Bukefalos 28 år!

Mobilt bredband?

Elegant machinery

Trådstartare
I vårt nya hus måste vi skaffa mobilt bredband eftersom ingen leverantör erbjuder fast lina. Har någon här mobilt bredband? Hur många GB/mån har ni och är ni nöjda med täckning och hastighet? Vi surfar rätt mycket, har Netflix och musik via Spotify/Sonos i dagsläget.
 
Jag har Tele2 som har suverän täckning här (strax utanför Falun) och rätt bra hos särbon (strax utanför Dorotea). Har precis ändrat mitt avtal så det blev billigare men "förlorade" 10GB vilket inte gör mig något. Tidigare 60GB, nu 50GB och jag använder oftast mellan 18 och 25GB per månad (mer om jag måste skicka tunga filer i jobbet). Tidigare pris 369 kr, nu 249 kr. Hastigheten är bra enligt Bredbandskollen, den brukar ligga kring 80Mbit.

Jag surfar "vanligt", streamar ytterst sällan och lite Youtube samt mycket Spotify.
 
Telia mobilt bredband. Tidigare sticka men nu router, vilket inte är nån höjdare på min Lenovo då den tappar nätet hela tiden om jag inte har routern ikopplad med usb till datorn. 299 kr för 40 gb (de har nyss höjt gb, tidigare betalade jag 299 för 20 gb). Lite dyrt men bra täckning på de flesta ställen jag är på.
 
Jag har tres mobila bredband med sticka. Funkar förvånansvärt bra här ute i fjällen :) Har provat i Åre och Järpen och inga problem. Har 10 gb för 169 kr/månad tror jag det är. Räcker för mig som mest slösurfar, spelar lite lätta spel och lyssnar på spotify. En och annan film kan streamas ibland också.
Enda gången det tagit slut är när jag glömt en kanal på youtube påslagen två nätter i rad :)
 
Ja just ja, jag använder mitt nät till surf, hämta hem serier, kolla på play-kanaler och sköter min webbshop. Jag gör alltid av med allt. Har hänt att jag blivit utan trafik sista dagen/dagarna så hade gärna haft lite mer.
 
Vi sitter i samma sits. Dock valde vi 3 mobila bredband 40G (Vi brukar surfa runt 15-25G)
Dock gav vi upp Netflix helt när vi valde mobilt, då vi kände att vi får klara oss utan det och helt enkelt använda de dvder, filmer vi redan har. Samt hemmakväll.

På 3 ingår Spotify i det mobila nätverk, tror det är 20G musik som ingår och därmed inte dras på dina andra 40G (eller vad du nu väljer för bredband)

Vi använder denna och har bra täckning i hela huset (120kvm)
Global-2015-Modem%20och%20routrar-webbkontakt_logga.png
 
Jag har precis blivit av med mitt. :D

Hade Tre, 30 GB/mån, 4G-täckning. Använde Huawei pocket wi-fi som ingick i abonnemanget.
Jag använde det både i storstadsregion (Malmö-Lund) och ute på glesbygden där dålig mobiltäckning är standard. Mest problem hade jag faktiskt i centrala Malmö och Lund, där nätet verkade överbelastas konstant, för det mesta hade jag ok 3G-uppkoppling ute på landet där mobilerna rätt ofta pendlade mellan nödsamtal och en pinne på täckningsmätaren så jag upplevde antennen i routern som klart starkare än en vanlig mobil.

Mina GB tog oftast slut inom 3-3,5 veckor dessvärre. Streamar man mycket kan man nog få problem, men allt beror ju på vad "mycket" innebär. Jag fick dra ner kvaliteten på Netflix till lägsta, köra på offline-listor via spotify och ha stenkoll på vad jag laddade hem för att klara av 30 GB-gränsen.

Exet hade 80 GB mobilt som oftast räckte. Men inte alltid. :angel:
 
Jag har "lånat" mina föräldrars sommarstugeabonnemang, de har Telia fast bredband och då kan man även ha ett mobilt som är skapligt billigt, just nu tror jag att det är 10 GB för 100 kr (tror att det var 300kr för 40 GB i somras).
 
Börja med att kolla vilka/vilken leverantör som verkligen har master/täckning på platsen! Täckningskartorna förskönar ofta, så fråga närboende vilken leverantör som har ett fungerande 4G, operatörerna säljer gärna ett abonnemang, och de som sitter i kundtjänst tittar bara på kartorna, men känner inte till hur det fungerar i verkligheten.

Sedan så finns, förutom de "vanliga" leverantörerna, NET1, som nyligen uppgraderat sitt nät till en snabbare standard.

Vi har använt detta i många år, och de håller vad de lovar, vilket är täckning överallt på landsbygden.

Det fungerar utmärkt med streamad film t.ex.
 
I vårt nya hus måste vi skaffa mobilt bredband eftersom ingen leverantör erbjuder fast lina. Har någon här mobilt bredband? Hur många GB/mån har ni och är ni nöjda med täckning och hastighet? Vi surfar rätt mycket, har Netflix och musik via Spotify/Sonos i dagsläget.

Vi har mobilt bb och kompletterar med adsl. Tele2, 80 gb/månaden. Det tar slut efter max 3 veckor, vi använder internet MYCKET! Därav komplettering med adsl (men det är segt som tusan). Kan inte klaga på det mobila, mer än att det tar slut för fort.
Vi testade Net1, det funkade inte alls trots att vi enligt deras täckningskarta skulle ha mycket bra täckning. Vårt mobila bb tar vi med till skärgården och till Duved (Åre) när vi är där. Funkar hur bra som helst :) Synd bara att det inte finns fri surf på det.
Bor i Vallentuna (på landet)
 
Vi har mobilt bb och kompletterar med adsl. Tele2, 80 gb/månaden. Det tar slut efter max 3 veckor, vi använder internet MYCKET! Därav komplettering med adsl (men det är segt som tusan). Kan inte klaga på det mobila, mer än att det tar slut för fort.
Vi testade Net1, det funkade inte alls trots att vi enligt deras täckningskarta skulle ha mycket bra täckning. Vårt mobila bb tar vi med till skärgården och till Duved (Åre) när vi är där. Funkar hur bra som helst :) Synd bara att det inte finns fri surf på det.
Bor i Vallentuna (på landet)
Hur mycket ungefär? Funderar på att byta, har adsl nu på 8gb, visserligen stabilt men dyrt för att gå så pass sakta. Kollar aldrig film på internet, lyssnar lite på Spotify, nån timme per dag Max. Jag som är mammaledig surfar mkt, men det är mest buke o Facebook så inga tunga sidor. Funderar på hur mkt som går åt.
 
Hur mycket ungefär? Funderar på att byta, har adsl nu på 8gb, visserligen stabilt men dyrt för att gå så pass sakta. Kollar aldrig film på internet, lyssnar lite på Spotify, nån timme per dag Max. Jag som är mammaledig surfar mkt, men det är mest buke o Facebook så inga tunga sidor. Funderar på hur mkt som går åt.

Jag tror vi har runt 3 mb ner, upp vågar jag inte säga (ADSL). Min mamma och hennes man har adsl också, de klarar sig, de surfar inte så mycket, kollar Netflix och play-kanaler ibland. Men för oss, jag och min man som använder det mycket, mycket streaming, nerladdning, play, jobb med filer, tevespel, då funkar inte bara adsl och mobilt bb 80 gb tar slut innan månaden tar slut.

Ditt surfmönster, tror du inte använder så mycket och hade klarat dig med ett mobilt bb på max 10 gb i månaden och då räknar jag högt!
Ett tips, om du köper ex över nätet så har du två veckors ångerrätt, dvs du kan testa och sen lämna tillbaka om det inte funkar, så gjorde vi med Net1, testade ett par dagar, det funkade inte, vi ångrade oh skickade tillbaka modemet.
 
Vi har net1, obegränsad datamängd. Helt ok täckning, mitt ute i skogen där den vanliga mobiltäckningen är ganska kass :).
 
Vi har mobilt bb och kompletterar med adsl. Tele2, 80 gb/månaden. Det tar slut efter max 3 veckor, vi använder internet MYCKET! Därav komplettering med adsl (men det är segt som tusan). Kan inte klaga på det mobila, mer än att det tar slut för fort.
Vi testade Net1, det funkade inte alls trots att vi enligt deras täckningskarta skulle ha mycket bra täckning. Vårt mobila bb tar vi med till skärgården och till Duved (Åre) när vi är där. Funkar hur bra som helst :) Synd bara att det inte finns fri surf på det.
Bor i Vallentuna (på landet)

Det låter som vi har ungefär samma förutsättningar med andra ord. Kanske ska ta Tele2s stora paket också, Telia kunde inte erbjuda lika mycket data per månad.
 
Det låter som vi har ungefär samma förutsättningar med andra ord. Kanske ska ta Tele2s stora paket också, Telia kunde inte erbjuda lika mycket data per månad.

Det företaget som erbjuder mest, till minst pris, jag vet inte vad ex tre erbjuder, eller telenor? Men Tele2 vet jag funkar, och det är grymt :)
 
I vårt nya hus måste vi skaffa mobilt bredband eftersom ingen leverantör erbjuder fast lina. Har någon här mobilt bredband? Hur många GB/mån har ni och är ni nöjda med täckning och hastighet? Vi surfar rätt mycket, har Netflix och musik via Spotify/Sonos i dagsläget.

Net1 har 4g och obegränsat med surf, fungerar riktigt bra. Vi är då nöjda =)
 
Jag har tele2s mobilabredband, har 50gb och det gör jag av med själv på en månad. Men jag streamar en hel del.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 087
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag måste skaffa mig ett bredbandsabonnemang inför kommande flytt. Jag har bott senaste åren i "comhem-hus" och före det haft ett mobilt...
Svar
13
· Visningar
851
Senast: _Taggis_
·
Hemmet Jag har en övervakningskamera som går på batteri och som sänder via mobildata. När jag köpte den ingick lite surf men nu är den slut...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Lupino
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 163
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp