Mobilberoende och valp/hund?

Nota

Trådstartare
Jag håller på att planera för en kull valpar nästa år igen och jag har redan några intressenter som känns bra men två av dom uppdaterar sociala medier precis hela tiden och jag är faktiskt rädd att valparna inte kommer att få den uppmärksamhet den kräver i nuet om ägarna ständigt håller på med mobilen. Jag vet själv hur störd jag blir av att ha en telefon på mig när jag tränar hund eller koncentrerar mig på annat och filmar och fotar bara vid speciella tillfällen annars är jag i nuet med hundarna. Hur tror ni valpar och hundar egentligen påverkas av en matte eller husse som håller på extremt mycket med mobilen? Jag vet att jag är larvig men jag vill mina valpar bästa på alla vis och detta känns som ett relativt nytt "problem "🤣
 
Förstår nog inte riktigt problemet? Hur många uppdateringar per dag pratar vi? Menar du att du är rädd att hundarna inte ska få det dom behöver för att personen sitter mycket på nätet?

Jag tänker att en uppdatering tar typ några minuter att göra? :angel:
Precis som att folk sitter framför tvn och myser med hundarna så kan de ju sitta vid mobil eller dator samtidigt som de myser med sitt djur liksom.
 
Förstår nog inte riktigt problemet? Hur många uppdateringar per dag pratar vi? Menar du att du är rädd att hundarna inte ska få det dom behöver för att personen sitter mycket på nätet?

Jag tänker att en uppdatering tar typ några minuter att göra? :angel:
Precis som att folk sitter framför tvn och myser med hundarna så kan de ju sitta vid mobil eller dator samtidigt som de myser med sitt djur liksom.
Hela tiden, har lagt märke till det nu sista tiden det är sådär tio uppdateringingar om dagen om precis allting personerna gör. Det känns lite som att när ska valpen få annan uppmärksamhet än att bli fotad och filmad?
 
Hela tiden, har lagt märke till det nu sista tiden det är sådär tio uppdateringingar om dagen om precis allting personerna gör. Det känns lite som att när ska valpen få annan uppmärksamhet än att bli fotad och filmad?
Fast en uppdatering behöver ju inte ta lång tid? Om varje tar 2 minuter så handlar det om 20 minuter totalt på en dag. Hur tänker du med folk som jobbar? Jag pratade i telefon med en vän i 1,5 h häromdagen, jag har svårt att se att det skulle göra mig till en olämplig hundägare?
Sociala medier kan ju vara ett intresse som vilket som helst, de flesta hundägare har nog vissa andra intressen utöver hunden också, utan att det ställer till med problem. :)
 
Hela tiden, har lagt märke till det nu sista tiden det är sådär tio uppdateringingar om dagen om precis allting personerna gör. Det känns lite som att när ska valpen få annan uppmärksamhet än att bli fotad och filmad?

Man kan väl filma och fota samtidigt som man ger den uppmärksamhet?
Tänker att en uppdatering går ju ganska snabbt att göra ofta också?

Beror ju helt på känner jag. Passar man på när valpen sover eller liknande så kvittar det ju? Man behöver ju knappast ge den uppmärksamhet 24/7 utan den sover, vilar, tuggar ben, upptäcker, tuggar leksak osv också och sitter ju knappast som ett plåster på sin ägare. Och att filma och fota valpen är väl bara kul att ha till senare tänker jag :D
 
Ok jag kanske är för gammal för att förstå det här med sociala medier helt och hållet, känns bara som att det för vissa är viktigare att valpen och hunden ska synas på sociala medier än vad dom gör irl. Självklart är foton och filmer kul men när allt ska upp på sociala medier känns det som att det stjäl mycket med riktig tid.
 
Fast en uppdatering behöver ju inte ta lång tid? Om varje tar 2 minuter så handlar det om 20 minuter totalt på en dag. Hur tänker du med folk som jobbar? Jag pratade i telefon med en vän i 1,5 h häromdagen, jag har svårt att se att det skulle göra mig till en olämplig hundägare?
Sociala medier kan ju vara ett intresse som vilket som helst, de flesta hundägare har nog vissa andra intressen utöver hunden också, utan att det ställer till med problem. :)
Jag tänker inte främst på tiden utan att vara närvarande med valpen/hunden. Jobbat har folk gjort i alla tider, jag får uppfattningen av att vissa är besatta av att lägga ut sitt liv på sociala medier och då känner jag en varningsflagga för när valpen egentligen ska få riktig tid med matte eller husse utan att dom har en telefon i handen konstant?
 
Jag tänker inte främst på tiden utan att vara närvarande med valpen/hunden. Jobbat har folk gjort i alla tider, jag får uppfattningen av att vissa är besatta av att lägga ut sitt liv på sociala medier och då känner jag en varningsflagga för när valpen egentligen ska få riktig tid med matte eller husse utan att dom har en telefon i handen konstant?

Lider din hund nu när du skrivit här på Bukefalos?
 
Jag tänker inte främst på tiden utan att vara närvarande med valpen/hunden. Jobbat har folk gjort i alla tider, jag får uppfattningen av att vissa är besatta av att lägga ut sitt liv på sociala medier och då känner jag en varningsflagga för när valpen egentligen ska få riktig tid med matte eller husse utan att dom har en telefon i handen konstant?

Men har det någon betydelse för valpen menar du? Oavsett om det är en annan hund man lägger tid på, en häst, film, pussel, prata med en kompis eller mobilen så gör ju dom flesta något annat än umgås med sin hund konstant?
 
Jag tänker inte främst på tiden utan att vara närvarande med valpen/hunden. Jobbat har folk gjort i alla tider, jag får uppfattningen av att vissa är besatta av att lägga ut sitt liv på sociala medier och då känner jag en varningsflagga för när valpen egentligen ska få riktig tid med matte eller husse utan att dom har en telefon i handen konstant?
Jag kan förstå din oro, men jag tror inte att du behöver oroa dig.

Som ett exempel: Huruvida jag skriver om det jag gör på sociala medier eller inte påverkar inte vad jag gör. Mina hundar får gå en rejäl långpromenad dagligen oavsett om jag sedan ägnar kvällen åt att glo på en film eller sitter med sociala medier. (Jag har hundar där den fysiska motionen är klart viktigare än mental träning). När vi är ute så fotograferar jag massor(!) och hemma fixar jag med bilderna och lägger ofta ut i sociala medier. Det betyder inte att jag inte varit närvarande under promenaden. Jag fotograferar dem när de springer och leker med varandra, kan ibland få för mig att arrangera bilder så att det då dessutom blir lite hundträning samtidigt som jag har kameran i handen osv.
 
Inget säger ju de skulle uppdatera lika frekvent med en valp. Eller att någon utan sociala medier skulle ägna mer fokus åt valpen.

Jag tror du oroar dig i onödan eller i vart fall för fel saker.
Hoppas det :heart men ni har rätt finns tusen andra saker som stjäl tid också. Blev bara så fundersam över hur intresserade vissa är av verkligheten då internet verkar vara hela deras värld. En hund förstår ju inte sånt.
 
Hoppas det :heart men ni har rätt finns tusen andra saker som stjäl tid också. Blev bara så fundersam över hur intresserade vissa är av verkligheten då internet verkar vara hela deras värld. En hund förstår ju inte sånt.
Fast alltså en hund har väl lika lite förståelse för om matte/husse håller på med hästar, mekar med bilar, tittar på tv, läser böcker eller något annat? Och hur vet du hur mycket andra valpköpare håller på med sina mobiler? Dom kanske scrollar facebook större delen av dygnets timmar men aldrig lägger ut något.

Själv älskar jag att fota mina hundar och dokumentera på sociala medier för att kunna titta tillbaka på, allrahelst nu när jag har valp. Kan lägga upp många bilder på en dag men är definitivt närvarande i mina hundars liv, att knäppa några bilder och lägga ut tar bara några sekunder. Då är det mycket mer tidskrävande att sitta på ett forum och skriva :angel:
 
Hoppas det :heart men ni har rätt finns tusen andra saker som stjäl tid också. Blev bara så fundersam över hur intresserade vissa är av verkligheten då internet verkar vara hela deras värld. En hund förstår ju inte sånt.
En hund förstår det inte, och tydligen inte du heller ;)
Skämt åsido, en hund är oftast glad och nöjd så länge den får sina behov tillgodosedda, men, vill du inte sälja hund till någon för att den är aktiv på sociala medier så finns det såklart ingen som tvingar dig.
 
Jag tycker att du oroar dig i onödan. Sociala medier är ett intresse som vilket som helst annat, och hundar förstår lika lite av allihop och struntar också i vilket så länge de får det de behöver :idea:. En uppdatering går på ett litet kick och indikerar ingenting om hur någon kommer att vara när de har en valp att ta hand om. Att du ens tänker i de banorna känns ärligt talat väldigt "usch, dagens ungdom och deras mobiler" som nån annan stofil... :cautious:
 
Jag tycker att du oroar dig i onödan. Sociala medier är ett intresse som vilket som helst annat, och hundar förstår lika lite av allihop och struntar också i vilket så länge de får det de behöver :idea:. En uppdatering går på ett litet kick och indikerar ingenting om hur någon kommer att vara när de har en valp att ta hand om. Att du ens tänker i de banorna känns ärligt talat väldigt "usch, dagens ungdom och deras mobiler" som nån annan stofil... :cautious:
Nej så gammal är jag inte, dessa personer gör alltså uppdateringar 10 gånger om dagen.
 
Nej så gammal är jag inte, dessa personer gör alltså uppdateringar 10 gånger om dagen.

Och? Jag kan spendera flera timmar per dag med att spela dator- eller TV-spel, gör det mig automatiskt till en sämre djurägare? Herregud, man anpassar ju sig efter valpen när den flyttat in. Lite cred får du ändå ge människor som är valpintressenter, annars är det lika bra att be dem vända i dörren direkt för att du redan dömt ut dem pga intressen du inte förstår.
 
Och? Jag kan spendera flera timmar per dag med att spela dator- eller TV-spel, gör det mig automatiskt till en sämre djurägare? Herregud, man anpassar ju sig efter valpen när den flyttat in. Lite cred får du ändå ge människor som är valpintressenter, annars är det lika bra att be dem vända i dörren direkt för att du redan dömt ut dem pga intressen du inte förstår.
Du överreagerar jag är inte elak jag känner bara att jag vill att valparna ska ha en närvarande ägare.
 
Du överreagerar jag är inte elak jag känner bara att jag vill att valparna ska ha en närvarande ägare.

Istället för att tala nedlåtande så kan du prova att försöka begripa min vinkel. Jag menar att du inte kan bedöma hur närvarande en person verkligen är eller kommer att vara som hundägare enkom baserat på hur mycket de använder sociala medier. Det handlar inte om snäll vs. elak, det handlar om att inte dra förhastade slutsatser.
 
Till syvende och sist får man bestämma hur mycket man vill rannsaka personers liv innan man säljer dem en valp. Ska man sälja till någon som kanske har alkoholproblem? Ska man sälja till någon som har en psykisk diagnos? Ska man sälja till någon som spelar TV- eller datorspel en stor del av sin tid? Ska man sälja till någon som har andra intressen i livet utöver hunden?

Vart drar man gränsen? Det får man fundera på själv men jag känner spontant att "mobilberoende" är ett ganska lindrigt problem i vardagen som lätt matchas av andra saker som jag personligen ser som mycket mer allvarligt för hundens del.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 555
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp