Mobilt bredband.

CK

Trådstartare
Jag blir snurrig av allt detta med telefoni.
Nu har jag en fast vanlig telefon, det jacket används enbart till adsl, tele2's.
Det fasta numret använder jag inte. Jag betalar typ 300 per månad för adsl, och 300 till till Phonera för jacket.
Trodde det skulle bli billigare att skaffa helt mobilt bredband, men det verkar inte så?

Hur många GB använder man, om det surfas några timmar per dag, varav lite filmer och sånt?
Vad behöver man? Tex kostar tele2 abonnemang med 60 GB över 700 per månad. Då är det ju dyrare än det jag har.


Gah Jag blir helt förvirrad.
 
Jag blir snurrig av allt detta med telefoni.
Nu har jag en fast vanlig telefon, det jacket används enbart till adsl, tele2's.
Det fasta numret använder jag inte. Jag betalar typ 300 per månad för adsl, och 300 till till Phonera för jacket.
Trodde det skulle bli billigare att skaffa helt mobilt bredband, men det verkar inte så?

Hur många GB använder man, om det surfas några timmar per dag, varav lite filmer och sånt?
Vad behöver man? Tex kostar tele2 abonnemang med 60 GB över 700 per månad. Då är det ju dyrare än det jag har.


Gah Jag blir helt förvirrad.

En timmes bra bildkvalitetsteve hamnar på strax under en gigabyte.
En hel film blir en dryg gigabyte. Vanlig surf samlar nog inte ihop till mer än 100Mbyte/dag.
 
Just nu är mobilt bredband snordyrt! Så om jag hade varit dig så hade jag väntat tills det blir billigare igen, för priserna som är nu är inte kloka!

Jag betalar 150 kr/månad för 100 GB. Och jag bävar för den dagen mitt abonnemang går ut!

Jag använder väl i snitt 60-80 GB/månad, då kollar jag lite serier, surfar allmänt o så, så du lär väl hamna därikring med.
 
mobilt bredband har jag haft och det är riktigt långsamt och ostabilt.
Har nu via vanliga telefonjacket, brukar inte den fasta telefonen alls. Det är så skönt och så värt pengarna..
Kan se på svtplay utan hack, kan lyssna på spotify utan problem, kan se youtubefilmer utan att de ska laddas i en evighetstid, osv

så jag skulle aldrig välja mobilt om man inte var tvungen (vilket jag var förr då dom sa att det inte fick att ha fast telefon hos mig, visade sig bara vara felkopplat vilket löste sig superlätt...)
 
Jag tycker det känns som den mobila surfen drar något alldeles, jag har fått köpa till extra surf de senare månaderna och det utan att ha tittat på streamat eller använt mer än vanligt. Jag inbillar mig att jag får allt mindre för pengarna.
Just därför känner jag att min adsl hemma är min digitala trygghet - där får jag hur mycket som helst eftersom det inte är begränsat som mobilt är.
 
Jag har mobilt bredband hemmavid (3-4 MBit/s) som är superstabilt. Mycket bättre än det ADSL sk "bredband" (0.25 MBit/s) vi hade innan blixten tog sig med all koppartråd.

Däremot är databegränsningarna ett problem.
 
Jag som surfar flera timmar om dagen (alltid uppkopplad), hämtar hem en del serier (ca 300-900 Mb brukar storleken ligga på ett avsnitt), och ibland kollar på play-kanalerna brukar klara mig på 20 Gb i månaden. Det har hänt att jag har fått köpa till surf. Har haft Comviq mobilt bredband, rent skit, krångel att fylla på surf mm. Har nu Telia mobilt bredband, än funkar det bra men bara haft det i ett par veckor :) Comviq kostade 190 kr mån för 20 gb trafik, tror jag betalar 299 för 20 Gb trafik hos Telia nu, men känner hellre det och slippa strul....
 
Jag har också jacket för i stort sett bara internet.
Bredbandet kostar ca 319, sedan tar bredbandsbolaget 99 kr för telefonen (och jag pratar för ett par tre kronor i månaden) .Fast de rabatterar bredbandet med 49 för telefonin så den kostar bara 50.

Har 6-8Mbit som är allt jag kan få här i dagsläget.
 
Hm, då kommer nästa dumma fråga.
De 311 kr jag betalar till Phonera för själva jacket, det borde gå att säga upp, och skaffa nåt billigare?
 
Jag surfar bara via mobilen, har 10 gig att göra av med och det tycks räcka. Kollar inte så mycket film och serier, det skulle säkert kräva lite mer utrymme. Har nästan alltid 4G så det är snabbt nog :D

Fast telefoni och dito bredband går inte att få här ute. Alls.
 
mobilt bredband har jag haft och det är riktigt långsamt och ostabilt.
Har nu via vanliga telefonjacket, brukar inte den fasta telefonen alls. Det är så skönt och så värt pengarna..
Kan se på svtplay utan hack, kan lyssna på spotify utan problem, kan se youtubefilmer utan att de ska laddas i en evighetstid, osv

så jag skulle aldrig välja mobilt om man inte var tvungen (vilket jag var förr då dom sa att det inte fick att ha fast telefon hos mig, visade sig bara vara felkopplat vilket löste sig superlätt...)
Och hos oss fungerar det mobila klockrent, och vi har högre hastighet än vad vi hade med adslen innan till ett bättre pris.
Så just mobilt får man testa sig fram för ibland är det riktigt bra ibland helt kass beroende på vart man bor.

/Camilla
 
Jag har Telenors "Fri surf" och det är riktigt superstabilt. Gör nog av med runt 60Gb i månaden i runda slängar men jag behöver ju inte hushålla då mitt abonnemang fortfarande saknar all form av begränsning trots att det gick ut för 2 år sen enligt papperen. Jag misstänker starkt att dom inte törs eller vill göra nåt alls så länge pengarna rinner in i förväg varje månad och jag betalar fortfarande bara 278:- i månaden och då ingår ett tvillingkort som "inte finns" men som dom fick bjuda på ändå bara för att försäljaren ljög nåt så inihelsicke i butiken. :devil:

Vill någon ha gratis surf, 2 timmars gratis telefoni i månaden och 200 gratis sms i månaden så finns Wifog som är reklambaserat och funkar riktigt bra.
 
Jag blir snurrig av allt detta med telefoni.
Nu har jag en fast vanlig telefon, det jacket används enbart till adsl, tele2's.
Det fasta numret använder jag inte. Jag betalar typ 300 per månad för adsl, och 300 till till Phonera för jacket.
Trodde det skulle bli billigare att skaffa helt mobilt bredband, men det verkar inte så?

Hur många GB använder man, om det surfas några timmar per dag, varav lite filmer och sånt?
Vad behöver man? Tex kostar tele2 abonnemang med 60 GB över 700 per månad. Då är det ju dyrare än det jag har.


Gah Jag blir helt förvirrad.
Jag hade Telia bredband via jacket förut och betalade nästan 500 kr för det. Jag tyckte det var dyrt och sa upp det... det var skitdumt, för det jag har nu mobilt internet via kontantkort är bokstavligt talat skitdumt! Jag gillar tanke att ladda på när man liksom behöver, så mycket man behöver och kunna använda det var som helst, men det är först nu när jag har gått upp i antal GB som jag inte blir utslängd från internet var 5 minut. Har 50 eller 100 GB och betalar 299 eller 399 kr för en månad. Kommer inte i håg vilket jag har just nu Jag vet inte heller hur mycket jag behöver. Ska testa 50 nästa månad. Jag är gärna inloggad alltid, det kunde jag vara med mitt telia, som var "obegränsat". Det var såååå bra. Saknar Telia, men det var inte ekonomiskt försvarbart alls att ha kvar det.

På telefonen har jag halebop kontant, det är billigast. 100 samtal, 1000 sms och 1 gb fri surf för 169 kr i månaden. Kvar har jag 91 samtal, 909 sms och 885 mb data efter 3 veckors användning. Jag skulle klara mig på mindre än så men det finns inte mindre.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en övervakningskamera som går på batteri och som sänder via mobildata. När jag köpte den ingick lite surf men nu är den slut...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Lupino
·
IT & mobiler Vi har haft obegränsat ADSL-bredband i en "evighet" nu, så jag har ingen aning om hur mycket man faktiskt använder på en månad. Vi år...
Svar
19
· Visningar
1 024
IT & mobiler I vårt nya hus måste vi skaffa mobilt bredband eftersom ingen leverantör erbjuder fast lina. Har någon här mobilt bredband? Hur många...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: ameo
·
Äldre Jag hade tidigare ett mobilabonnemang med helt fri surf och 7Mbit/s för 69kr i månaden som tydligen var för bra så Telenor ändrade till...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp