Bukefalos 28 år!

Mobbad av chefen

Babouti

Trådstartare
Som rubriken lyder, min partner blir mobbad av sin chef och mår fruktansvärt psykiskt dåligt. Hen har sökt annat jobb en längre tid men inte fått något napp. Min partner är duktig och högpresterande och har varit mycket omtyckt och uppskattad på tidigare arbetsplatser men det är tyvärr en smal bransch med få jobb. Vi är inte heller i ett sådant ekonomiskt läge att hen kan säga upp sig utan nytt jobb. Arbetsplatsen det handlar om är ett mindre börsnoterat aktiebolag med ca 10 högutbildade personer anställda. Bolaget är startat av den mobbande chefen som också är bolagets VD. Det finns alltså ingen högre chef att gå till. Det handlar om alla möjliga (och omöjliga) härskartekniker såsom osynliggörande, särbehandlig, exvis information som ges till alla utom min partner som sedan får skit för att hen inte känner till informationen, chefen tar åt sig äran för saker som min partner har gjort. Min partner kontrolleras totalt av chefen och är tex den enda på företaget som måste tidsrapportera. Hen får inte göra vad hen vill på sin (obetalda) lunchrast. Etc, etc. Det är ständiga inkallelser till möten med chefen som talar om för min partner hur inkompetent och omöjlig hen är att samarbeta med. Detta mönster har tidigare drabbat andra medarbetare och när de har slutat en efter en har ett nytt offer valts ut. Detta gör att trots att alla ser vad som pågår är det ingen som vågar stå upp för den som är drabbad för stunden.

Jag fruktar nu för min partners hälsa. Denna hemska situation går också mer och mer ut över mig och vår familj och allt kretsar runt att försöka stötta min partner. Går det att göra något åt en sådan här situation eller är det bara att fly som gäller.

Jag kan tillägga att företaget saknar kollektivavtal men min partner är med i facket.
 
Som rubriken lyder, min partner blir mobbad av sin chef och mår fruktansvärt psykiskt dåligt. Hen har sökt annat jobb en längre tid men inte fått något napp. Min partner är duktig och högpresterande och har varit mycket omtyckt och uppskattad på tidigare arbetsplatser men det är tyvärr en smal bransch med få jobb. Vi är inte heller i ett sådant ekonomiskt läge att hen kan säga upp sig utan nytt jobb. Arbetsplatsen det handlar om är ett mindre börsnoterat aktiebolag med ca 10 högutbildade personer anställda. Bolaget är startat av den mobbande chefen som också är bolagets VD. Det finns alltså ingen högre chef att gå till. Det handlar om alla möjliga (och omöjliga) härskartekniker såsom osynliggörande, särbehandlig, exvis information som ges till alla utom min partner som sedan får skit för att hen inte känner till informationen, chefen tar åt sig äran för saker som min partner har gjort. Min partner kontrolleras totalt av chefen och är tex den enda på företaget som måste tidsrapportera. Hen får inte göra vad hen vill på sin (obetalda) lunchrast. Etc, etc. Det är ständiga inkallelser till möten med chefen som talar om för min partner hur inkompetent och omöjlig hen är att samarbeta med. Detta mönster har tidigare drabbat andra medarbetare och när de har slutat en efter en har ett nytt offer valts ut. Detta gör att trots att alla ser vad som pågår är det ingen som vågar stå upp för den som är drabbad för stunden.

Jag fruktar nu för min partners hälsa. Denna hemska situation går också mer och mer ut över mig och vår familj och allt kretsar runt att försöka stötta min partner. Går det att göra något åt en sådan här situation eller är det bara att fly som gäller.

Jag kan tillägga att företaget saknar kollektivavtal men min partner är med i facket.
Been there, done that. BYT JOBB!! Hellre kassan på Ica tills nytt dyker upp. (Utan att klanka ner på Ica såklart). Det är INTE värt det att bli sjuk. Provat det som sagt..
 
Som rubriken lyder, min partner blir mobbad av sin chef och mår fruktansvärt psykiskt dåligt. Hen har sökt annat jobb en längre tid men inte fått något napp. Min partner är duktig och högpresterande och har varit mycket omtyckt och uppskattad på tidigare arbetsplatser men det är tyvärr en smal bransch med få jobb. Vi är inte heller i ett sådant ekonomiskt läge att hen kan säga upp sig utan nytt jobb. Arbetsplatsen det handlar om är ett mindre börsnoterat aktiebolag med ca 10 högutbildade personer anställda. Bolaget är startat av den mobbande chefen som också är bolagets VD. Det finns alltså ingen högre chef att gå till. Det handlar om alla möjliga (och omöjliga) härskartekniker såsom osynliggörande, särbehandlig, exvis information som ges till alla utom min partner som sedan får skit för att hen inte känner till informationen, chefen tar åt sig äran för saker som min partner har gjort. Min partner kontrolleras totalt av chefen och är tex den enda på företaget som måste tidsrapportera. Hen får inte göra vad hen vill på sin (obetalda) lunchrast. Etc, etc. Det är ständiga inkallelser till möten med chefen som talar om för min partner hur inkompetent och omöjlig hen är att samarbeta med. Detta mönster har tidigare drabbat andra medarbetare och när de har slutat en efter en har ett nytt offer valts ut. Detta gör att trots att alla ser vad som pågår är det ingen som vågar stå upp för den som är drabbad för stunden.

Jag fruktar nu för min partners hälsa. Denna hemska situation går också mer och mer ut över mig och vår familj och allt kretsar runt att försöka stötta min partner. Går det att göra något åt en sådan här situation eller är det bara att fly som gäller.

Jag kan tillägga att företaget saknar kollektivavtal men min partner är med i facket.
Jag tycker att han ska jobba med sig själv. Alltså ett, han sitter i en skitposition, två, sånt händer. Börja fokusera, yoga, eget tränande, ännu mer yoga, familjen, boendet, hunden, maten ikväll. Se till att han släpper, slutar, prestera på jobbet och fokuserar på annat. Det kan vara en framgångsfaktor att bli mer avslappnad. Naturligtvis så söker han sig vidare men just nu måste han uppenbarligen " tugga skit". Han borde söka hjälp för att diskutera så han kan förstå vad som händer och jag tror verkligen att det är lite medberoende att det inte är han som skriver utan du. Tillåt inte att han uppför sig illa mot dig och familjen. Han är vuxen, högpresterande, hitta en lösning. Att springa maraton är så djkl inne, du kanske borde fundera på varför?
 
Senast ändrad:
Som rubriken lyder, min partner blir mobbad av sin chef och mår fruktansvärt psykiskt dåligt. Hen har sökt annat jobb en längre tid men inte fått något napp. Min partner är duktig och högpresterande och har varit mycket omtyckt och uppskattad på tidigare arbetsplatser men det är tyvärr en smal bransch med få jobb. Vi är inte heller i ett sådant ekonomiskt läge att hen kan säga upp sig utan nytt jobb. Arbetsplatsen det handlar om är ett mindre börsnoterat aktiebolag med ca 10 högutbildade personer anställda. Bolaget är startat av den mobbande chefen som också är bolagets VD. Det finns alltså ingen högre chef att gå till. Det handlar om alla möjliga (och omöjliga) härskartekniker såsom osynliggörande, särbehandlig, exvis information som ges till alla utom min partner som sedan får skit för att hen inte känner till informationen, chefen tar åt sig äran för saker som min partner har gjort. Min partner kontrolleras totalt av chefen och är tex den enda på företaget som måste tidsrapportera. Hen får inte göra vad hen vill på sin (obetalda) lunchrast. Etc, etc. Det är ständiga inkallelser till möten med chefen som talar om för min partner hur inkompetent och omöjlig hen är att samarbeta med. Detta mönster har tidigare drabbat andra medarbetare och när de har slutat en efter en har ett nytt offer valts ut. Detta gör att trots att alla ser vad som pågår är det ingen som vågar stå upp för den som är drabbad för stunden.

Jag fruktar nu för min partners hälsa. Denna hemska situation går också mer och mer ut över mig och vår familj och allt kretsar runt att försöka stötta min partner. Går det att göra något åt en sådan här situation eller är det bara att fly som gäller.

Jag kan tillägga att företaget saknar kollektivavtal men min partner är med i facket.
Det här är ju definitivt ett tillfälle då facket bör hjälpa den anställde (har själv ganska svag tilltro till facket tyvärr).
Med en representant från facket kan hen kanske våga slå näven i bordet. (Blir hen uppsagd så går ju a-kassan in direkt). Annars är det väl Arbetsmiljödomstolen (?) man får gå vidare till.
Jag hade väldigt dålig relation till mina chefer på ett jobb. Eftersom facket inte var något att hänga i julgranen där så sade jag upp mig, startade eget och jobbade extra inom en helt annan bransch. Nu är jag tillbaka i min bransch på ett nytt jobb som jag trivs jättebra på.

Stötta din sambo och försök förmå hen att ta kontakt med facket till att börja med i alla fall. Bättre det än att bli sjuk!
 
Tyvärr så tror jag inte det kan bli bättre, bättre att dra därifrån innan hen blir helt skadad.

Jag hade en väldigt elak chef på mitt första "riktiga" jobb (alltså första jobbet efter utbildningen) som hade ett liknande beteende. Det var aldrig så illa som du beskriver det men jag mådde oerhört dåligt och det skapade en osäkerhet hos mig som hängde kvar länge även efter att jag bytte jobb. Tyvärr är man väldigt utsatt när just chefen är elak, och även om man har rättigheter så är risken att man tar alldeles för mycket skada i processen.

Har de företagshälsovård? Hen kan isf vända sig dit för stöd och ev sjukskrivning.
 
Jag tycker att han ska jobba med sig själv. Alltså ett, han sitter i en skitposition, två, sånt händer. Börja fokusera, yoga, eget tränande, ännu mer yoga, familjen, boendet, hunden, maten ikväll. Se till att han släpper, slutar, prestera på jobbet och fokuserar på annat. Det kan vara en framgångsfaktor att bli mer avslappnad. Naturligtvis så söker han sig vidare men just nu måste han uppenbarligen " tugga skit". Han borde söka hjälp för att diskutera så han kan förstå vad som händer och jag tror verkligen att det är lite medberoende att det inte är han som skriver utan du. Tillåt inte att han uppför sig illa mot dig och familjen. Han är vuxen, högpresterande, hitta en lösning. Att springa maraton är så djkl inne, du kanske borde fundera på varför?

Det är väl ungefär så vi har fått tillvaron att fungera hittills. Försöka lämna jobbet på jobbet och hen tränar och engagerar sig ideellt i föreningslivet i vår stad, men nu har det nått en punkt när det inte går längre. Jobbsituationen påverkar för mycket.

Min partner har inget direkt forum att ventilera detta i. Visst pratar hen med vänner men mitt syfte med att skriva här var att få input av människor som inte känner oss. Jag behöver nog helt enkelt skriva av mig också.

Hen uppför sig inte illa mot familjen men dåligt mående påverkar ju ändå i längden.
 
Det är bara fly som gäller.
Den där chefen har något fel i huvudet och det kommer inte att gå över.

Jag svarar er allihop som säger FLY. Ja det är väl det vi har kommit fram till också. Vi måste bara hitta en lösning så att det fungerar ekonomisk om det blir en längre tids arbetslöshet. Jag har själv en historia med utmattningsdepression och lämnade en mycket välbetald bransch för några år sedan. Jag har sedan dess startat eget företag som är under uppbyggnad och min nuvarande inkomst är inte stor. Vi har redan down-scalat för att jag skulle kunna starta företaget och våra besparingar är i stort sett borta. Nästa steg blir nog att jag måste hitta ett extrajobb och sedan får vi sälja huset.

Jag behövde verkligen skriva av mig känner jag. Tänk vilka vändningar livet kan ta.
 
Jag som varit i en liknande situation säger som många andra: FLY!
Det går inte att få det att bli bra när det är högsta hönset som beter sig så.
Sjukskrivning är mitt råd och sök nya jobb under tiden. Vad som helat är bättre än det där. Det är inte värt att bli sjuk av jobbet. Been there done that!
Välj ett mindre roligt jobb, vad som helst är bättre än det där. Ett skitjobb med rätt arbetskollegor och chef är guld mer värt än att sitta med ett fint jobb med en skitschef.
 
Arbetsgivaren har ansvar för den psykosociala arbetsmiljön enl. arbetsmiljölagen. Det låter fint, men betyder i princip bara att pappersarbetet ska finnas. D v s att det ska finnas handlingsplaner. Har arbetsplatsen något arbetsmiljöombud? (ska enligt lag finnas där det är fler än fem anställda).Troligt är att denne ändå inte vågar göra något, med hänvisning till hur organisationen ser ut.

Det finns massor att läsa om detta, men väldigt lite att göra i praktiken, tyvärr.
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/psykisk-ohalsa-stress-hot-och-vald/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 128
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 023
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Situation: Liten trevlig arbetsplats. En administrativt anställd, jag. Jag trivs med kollegor och arbetsplats. Jag har arbetsuppgifter...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 145
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp