MKT proteinrikt hö, VAD GÖR JAG!?

jo det är klart att det kan vara så... Jag har iof fodrat med ren kalk tillsatt i klin eftersom det är "bättre" att ligga högra på kalken än på fosforen av den anledningen du skrev nyss... Tja, jag kan ju prova att vara utan...

Gud vilken soppa (så god och matig *inte reklamskadad...) det här är med foder...
 
ja, ok ok! :cool: Jag har vaknat! ;)

Jo, jag har ju hört förr att proteiner från grovfodret inte gör så mkt. Men man måste ju dubbelchecka lixom...
 
Oh shit!! Du har möjligtvis inte massa övers? :angel: Eller om du vet om bonden har mer kvar? Är också från de trakterna :D
 
Ja kanske det. :cool: Om du får något hö över kan du ju ta med några balar till Hööks sedan så kan jag få dem? :cool:

Ska du på öppningen av Hööks?
 
ALLA!

Kolla här nu! Nu har jag räknat och knåpat...

Kan jag ge följande:
7kg hö 54,6 MJ 434 smrp
0,1kg kli 0,85 MJ 10,8 smrp
0,55kg havre (1liter) 5,25 MJ 46,7 smrp
0,44kg kornkross (1liter) 4,84 MJ 39,6 smrp

SUMMA 65,54 MJ 531,1 smrp
BEHOV 65,9 MJ 395,7 smrp

Som ni ser ligger proteinet ganska mkt högre, men som ni sa gör det inget när det kommer mestadels från höet??

Vad tror ni?? :confused: :confused:
 
Men om behovet är 396 g smbrp och av 7 kg hö får du 434g smbrp, varför dundra på med ytterligare protein :confused:

Varför inte ad lib på höet och skita i resten, möjligtvis komplettera mineralerna om det behövs
 
Förstår inte varför man ska kommentera när man inte vet mineralinnehållet.. Men visst, du kan ju ge det där om du vill, din Hööks-öppningsdags-svikare!!!! :devil:
 
Som nina och magdalena sa här tidigare så kunde jag ge hö så att MJ var NÄSTAN tillgodosedd och sedan fodra upp resten av det med det kraftfoder jag brukar använda. Därför blev det ju mkt protein eftersom jag först och främst såg till att täcka MJ. Förstog du eller svamlar jag?? :crazy:

Protein från hö är ju inte skadligt att äta för mkt av för hästen.
 
Jo, det är klart att jag skulle kunna ge henne bara hö. Men för det första har jag en massa kraftfoder som jag inte kan slänga hur som helst och för det andra så vet jag att pållan kommer bli hemskt ledsen om hon inte får något i krubban när de andra får det. Hon blir tokig då...
 
Kan bara säga en sak: Jag är ruskigt avis på er (dig och lovisaeleonora??). :o Mitt hö innehåller 17 (!!!) gSRP/kg foder. :cry:

Det är bara att gratulera! :bow:

mvh :bump:
 
Jag luskar & håller på & räknar till min pållis. & hur jag än gör så vilka fodermedel jag måte fodra med för att hon överhuvudtaget SKA äta..får jag inte ner SRP/ MJ- kvoten under 7,7. Men överskottet kommer från hösilaget, ( om hon nu äter det?? * håll tummarna, mamma är & hämtar nu..*)
TS 62% MJ 6,6 SRP 53 Ca 3,3 P 1,8 MG 1,1 K 14,4.
 
Jag får inte min att hamna under 8...

Jag har nu komponerat ännu en foderstat!

7kg hö
100g vetekli
300g havre
220g kornkross
summa 68,37 MJ 550 smrp
behov 65.9 MJ 395,7 smrp

Visst, jag får väldigt överskott på protein, men jag har ju som synes knappt något kraftfoder alls, så de mesta proteinerna kommer ju från höet!

Undrar om detta kan bli bra nu da? Ser det bra ut!? Nån?
 
Varför vill du ge kraftfoder? Och varför vetekli? Magen kan må bra även utan det, och om den inte kan göra det på din häst så är det ju något fel.
 
Jag vill ge kraftfoder för att annars kommer pållan att bli knäpp när de andra får mat i krubborna och inte hon. Hon vill ju också ha godis att tuggga på. På kvällaran äter hon knappt sitt hö förns hon fått kraftfodret i krubban...

Vetekli för att hon gillar det och det är bra att gömma otäcka vitaminer som smakar illa... B-vitamion tex... Eller annat som pållan måste äta...
 
Kanske kan du börja ge betfor då? Lite protein, mkt energi, bra att gömma mineraler etc i, stor volym. :)
 
ja, det är ju ett alternativ, men jag vill vara lite försiktig med betforen då pållan visat tendenser på att bli ännu krassare i magen av det... Men små mängder kan man ju prova...
 
De vänjer sig snabbt vid att de inte får något i krubban faktiskt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så...
Svar
2
· Visningar
1 064
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp