MKT proteinrikt hö, VAD GÖR JAG!?

Noteca

Trådstartare
Analysen på mitt hö har kommit, det blev ett superhö utav dess like... MASSOR av protein. Jag har nu problem att få ihop en foderstat som stämmer. Det blir massor av proteiner!

HJÄLP!

PS: Jag ska helst ge pållan minst 100g vetekli, annars blir hon konstig i magen... *ännu mera proteiner jag vet...* DS

ANALYS: (Per kg foder)
TS 84%
Smrp 62 (!)
MJ 7.8
Fick tyvärr inte ca och P... Men jag har räknat på snittvärdena Ca=3.6 och P=2.1

Kan nån villig själ klura tillsammans med mej? Jag får ju lov att ge hur lite hö som helst för att hon inte ska få för mkt protein... Kan det vara därför hon är gallig i benen... :smirk:
 
Vad du ska göra? Glädja dig åt att du får en billig vinter? Ditt hö har en kvot på 7,9-någonting. Jag fodrade hela förra vintern med ett hö med en kvot på 7,7. Det gick utmärkt. Jättebilligt blev det! :) Hästarna mådde toppen också. Jag tror inte att du behöver oroa dig.
 
Glömde skriva att hästen är en liten dam korsning arab-vbl, ca 450 kg. 4 år. Rids 4-5 dgr i veckan. I snitt en timme per gång. (blandat paddockträning och busuterittter)
Fin i hullet.
 
Jo, visst är jag glad att höet var så fint, men jag oroar mig för att hennes tuggbehov inte tillgodoses...
 
Ser glad ut!!

Bara att fodra på! Ev. fodergallor är av foderbytet, knappast av proteinmängden.
 
Du kan ju ge henne mellan 7 o 8 kg hö! Räcker inte det :confused:

Skicka in för mineralanalys själv. Man bör inte gissa innehållet av mineraler i höet, det kan bli väldigt fel.

mvh Jessica
 
*VARNING* Jag tillhör inte "foderexperterna" men tycker att det är skojigt att räkna och gör det gärna för att öva mig.

Med denna brasklapp undrar jag vad övriga säger om följande förslag:

7 kg hö
0,1 kg kli
0,1 kg olja

Om oljan inheåller 3 MJ/100 g (eller var det dl, i så fall menar jag dl) så ger det (enligt mitt opålitliga program) 58 MJ, smb rp/MJ: 7,6

Olja kanske inte är det billigaste man kan ge (men 1 dl om dagen är inte särskilt dyrt heller). Om du istället ger 200 g betfor blir resultatet: 58 MJ, smb rp/MJ: 7,9
 
Varför ge kli och olja när det räcker med hö????

Jag tror att hästen kommer må finfint i magen med endast höet.

mvh Jessica
 
Byt ut lite av höt mot halm, så för hon mer att tugga och du sänker kvoten. :idea:
 
Jamen, om jag ger henne säg 7 kg hö, då ligger hon ju typ 60 över på proteinet och ca 10 under på energin. Hur får jag upp energin utan att tillföra mera protein? Gör det ngt om hon får mera proteiner?? Jag har ju en säck vardera av kornkross och havre. Kan jag ge henne av det eller bör jag ge bort det till nånannan och ge min häst något annat?

*vilsen*
 
Halm är ju en jättebra ide, jag har bara lite problem att ta hem det... Har ingenstans att lägga det... Har nog med höet... :smirk:
 
Är det per kg foder eller TS?

Med det höt kan du ge fri tillgång och bara komplettera med mineraler.

Vart får ni tag på dessa kanonhö???
*avundssjuk*
 
Bättre att ge korn än havre iaf.

Ge hö så det räcker till MJ så får proteinet vara högt.
Det skadar ju inte och blir hon tjock får du väl blanda med lite halm!

/ponte men 95 smrp och 9 MJ. Bra skördar i år??
 
Eftersom hon absolut ville ge kli, helst ville få en lägre kvot, och jag tyckte att det verkade mycket med 8 kg hö (=62,4 MJ). 7,5 kg verkade knöligt att väga upp, men bara 7 lite för lite. Så tänkte jag. Men det är klart att bara hö är det allra enklaste. Vetekli är ju käckt att blanda mineraler i när hon vet om det behövs eller inte.

Jag utgick från behoven hos vår ponny som är i ungefär samma storlek och gör liknande arbete. Det kan förstås vara helt fel.
 
Jag köper mitt av ett par som bor här på orten, de odlar och säljer som hobbyverksamhet. De har inga djur själva... Jag betalar (håll i dej) 1,33kr per kg för mitt! :banana:
De som säljer är inte så noga med att de ska tjäna storkovan på höet de säljer...
 
Så länge proteinet kommer från grovfodret gör det inget, utan hästarna mår bara bra av det. Jämför med gräset som har en kvot runt 13.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har tappat bort min eminenta excell-fil att räkna foderstater i, och jag är rent ut sagt urusel på matte på grund av min dyskalkyli, så...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Ska nu prova ge min häst hö igen istället för hösilage för att se om hans mage kan börja fungera bättre igen. Jag letar efter lite olika...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: BRAGO
·
Foder & Strö Skulle bli glad om nån kan kika på analysen på detta hösilage och säga om det kan funka till två lättfödda tinkrar. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 179
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 020
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp