Mobilt internet

Enya

Trådstartare
Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt svajjigt numera. Har bara haft det kanske ett halvår eller så, men de senaste kanske två knappt månaderna har det svajjat fram och tillbaka ideligen. I går kväll, okej natt, fick jag till slut sådan spader när jag såg en serie på Netflix och internet bröts hela tiden så jag stängde av datorn och gick och la mig. Så OERHÖRT tröttsamt att uppleva!

Skriva ett inlägg på buke och klicka på skicka och så står allt och snurrar..... Ska kolla notiser, men så står det och snurrar.... kollar film och så står det och snurrar på 99%.... Söker något och "sidan kan inte hittas".... klickar på en länk och "sidan kan inte hittas". Jag får göra om allt hela tiden! Det ser ut som om jag fortfarande är uppkopplad till internet alla de här gångerna, så jag trycker fram mitt internet, kopplat ifrån och kopplar upp igen, och då brukar det lösa sig. I går fick jag göra det två gånger varje gång tills jag gav upp. Det kan röra sig så ofta som mindre än en minut mellan gångerna och så kan det gå flera timmar emellan....

Nu undrar jag om det finns något vettigt billigt alternativ till Tele2? Mina egna erfarenheter av Tele2 är alltså inget att hänga i julgranen med andra ord, men andra alternativ till sådant här internet, vad finns och vad har ni för erfarenhet av det?

Nu har jag nog bindningstid också, undrar om det går att lösa, annars funkar det kanske med två abonnemang tills vidare, för JAG STÅR INTE UT. Mitt kontantinternet jag hade i en pinne i datorn är fan så mycket mer tillförlitligt än det här! Och detta var ju egentligen anledningen till att jag inte ville byta bort det.....
 
Jag som inte har vare sig ADSL (teleledningen brann upp med blixten för tio år sedan) eller fiber (Way out Wilderness) - har Net1 sedan länge. Stabilt och bra, obegränsad surfmängd. Men ska man ha det som tillägg så blir det inte så billigt.

Men jag upplever att Telias nät är betydligt stabilare än Tele2/Telenor.
 
Vi har Telias mobila bredband. När ADSL lades ner i höstas blev vi tvungna att byta. Det funkar helt okej. Ibland laggar det om vi båda försöker titta på video/TV samtidigt och/eller jag försöker streama TV och surfa samtidigt. Ibland går allt detta bra, så det är lite blandad kompott. Vi har både Telias mobila bredband samt Telia Play för att streama TV-kanaler.
 
Jag har Telias mobila, enda gången jag haft problem med det var då jag bodde i obygden i Jämtland och hade ett fjäll ivägen.. Överallt annars i Sverige har det fungerat fint!
 
Det är så himla olika på olika platser, verkar det som. Jag hade Telias mobila bredband i en handfull år (bott på två olika platser under tiden, men inom samma kommun) och det funkade ärligt talat aldrig riktigt bra. Svajigt, oftast dålig täckning och jag behövde sitta på rätt ställe i lägenheten (tur att jag har laptop!) för att det skulle funka öht. Det gick att få det att funka okej, men inte mer. Jag bor i Uppland, en handfull mil norr om Uppsala.

Jag bytte för ett par år sen till Tele2. Eller, jag beställde ett extra datakort till mitt mobilabonnemang, och köpte en sticka ("dongel") för att på motsvarande sätt få internet till datorn. (Någon router har jag aldrig haft.) Det funkar bättre än Telias gjorde, om än inte perfekt, och iom det abonnemang jag har till mobilen så kostar det inget extra för mig. Jag har alltid haft Tele2 till mobilen och det funkar väldigt bra för mig (och på nuvarande jobbet är det Tele2 som har bäst täckning. Jag blir uppringd av andra bolag ett antal gånger per år, som oftast snabbt konstaterar att på den orten ser de inte ut att ha nämnvärd täckning öht och lägger på.. ).
 
Jag som inte har vare sig ADSL (teleledningen brann upp med blixten för tio år sedan) eller fiber (Way out Wilderness) - har Net1 sedan länge. Stabilt och bra, obegränsad surfmängd. Men ska man ha det som tillägg så blir det inte så billigt.

Men jag upplever att Telias nät är betydligt stabilare än Tele2/Telenor.
ADSL funderade jag på innan jag skaffade mobilt, men det var något som gjorde att det inte blev det, minns inte nu, och fiber finns inte i huset så mobilt är ju också här vad som finns att tillgå. Jag har tidigare haft Telia via ADSL när jag bodde i obygden och jag älskade det, men Telia är ju dyyyrt. Är det fortfarande så alltså? Har Halebop kontantkort i min mobil och har alltid täckning, de går ju på Telias nät.

Net1 har jag hört talas om, ska kolla upp det!
 
Vi har Telias mobila bredband. När ADSL lades ner i höstas blev vi tvungna att byta. Det funkar helt okej. Ibland laggar det om vi båda försöker titta på video/TV samtidigt och/eller jag försöker streama TV och surfa samtidigt. Ibland går allt detta bra, så det är lite blandad kompott. Vi har både Telias mobila bredband samt Telia Play för att streama TV-kanaler.
Detta jag har nu laggar alltså när jag ensam använder internet, vilket ju är ytterst märkligt beteende. Det låter inte så positivt att Telias mobila inte är lika tryggt och bra som Telias ADSL, tänker jag.

Det är alltid jobbigt när man måste byta från det man har till något annat. Det jag hade fungerade bra, men fungerar ju inte när jag jobbar hemma, blir på tok för dyrt med kontantinternet då. Nu kostar det "bara" på mitt tålamod... så frågan är vilket som är värst av de två. Det laggar inte när jag jobbar på förmiddagarna, vilket inte är helt lätta program som körs. Men att byta sida på buke kvällstid är ett jäkla aber!
 
Jag har Telias mobila, enda gången jag haft problem med det var då jag bodde i obygden i Jämtland och hade ett fjäll ivägen.. Överallt annars i Sverige har det fungerat fint!
Ett minus till Telias mobila, och från dig ett plus alltså. Det är bra. Men är det dyrt?
 
Telenors verkar prisvärt och bra just nu. 399 kr med fri surfmängd.
Är inte Tele2 och Telenor samma skrot och korn? Jag betalar 349 kr inklusive ...prylen, jag tappade ordet på den, den där grejen,.. jag kommer på sedan vad den heter.

Jag tycker att sånt här är en djungel på riktigt faktiskt. Har du bra erfarenheter av det?
 
Centrala Staffantorp fungerar det i alla fall utmärkt, jag upplever att Tele2 är väsentligt sämre än Telenor på de platser jag har rapport från.

Jag vet att Telenor också fungerar vettigt med mobilt bredband utanför Hjo, kanske information helt utan hjälp för dig :D
 
Det är så himla olika på olika platser, verkar det som. Jag hade Telias mobila bredband i en handfull år (bott på två olika platser under tiden, men inom samma kommun) och det funkade ärligt talat aldrig riktigt bra. Svajigt, oftast dålig täckning och jag behövde sitta på rätt ställe i lägenheten (tur att jag har laptop!) för att det skulle funka öht. Det gick att få det att funka okej, men inte mer. Jag bor i Uppland, en handfull mil norr om Uppsala.

Jag bytte för ett par år sen till Tele2. Eller, jag beställde ett extra datakort till mitt mobilabonnemang, och köpte en sticka ("dongel") för att på motsvarande sätt få internet till datorn. (Någon router har jag aldrig haft.) Det funkar bättre än Telias gjorde, om än inte perfekt, och iom det abonnemang jag har till mobilen så kostar det inget extra för mig. Jag har alltid haft Tele2 till mobilen och det funkar väldigt bra för mig (och på nuvarande jobbet är det Tele2 som har bäst täckning. Jag blir uppringd av andra bolag ett antal gånger per år, som oftast snabbt konstaterar att på den orten ser de inte ut att ha nämnvärd täckning öht och lägger på.. ).
Hoppla, du ger minus åt Telia och plus åt Tele2, det var oväntat! :)

Hur kan man veta vilket som fungerar bäst?
 
Jag använder tre:s just nu. Jag har haft Net1 men det var väldigt långsamt jämfört med det jag har nu, trots att jag provade med riktantenn.
Det gäller också att leta efter precis rätt placering av routern/modemet för att få bra hastighet.
Det jag har nu är vanligtvis snabbare än när jag hade adsl tidigare trots litet pyttemodem utan externa antenner.
 
Detta jag har nu laggar alltså när jag ensam använder internet, vilket ju är ytterst märkligt beteende. Det låter inte så positivt att Telias mobila inte är lika tryggt och bra som Telias ADSL, tänker jag.

Det är alltid jobbigt när man måste byta från det man har till något annat. Det jag hade fungerade bra, men fungerar ju inte när jag jobbar hemma, blir på tok för dyrt med kontantinternet då. Nu kostar det "bara" på mitt tålamod... så frågan är vilket som är värst av de två. Det laggar inte när jag jobbar på förmiddagarna, vilket inte är helt lätta program som körs. Men att byta sida på buke kvällstid är ett jäkla aber!
Fast att det inte funkar prickfritt för mig betyder ju inte att det kommer att vara likadant för dig? Det mobila har ju väldigt mycket med att göra med var man bor och hur täckningen ser ut på platsen, och i all ärlighet så var inte ADSL i vårt nuvarande hus tipp-topp heller. Ibland bättre, och ibland sämre.

Angående pris så kostar vårt obegränsade bredband just nu 369 kr/mån. Detta är ett kampanjpris, så efter ett år kommer det att ligga på 499 kr/mån.
 
Hoppla, du ger minus åt Telia och plus åt Tele2, det var oväntat! :)

Hur kan man veta vilket som fungerar bäst?
Ett sätt kan vara att fråga besökare med olika operatörer vilken hatighet de kommer upp i via mobil.
ex.vis:
http://www.bredbandskollen.se/

Sedan kanske det inte blir helt rättvisande.
Jag antar att man kan få prova hur det fungerar via de flesta operatörer också.
Täckningskartor kan ev. hjälpa också.
 
Har Tele2 nu och har inga större problem. Så kanske bäst att försöka se med dina grannar vad dom har som funkar?
Mina grannar har lite olika. Telia ADSL, 3, Bredband, och något annat jag nu inte minns. Tror ingen har Tele2 här, men vet bekanta som har utan problem så därför valde jag det, de bor en bit ifrån mig, så det verkar olika. Men Tele2 har gått ihop med Com Hem, har det påverkat stabiliteten på internet? Otänkbart va?
 
Jag har fast mobilt bredband från Telia, dvs. mobil teknik, men abonnemanget är bundet till att användas på en viss adress.
Kapaciteten och stabiliteten är bättre än ADSL jag hade innan. Vet inte hur mycket av det som kommer med att jag har en närbelägen 4G-mast med låg trafikbelastning? Och min ADSL var inte det bästa.
Betalar nu 400 kr för 2-10 Mbit/s (som Bredbandskollen mäter till 12) inkl. router och fri datamängd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 283
Senast: Harmomini
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 496
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp