Bukefalos 28 år!

mocka hagen vintertid - med vad?

-Catherine-

Trådstartare
Iår har jag varit flitig som tusan med att mocka hagen. Ren självbevarelsedrift må så vara, i våras höll jag på att bli galen på all dynga som tinade fram så iår är jag flitig med att göra rent.

Dock har jag stött på patrull redan i detta tidiga skede, nämligen att det är ett riktigt skitgöra (Hehe :D) att få lös den skit som frusit fast utan att förstöra grepen. Spade tycker jag inte heller fungerar särskilt bra, visst jag får ju lös dyngan, men jag får också med lika mkt snö/is så jag fyller ju kärran full på nolltid :(

I ren desperation gick jag då lös på dynghögarna med pärgräven, men det var istället ett rent ergonomiskt självmord så den modellen fick jag ge upp ganska per omgående.
Nästa teori att sättas på prov var att hacka lös med renshackan, den hade ju iaf ett långt skaft. men det höll på att driva mig till vansinne för småbitar av dynga sprätte överallt. Inte heller halmgrepen var en bra metod, för den är alldeles för vek...*suck*...

Hur gör ni när ni mockar frusen skit utan att behöva få med lika mkt snö i kärran? Jag har funderat på om kanske en sådan trädgårdsgrep skulle kunna vara en lösning, den är ju kraftigare än halmgrepen, men ändå kunna "bryta sönder" skiten från snön så att man sedan kan skotta upp skiten och skaka av snön mha spångrepen utan att riskera att göra sönder den.

Vad tror ni? :confused:
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag tror på att mocka hagen sommartid :D
Då har man dessutom gott om tid på sig när hästarna går på bete!
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

å så kan man få snyggaste brännan då med :angel:
det gäller ju att förena nytta med nöje... :D
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Har ingen bra lösning. Jag mockar också mest snö just nu. Jag har dock gödselstacken precis bredvid vinterhagen och kan slänga en hel del direkt på gödselstacken och det underlättar, blir inte så många kärror att tömma. Använder spångrep i plast, har hittills tagit sönder en men den hade varit med sen i somras. Men en trädgårdsgrep kan nog funka.
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag har också blivit ambitiös i år, och mockar hagen nästan varje dag. För mig går det hur enkelt som helst, just tack vare snön. Jag har en vanlig spångrep som jag mockar med. Den har lätt att komma ned under dynghögarna eftersom det är snö, och silar effektivt bort all snö. De mockor som är stenhårda låter jag helt enkelt vara.
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Men, hur kan du få med snö om du har en spångrep? Har ni väldigt hård skare som åker med?
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag använder också mest spångrep, men skithögarna i vår hage är liksom mest en massa frusna bajsbollar som ligger överallt, eftersom hästarna redan sparkat sönder högarna.

Men jag använder även trädgårdsgrep, skyffel och en sån där vet inte vad dem heter som typ en svart "skyffel" och en "kratta" som man kan putta in bajsen i skyffeln med och den kan man lätt slå på skithögarna med så brukar dem lossna :)

Dock så tar jag mest det som är väldigt löst, det lilla som sitter fast ja de får sitta kvar tills i vår :)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Ja antingen tung j-la blötsnö, eller stenhård skare. Nu har jag väl lyckats mocka undan den mesta snön plus att hästarna trampat ner resten men på måndag ska det komma mera. Men jag gillar faktiskt snö, hästarna är i alla fall rena och fina samt att hagarna inte blir lika upptrampade som förra vintern. Det är nästan ännu värre att mocka i lerhagar så det får gärna snöa lite till;)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag hoppar faktiskt mockningen nu under den frusna årstiden. Det blir till att ta ett rejält nappatag med högarna när det tinar, men det är helt enkelt inte görligt att sköta nu när det är fruset. Å andra sidan sprids det inte, så det är mest ögat som stör sig (för mig)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Mockar ur hagen när det tinar...

Brukar passa på i samband med hagbytet på våren.. Beväpnar mig med tålamod en solig vårdag och får samtigt grunda en ordentlig solbränna...;)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag brukar bänd-hugga loss det med en halmgrep. Man hugger in grepen undertill och sedan häver man lite.
Det får oftast loss nästan hela, nån fastfrusen boll kan ligga kvar.
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

*lånar min egen knapp*

Tack för alla svar!

Hoppa över vinter mockningen tänker jag inte göra om, det var en ren katastrof i hagen i våras då allt tinade fram från förra året. Jag höll på att slet ihjäl mig för att ens få hagen i ett någotsånär godkänt skick, ändå var det mkt kvar som jag gärna velat få bort :(
Mina hästar är ute så mkt, minst 14 timmar per dag, så det blir ju en hel del dynga som de lämnar ifrån sig i hagen :p

Jag har hittat en spetsig spade som verkar fungera riktigt bra med att hugga lös och isär de bajshögar som frusit fast, sedan kan jag ta upp bajset med grepen utan att riskera att bryta sönder den. Jag får med en viss del is/snö, men det verkar som om jag helt enkelt får acceptera det om jag nu skall lyckas med att rengöra hagen.

Mockar jag ett par kärror om dagen så håller jag efter rätt bra känns det som. 2 kärror om dagen blir ju över 400 kärror under tiden oktober-april, det känns rätt skönt att slippa mocka ur allt det till våren :)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Just det där med att det blir så många kärror tycker jag är det värsta. Det blir många vändor redan efter en veckas "skitande". Vi brukar använda traktorskopan, dvs vi mockar som vanligt men använder skopan att slänga i, stället för kärran.
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

jag har gjort som du försökt vintertid men kyla snö gör det nästintill omöjligt. men numer är det intet problem då vi köpt traktor och jag kan släpa lös pojkvännen med den i hagen. 2 flugor på smällen

glad pojkvänn som älskar att köra men samtigt ren hage

visst lite blir kvar där han inte kommer åt men det tar jag till våren.
det som blir kvar är en piss i mississippi jämförsvis. :D

*lånar min egen knapp*

Tack för alla svar!

Hoppa över vinter mockningen tänker jag inte göra om, det var en ren katastrof i hagen i våras då allt tinade fram från förra året. Jag höll på att slet ihjäl mig för att ens få hagen i ett någotsånär godkänt skick, ändå var det mkt kvar som jag gärna velat få bort :(
Mina hästar är ute så mkt, minst 14 timmar per dag, så det blir ju en hel del dynga som de lämnar ifrån sig i hagen :p

Jag har hittat en spetsig spade som verkar fungera riktigt bra med att hugga lös och isär de bajshögar som frusit fast, sedan kan jag ta upp bajset med grepen utan att riskera att bryta sönder den. Jag får med en viss del is/snö, men det verkar som om jag helt enkelt får acceptera det om jag nu skall lyckas med att rengöra hagen.

Mockar jag ett par kärror om dagen så håller jag efter rätt bra känns det som. 2 kärror om dagen blir ju över 400 kärror under tiden oktober-april, det känns rätt skönt att slippa mocka ur allt det till våren :)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

jag har gjort som du försökt vintertid men kyla snö gör det nästintill omöjligt. men numer är det intet problem då vi köpt traktor och jag kan släpa lös pojkvännen med den i hagen. 2 flugor på smällen

glad pojkvänn som älskar att köra men samtigt ren hage

visst lite blir kvar där han inte kommer åt men det tar jag till våren.
det som blir kvar är en piss i mississippi jämförsvis. :D


Jag har en traktor och jag tycker väldigt mkt om att köra den dessutom. MEN (varför finns det alltid ett "men"? :crazy: ), jag kan inte komma in i hagen med den. Dels har jag ett stort dike över till hagområdet med en bro som inte håller för traktorn och dels är marken för blöt för min stora traktor (delvis gammal myrmark) och till råga på allt är det mkt björkar planterade i hagen (björken är törstig, håller blötan i backen i schack) som står ivägen för traktorkörning.

Så, för min del är det grep och kärra som gäller för att hålla gödselproblemet under kontroll tills den dagen jag har sparat ihop tillräckligt med pengar för att inhandla en fyrhjuling och gödselvagn (åh vad jag har ångrat många ggr att jag sålde Grållen, DEN hade jag kunnat köra in i hagen med) :(

Idag har jag mockat ur dagens två kärror, det gick faktiskt rätt lätt med "spets-spaden", bästa lösningen hittils iaf :)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Hmm, jag kom precis på att vi har ett väldigt smidigt aluminiumspett (istället för de tunga järnspetten som man hittar lite här och var i trädgårdskjulen). Kanske skulle man ta med det ut, ett välplacerat hack och sedan bara att grepa upp som vanligt?
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Åh, ett sånt hade jag velat ha! :love:

Jag kom just in från hagen, jag testade ett nytt sätt; Yxa!!

Mina armar och axlar värker efter hackandet med spaden så jag kände att jag måste låta "spadmusklerna" vila. Tog med mig yxan istället, ställde mig bredbent & med böjda knän och satte igång att hacka (jag såg alldeles säkerligen HELT spritt språngande galen ut, tur att jag inte har några grannar som kan se mig där i hagen :p).

Yxan är rätt tung så bara jag svingade den från mig med en fin knyck så behövde jag inte jobba ngt alls för att hacka lös högarna, så det var ett rätt enkelt jobb. Hade yxan bara haft ett längre skaft så hade det varit helt perfekt.

Sen när högarna var lös så var det bara att kratta ihop och lägga i kärran. Det tog mig tio minuter att hacka, kratta, fylla och tömma en kärra. En helt godkänd tid, jag blev inte ens svettig :D
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Kör betsputsen till våren istället. Mina hagar är nog rätt katastrofala ur paraistsynpunkt. Skulle behöva plöjas upp och sås nytt.
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Skulle behöva plöjas upp och sås nytt.

DET skulle jag verkligen velat göra i min sommarhage, vilken önskedröm det vore. Men hur jag skulle lösa det i dagsläget, både praktiskt och rent ekonomiskt vet jag inte. I första hand måste jag nog sikta på att gräva ur dräneringsdikena på nytt då det var x (läs 45 år sedan) antal år som det gjordes nu.

Får jag ordning på dikena så torkar ju marken upp bättre och då kan jag nog sikta ljuset i tunneln vad det gäller att komma ut med maskin som kan plöja upp.

Men man skall väl ha ngt att se fram mot också? Det är svårt att få allt gjort samtidigt tyvärr :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp