tid att gå in skor/kängor och jag har aldrig i mitt liv haft skor som gått sönder eller blivit jätteslitna. Men det finns ju också personer som går sönder ett par Martens på ett år, typ.
 
Jag köpte de Martens chelseaboots förra året, för mig tog det nog 3-4 veckor innan de blev helt sköna och jag inte kände att något tryckte.

Men oj, så länge! 😮

Tror det kan bero på hur ens fötter ser ut också, och kanske på hur man går :) Jag har väldigt smala och raka fötter, för mig kan det ta lång tid att gå in skor/kängor och jag har aldrig i mitt liv haft skor som gått sönder eller blivit jätteslitna. Men det finns ju också personer som går sönder ett par Martens på ett år, typ.

Ja det tror jag också! Mina skor brukar hålla sig länge, men jag hade en god vän som gick sönder sina skor jättesnabbt, utan att jag fattade varför.
 
Men oj, så länge! 😮



Ja det tror jag också! Mina skor brukar hålla sig länge, men jag hade en god vän som gick sönder sina skor jättesnabbt, utan att jag fattade varför.

Jag hade dom dock inte varje dag, upplevde inte att de var så himla osköna i början heller men minns att det klämde lite runt främre foten och kändes lite stelt i början. Nu är dom supersköna och väldigt varma (har de fodrade). Har förstått av min sambo att snörkängorna oftast är jobbigare att gå in än chelseabootsen.
 
Du skulle ju kunna gå till en skomakare som lästar skorna. Antingen lästar man hela skon/fotdelen, eller vrist och häl eller bara en specifik punkt man har problem med. Det brukar inte kosta många kronor. Det är gammal hantverksskicklighet som vi i dagens konsumtionssamhälle nästan har glömt bort finns.
 
Du skulle ju kunna gå till en skomakare som lästar skorna. Antingen lästar man hela skon/fotdelen, eller vrist och häl eller bara en specifik punkt man har problem med. Det brukar inte kosta många kronor. Det är gammal hantverksskicklighet som vi i dagens konsumtionssamhälle nästan har glömt bort finns.
Ja, ska komma ihåg det om de inte känns bra.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
2 711
Senast: aiquen
·
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 538
Senast: hundtant
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
886
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 438
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp