Mjukt hår utan silikon

Nahar

Trådstartare
Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret var fint länge, men nu när det börjar bli längre verkar det inte fungera längre. Allt är frizz och torrt, eller jättefett och stripigt. Ingen mellanting. Jag har testat alla serum och grejer som Bruns har att erbjuda, utan effekt. Borstar med svinhårsborste och försöker att inte tvätta håret så ofta, men även om jag inte använder schampoo så måste jag skölja ur svetten efter träning. Det räcker tydligen för att det ska bli kaostorrt igen (trots balsam etc). Lånade mammas balsam som stått i gästbadrummet i några år och WOW, fantastiska reslutat... men det var ju för att det var fullt av silikoner som inte är särskilt bra för miljön. Jag vill ha friskt långt hår, helst utan parfym. Omöjligt?
 
Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret var fint länge, men nu när det börjar bli längre verkar det inte fungera längre. Allt är frizz och torrt, eller jättefett och stripigt. Ingen mellanting. Jag har testat alla serum och grejer som Bruns har att erbjuda, utan effekt. Borstar med svinhårsborste och försöker att inte tvätta håret så ofta, men även om jag inte använder schampoo så måste jag skölja ur svetten efter träning. Det räcker tydligen för att det ska bli kaostorrt igen (trots balsam etc). Lånade mammas balsam som stått i gästbadrummet i några år och WOW, fantastiska reslutat... men det var ju för att det var fullt av silikoner som inte är särskilt bra för miljön. Jag vill ha friskt långt hår, helst utan parfym. Omöjligt?
Garnier har ett gäng veganska(-ish) hårinpackningar som jag tycker funkar toppen :) Helt utan silikon, räcker länge och kostar inte skjortan
 
Jag kör också med Bruns produkter, och någon gång ibland tvättar jag med ett sls-schampo (men utan silikon) typ redken hair cleasing för att djuprengöra. Jag har dessutom egen vattentäkt så där kommer förmodligen lite beläggningar från vattnet som schampot tar bort.
 
Skölj med äppelcidervinäger efter tvätt, eller gör bara sköljningen om tvätt inte är nödvändig. Har typ en halv dl plus 3 dl vatten (det är inte så noga) i en begagnad sirapsflaska som gör det lätt att få in det på alla ställen i hår och hårbotten.

Arganolja eller jojobaolja (billigare alternativ) om det ändå brukar bli torrt, ex i toppar. Viktigt att håret inte torkat för mycket innan då blir det som oljan lägger sig utanpå, lätt handdukstorkat är lagom för mig.

Mitt hår krävde massviss av balsam innan men nu gör jag bara detta och tvättar efter ett antal år dessutom mycket mer sällan. Förutsättning för att det ska funka är nog att ha SLS-fritt/nopoo-schampo. Har nu en olivoljebaserad tvålkaka.
 
Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret var fint länge, men nu när det börjar bli längre verkar det inte fungera längre. Allt är frizz och torrt, eller jättefett och stripigt. Ingen mellanting. Jag har testat alla serum och grejer som Bruns har att erbjuda, utan effekt. Borstar med svinhårsborste och försöker att inte tvätta håret så ofta, men även om jag inte använder schampoo så måste jag skölja ur svetten efter träning. Det räcker tydligen för att det ska bli kaostorrt igen (trots balsam etc). Lånade mammas balsam som stått i gästbadrummet i några år och WOW, fantastiska reslutat... men det var ju för att det var fullt av silikoner som inte är särskilt bra för miljön. Jag vill ha friskt långt hår, helst utan parfym. Omöjligt?
Är topparna slitna? Kan vara en orsak till att det ser stripigt ut.

Topparna brukar behöva klippas även om man använder bra produkter. Speciellt om det gått ca 1,5 år sen sist. :)
 
Jag tvättar håret 1-2 ggr per vecka. Ibland när jag kommer ihåg brukar jag krama i ett par droppar jojobaolja i längderna och sedan fläta ihop håret för att låta det sitta några timmar innan jag tvättar det.
Tycker det gör skillnad :)

Klipp topparna också 😊
 
Jag har börjat använda produkter från Hjärtligt. De är silikonfria och parabenfria gjorda på rapsolja från Österlen. De funkar toppen i mitt hår. De har schampoo, balsam, inpackning och håroljor mm.
 
Källans schampokub med getmjölk och surskölj med äppelcidervinäger efteråt. Funkar fint att göra en sista sköljning med vanligt vatten för att slippa vinägerlukten. Jag brukade vara storkonsument av balsam och inpackning, har inte använt det på två år nu! Plus att håret känns fräscht dubbelt så länge.
 
Maria Nilas produkter är veganska, cruelty free och finns utan silikoner och parabener.
I topparna använder jag arganolja från samma märke.
Jag har inte gjort en större undersökning av företaget, men det känns tillräckligt bra för att stöttas.
 
Tack för många bra tips! Det här med att klippa topparna har jag inte tänkt på alls, tänkte väl att det kunde vara tills det blev ungefär rätt längd eller tills jag behövde snygga till det inför någon social grej (som ju aldrig sker numer). Men jag tror inte det är bara topparna som är problemet, det är väldigt torrt nu hela vägen upp i håret. Lockarna som innan lade sig snyggt i varandra står rakt ut från huvudet:meh:

Jag kör också med Bruns produkter, och någon gång ibland tvättar jag med ett sls-schampo (men utan silikon) typ redken hair cleasing för att djuprengöra. Jag har dessutom egen vattentäkt så där kommer förmodligen lite beläggningar från vattnet som schampot tar bort.
Hm, det kanske är för att jag fyllt på filtret? pH har ju gått upp väldans och det är kalkavlagringar på duschmunstycket. Innan var det väldigt lågt pH, det gillade både hud och hår tror jag, men inte rören.
 
Hm, det kanske är för att jag fyllt på filtret? pH har ju gått upp väldans och det är kalkavlagringar på duschmunstycket. Innan var det väldigt lågt pH, det gillade både hud och hår tror jag, men inte rören.
Kalk är rena döden för håret. Blir som svinto. När jag bodde på Irland lärde jag mig att tvätta håret i regnvatten. Det var så ”alla” gjorde där för att inte få svinto-hår.
 
Osäker om du använder bruns schampoo och balsam eller endast balsam. Men tipsar till både och.

Om du använder både schampoo och balsam, tipsar jag om surskölj efter balsamet. Det gör skillnad.

Om du använder endast balsam, tipsar jag om att tvätta ur håret med surskölj innan balsamet, sedan använda endast surskölj dagen efter. Gör detta med ojämna mellanrum när det känns som det behövs.
 
Inom curly girl method vill man ha balans mellan fukt och protein, är det obalans kan håret bli risigt. Det finns massor att läsa och kolla på youtube. Jag höll på mycket med oljor förut men nu tror jag snarare att mitt hår behöver fukt så jag kör inpackningar ibland och ser till att krama in vatten i håret när jag duschar samt har nån typ av leave in efter tvätt.
 
Jag har alltid haft tjockt, långt och välmående hår trots misshandel med färg, värmestyling, tupering etc.

Har nu sedan några år slutat med allt ovan. Efter att vi bott här ett tag började mitt hår bli torrt. Efter ngt år till blev det som någon beläggning på som inte gick bort. Och håret blev sprött, torrt, tovade sig, gick av och rasade av. Kunde inte ha utsläppt alls trots att jag klippte av det i axellängd. Såg ut som en risbuske.

Testade Malibu’s kit m schampo, balsam och inpackning för hårt vatten. Blev bättre direkt. Men inte bra. Testade ha i lite av en ansiktsolja. Och YES! Mitt hår börjar bli som vanligt.
Oljan är Squaline-olja från The Ordinary. Billig och utan parabener!
Älskar den! ❤️
 
Tack för många bra tips! Det här med att klippa topparna har jag inte tänkt på alls, tänkte väl att det kunde vara tills det blev ungefär rätt längd eller tills jag behövde snygga till det inför någon social grej (som ju aldrig sker numer). Men jag tror inte det är bara topparna som är problemet, det är väldigt torrt nu hela vägen upp i håret. Lockarna som innan lade sig snyggt i varandra står rakt ut från huvudet:meh:


Hm, det kanske är för att jag fyllt på filtret? pH har ju gått upp väldans och det är kalkavlagringar på duschmunstycket. Innan var det väldigt lågt pH, det gillade både hud och hår tror jag, men inte rören.

Om man inte klipper topparna så börjar de dela sig och då hjälper inga produkter för håret ser ändå slitet och tråkigt ut. Det är jätteviktigt speciellt när man vill ha långt hår att man håller topparna i trim. Annars har man till sist inte bara kluvna toppar utan hårstråna fortsätter att klyvas och och då behöver man klippa jättemycket för att få bort allt som är slitet.

Det låter som att ditt hår har kluvna toppar långt upp på hårstråna tyvärr. Jag har likadant på den delen av mitt hår som är längst fram vid ansiktet. Sjukt svårt att få bort om man inte vill klippa av jättemycket! Nu senast klippte min frisör lite mer på det håret än på övriga så nu ser det bättre ut men inte helt bra. Får boka in en klipptid snart igen så får hon putsa på det igen.
 
Om man inte klipper topparna så börjar de dela sig och då hjälper inga produkter för håret ser ändå slitet och tråkigt ut. Det är jätteviktigt speciellt när man vill ha långt hår att man håller topparna i trim. Annars har man till sist inte bara kluvna toppar utan hårstråna fortsätter att klyvas och och då behöver man klippa jättemycket för att få bort allt som är slitet.

Det låter som att ditt hår har kluvna toppar långt upp på hårstråna tyvärr. Jag har likadant på den delen av mitt hår som är längst fram vid ansiktet. Sjukt svårt att få bort om man inte vill klippa av jättemycket! Nu senast klippte min frisör lite mer på det håret än på övriga så nu ser det bättre ut men inte helt bra. Får boka in en klipptid snart igen så får hon putsa på det igen.
Det känns ju lite konstigt om håret plötsligt blivit kluvet upp till hårbotten. Visst är topparna slitna, men det är ju verkligen hela håret som beter sig helt annorlunda mot vad det gjorde för några månader sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 895
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag börjar bli galen på mitt hår, klippte av det för en tid sedan då det var riktigt slitet. Tänkte att håret skulle kunna få en...
2
Svar
35
· Visningar
2 994
Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp