Mocka hagar?

Thera

Trådstartare
Har just spenderat halva dagen med att köra skit.. :mad: På grund av stormen som fällde halva skogen går min i en liten hage nu (typ 30x40 m) och hon har verkligen skitit överallt. Så jag är tvungen att ta bort skiten, annars växer väl inget gräs där i sommar.

Annars har vi hästarna i en jättehage, med skog och äng och då brukar vi inte mocka.
Hur gör ni andra, mockar ni alltid hagarna eller låter ni det vara?
 
Sv: Mocka hagar?

Vi ska mocka hagrna där medryttarhästen står. Några har redan börjat.
 
Sv: Mocka hagar?

Usch ja. Jag mockar min rasthage vid huset. INTE kul!! Tungt och bökigt, men man måste ju göra det annars blir det ju bara jätteäckligt. Det har kommit fram rätt mycket nu efter att snön har smält, så jag tar lite i taget varje dag. Vi lånar en större hage, och hon får gå där så ofta det bara går. Nu i påsk när jag varit ledig har hon varit där hela dagarna, varje dag, så min lilla hage får vila lite.
 
Sv: Mocka hagar?

Mockar hagen året om förutom mitt i smällkalla vintern, dels för att det frysit eller snöat över. På våren skrapar vi bort all snö från hagen, så den torkar fortare och efter det håller jag efter varje/varannan dag.
 
Sv: Mocka hagar?

Jag mockar alltid hagarna på våren. Jag började med två hagar i går på förmiddagen men jag gav upp efter 5 skottkärror, sen var det inge kul längre :smirk: jag tröttnade på att ena hästen vickade kärran stup i ett. en sak lärde jag mig iallafall, man ska ta de hagarna hästarna går i sist :idea:
 
Sv: Mocka hagar?

Jag skulle vilja mocka hagen, men den är för stor, jag skulle få säga upp mig från jobbet och ägna 8 h/dag åt att mocka om det skulle funka, så tyvärr. (Än mer tyvärr är att det inte går att plöja den med jämna mellanrum heller).

Jag brukar istället försöka låta den vila och/eller släppa på andra djur där sommartid (jag talar om vinterhagen)
 
Sv: Mocka hagar?

Man kanske skulle ta och investera i en fyrhjuling med tillhörande gödselsug, en sådan som fanns med i senaste nummret av ridsport. Det får nog bli när jag blir miljonär isåfall :idea: :D
 
Sv: Mocka hagar?

Vi mockar alltid hagarna hos oss, året om. Hästarna går på lösdrift och har ganska stora ytor som är dränerade och avgrusade, vilka mockas, utöver ytorna med gräs längre bort.

Men man har väl unga starka duktiga hästskötare... ;) Efter långritten i fredags högg de in med liv och lust på mockeriet, som varit eftersatt iom snö och minusgrader. 30 kärror! Så nu börjar det se snyggt u igen. :D
 
Sv: Mocka hagar?

30 kärror :eek:

jag som tyckte jag varit duktig när jag fått ihop 5 kärror. men jag gjorde det själv, får väl skylla på de :rofl:
 
Sv: Mocka hagar?

Delar av hagarna mockas. De dumma småttingarna har skitit där de äter. De vuxna använder en avgränsad del av hagen som toalett.
 
Sv: Mocka hagar?

Vi har inte så stora hagar, så nu i vår ska alla tre mockas ur ordentligt.
 
Sv: Mocka hagar?

haha, jag mockar min hästs hage varje dag i princip. men jag är också pedantisk. (eller hur det nu stavas)
 
Sv: Mocka hagar?

ja vi mockar våra beten, har inte så stora och många hagar och så ska vi ta hö på en del. Mockade nästan allt (1 hektar) i julas och i helgen var det dax för en del av betet igen. Har ju inte gått att göra så mkt medan det varit snö men min häst har mest bajsat på samma ställe sedan dess så vi hade en stor tjock bajsvall att ta bort när den smälte fram nu i helgen.
 
Sv: Mocka hagar?

jag har aldrig mockad hagen där jag har hästen nu och i förra stallet var det de som jobbade där som mockade hagarna... men jag tror vi kör bort det värsta med traktor...
 
Sv: Mocka hagar?

kallzon_ skrev:
haha, jag mockar min hästs hage varje dag i princip. men jag är också pedantisk. (eller hur det nu stavas)

det var inte bara pendantiskt utan smart oxå, då hinner det ju aldrig bli så mycket att man behöver slita ihjäl sig när man väl tar tag i det!
 
Sv: Mocka hagar?

Mockar alla hagar. För att hålla maskbeståndet nere (jag har fått för mig att det hjälper) Men just nu är det för blött för att göra något alls i hagarna.
 
Sv: Mocka hagar?

Vi mockar varje vecka, utom då vädret så inte tillåter. Hade dock en rejäl genomgång nu under påsken så "statusen" är återställd. Har fungerat bra ur parasithänseende, på de två träckprov vi hittills gjort var resultatet 0 EPG :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 955
Senast: Mkb
·
Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 308
Senast: Linda_A
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp