Mobilt bredband

SaraXX

Trådstartare
Ni som inte har fiber eller liknande, vad har ni för bredbandslösning och hur fungerar den? Jag behöver kunna jobba hemifrån, med e-möten osv, och det gejmas och streamas en hel del. Vi har fiber med Bahnhof nu men ska flytta.
 
Jag har Telias mobila bredband med obegränsad surf. Haft det i en massa år och det fungerar superbra om jag är nära modemet, värre är det när jag är en bit ifrån. Men sånt kanske kan lösas? 🙂
 
Jag har Telias mobila bredband med obegränsad surf. Haft det i en massa år och det fungerar superbra om jag är nära modemet, värre är det när jag är en bit ifrån. Men sånt kanske kan lösas? 🙂
Tack för tips! Ja det går ju att ha olika apparater som förstärker signalen och sånt. Vad betalar du i månaden?
 
Jag har billigaste från Hallon (300 gb abonnemang), köpte med kontantkort och då ingick router.
Routern är billig och tappar tråden ibland men i övrigt är jag nöjd. Jobbar och ser på Netflix typ. Kan lagga vid videomöten ibland.
 
Jag har Telias mobila bredband med fri surf, varianten med lägre kapacitet. ca 5-600kr Har tur med en bra mast, 1 km bort i skugga från berget kan de knappt ringa.
Räcker bra till allt jag gör men det är inte så mycket mer än allmänt surfande och se på TV. Misstänker att det blir högbelastat på kvällstid typ 7-9, då händer det ibland det det stoppar upp.
 
Jag har Hallon,hur mycket ska gudarna veta för det gör inte jag,men det räcker till att streama,surfa o lite till, tror jag betalar 249kr/mån
 
Ni som inte har fiber eller liknande, vad har ni för bredbandslösning och hur fungerar den? Jag behöver kunna jobba hemifrån, med e-möten osv, och det gejmas och streamas en hel del. Vi har fiber med Bahnhof nu men ska flytta.

I övergången mellan att Net1/Teracom lade ner sitt nät och att vi fick indraget fiber så köpte jag en 4G-till-wifi-router från D-link för sådär 800 kronor och körde med kontantkort från Comviq 30 dagar obegränsad surf för 399 kr.

Det fungerade hyfsat (betydligt bättre än hotspot på mobilen).

Fast nu med 500Mbit fiber med Bahnhof så är det såklart inte jämförbart.

Gaming (dvs onlinespel med/mot andra på nätet) är det som tar mest stryk eftersom pingtiden (lag/respons) går från 3-5 millisekunder till 30-100 millisekunder och ibland kan gå iväg till helsekundsnivå och då är man ofta rökt i många spel.
 
Vi har Telias med fri surf, har inget problem att streama film samtidigt som någon har videomöte.

Både Telia och Tele2 ser ut att ha fri surf nu för 399 kr per mån i 12 månader. Så kolla vad som har bäst täckning hos dig, här är Telia det som går bäst.
Just nu har jag 99 Mbit upp och 9 Mbit ner och 30 i ping.

Brukar fungera tämligen fläckfritt och vår stationära router har täckning i hela vårt hus.
 
Senast ändrad:
Ni som inte har fiber eller liknande, vad har ni för bredbandslösning och hur fungerar den? Jag behöver kunna jobba hemifrån, med e-möten osv, och det gejmas och streamas en hel del. Vi har fiber med Bahnhof nu men ska flytta.
Min kopparledning försvann för några månader sedan, och jag har haft mobilt bredband med obegränsad mängd från Bredbandsbolaget sedan dess. Efter första veckorna, när det var lite fix med att få det att fungera optimalt, har det funkat bra. Jag har videomöten, streamar film etc.
 
Jag har ett familjeabbonemang hos Telenor och betalar 169kr/mån för mobilt bredband med fri surf. Vi har ett ganska stort hus med två våningar och streamar mest och ena barnet gejmar mycket, både online och inte, och vi har aldrig några störningar.

Vi hade fiber innan men har sagt upp det nu eftersom det mobila bredbandet funkar så himla bra och mycket billigare.
 
Jag har ett Tele2 mobilabonnemang med obegränsat surf, högsta hastigheten. Till det har jag ett extra datakort (99kr/mån tror jag) som jag satt i en router. Vi är två som jobbar hemifrån där en av oss tex bemannar en telefonkö som kräver lite hastighet. Min sambo spelar Xbox, laddar ner uppdateringar och spelar även lite enklare dataspel. Vi streamar all TV. Det funkar helt ok! Nedladdning av spel tar lite längre tid och streamad TV kan ibland vara lite hackig men inte så mycket eller så ofta att det stör. Arbetet funkar problemfritt.
 
Jag har ett familjeabbonemang hos Telenor och betalar 169kr/mån för mobilt bredband med fri surf. Vi har ett ganska stort hus med två våningar och streamar mest och ena barnet gejmar mycket, både online och inte, och vi har aldrig några störningar.

Vi hade fiber innan men har sagt upp det nu eftersom det mobila bredbandet funkar så himla bra och mycket billigare.
Ouff, vad pengar en kan spara om en har möjlighet att välja bland fler leverantörer.

Men jag är egentligen glad att jag faktiskt har en mast så jag kan ha en ok uppkoppling, det var inte givet när de tog bort kopparlinan. Blir bara lätt avundsjuk och får värk i plånboken när jag ser sådana siffror...
 
Ouff, vad pengar en kan spara om en har möjlighet att välja bland fler leverantörer.

Men jag är egentligen glad att jag faktiskt har en mast så jag kan ha en ok uppkoppling, det var inte givet när de tog bort kopparlinan. Blir bara lätt avundsjuk och får värk i plånboken när jag ser sådana siffror...

Jag tycker själv att det är nästan orimligt billigt. Har fyra mobilabbongemang med fri surf, två mobila bredband med router och fri surf, samt stort tv-paket för 1500kr sammanlagt. Helt otroligt prisvärt!
 
Jag har 3 med obegränsad surf. Betalar typ 300? Jag streamar all tid jag är hemma och spelar/surfar lite. Jag är supernöjd och det är sällan det hackar. ☺️
 
Abonnemanget bör vara hos en operatör där det finns täckning där man bor.
Alla operatörer har rimliga erbjudanden, men på landsbygden finns ibland endast en, eller några med vettig täckning.
Så kolla först vilken operatör som har täckning värd namnet, fråga t.ex. grannar. Täckningskartorna är luriga.
Vi måste komplettera med riktantenn utanpå huset, och har skaffat en egen router, då Telias var lite halvdålig.
Vi har bara ett alternativ, Telia, där vi bor...
 
Jag har telias med obegränsad surf i min stuga, tecknade när det kostade 399 på kampanj för ett år. Jag har kass täckning 1-2 ploppar men telia är bäst där och jag hörde runt bland grannarna innan jag bestämde mig. Jag jobbar i princip 100% hemifrån och det funkar bra även i stugan, sitter i videomöte 3-4/h per dag.

Jag har en stationär 4G router som är bra mycket bättre än en av de små portabla och där finns möjlighet att koppla in extern antenn om det hade behövts. Det funkar inte alls bra om jag delar internet från telefonen så routern gör stor skillnad.
 
Har Telias mobila bredband för cirka 500:-/månad om jag minns rätt. Fungerar bra att surfa och streama men möten via videolänk fungerar dåligt.
 
Jag har Tele2 mobilt bredband, fungerar mycket bättre än Telia där jag bor. Har haft det i snart 9 år och är jättenöjd. Jobbar hemifrån två-tre dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
919
Senast: sjoberga
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
722
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 257
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp