Mockar hagar utan resultat

Pyttestor

Trådstartare
Lite flummig rubrik, men det är såhär.
Jag mockar mina hagar dagligen, i ur och skur, oavsett om det är någon av beteshagarna eller vinterhagen. Mina hagar är fria från varje liten bajsplutt. Och hagarna vilar i omgångar.
Stora hagar och endast två hästar. Tycker jag gör allt jag kan Men! Ändå visar träckanalysen högt EPG på åtminstone en häst varenda gång 😣 Gör allt som tänkas kan så varför märks det inte?? :banghead: Behöver ändå avmaska liksom trots att högarna mockas upp i ungefär samma ögonblick som de träffar marken :crazy::banghead::meh:
Någon expert i ämnet här??
 
Veterinären sa att vissa hästar har mask. Ganska defaitiskiskt. Det är bara så.

Jag funderar också på detta litegrann. Jag ska faktiskt byta provtagningsföretag tänkte jag bara för att kontrollera. Byta provtagningssätt gången efter, grupp/individuellt. Byta namn på hästarna. Bara för att säkerställa kvaliteten på provtagningen. Byta mitt sätt att ta bollar också. Det är då ett flerårsprojekt. Många år. Provta korrekt alltså men lite olika varianter.
 
Jag har en hast som maste sta pa daglig "dewormer" for annars far han kolik innan man hinnar avmaska honom nasta gang. Med "pellets" i maten sa han avmaskas hela tiden mar han bra och slipper bade kolik och att avmagra innan det ar dags for nasta avmaskningskur.
 
Jag lärde mig att de flesta vuxna hästar lever i symbios med lilla blodmasken. Så länge man håller efter hagarna och hästen mår bra så har den en viss mängd parasiter. Hur stor mängd beror på häst. Min fröken nollade alltid. Tant låg på 50 epg. T hästen som av och till gick i samma hage som Fröken hade alltid 350 epg (och avmaskades därför). Han såg aldrig ut att må dåligt av det och det verkade mer vara hans nivå. Zombie som gick med Fröken de två sista åren brukade ligga på 50 på hösten och 250 på våren (och då gick de i samma hage med samma rengöring).
 
Jag hade två hästar. Den ena låg på noll jämt och den andra fick avmaskas varje år. Trots samma hage och mockning. En teori jag själv har är att den med mask åt allt, även där det låg skit. Den andra var mer kräsen. Kanske bidrog till det hela?
 
Lite flummig rubrik, men det är såhär.
Jag mockar mina hagar dagligen, i ur och skur, oavsett om det är någon av beteshagarna eller vinterhagen. Mina hagar är fria från varje liten bajsplutt. Och hagarna vilar i omgångar.
Stora hagar och endast två hästar. Tycker jag gör allt jag kan Men! Ändå visar träckanalysen högt EPG på åtminstone en häst varenda gång 😣 Gör allt som tänkas kan så varför märks det inte?? :banghead: Behöver ändå avmaska liksom trots att högarna mockas upp i ungefär samma ögonblick som de träffar marken :crazy::banghead::meh:
Någon expert i ämnet här??
Det du beskriver är väl just en av orsakerna till varför inte hela besättningen skall slentrian avmaskas. Det är vissa individer i en flock som har mer parasiter än andra. Avmaskning är ju till stor del för att skydda markerna så fortsätt att avmaska den individen.
 
För att vissa individer bär på en stor mängd liten blodmask som ligger inkapslad i tarmslemhinnan och där inte nås av avmaskningsmedel. Det kan vara sedan den var unghäst. När det blir plats i tarmen, när en generation dör eller om man avmaskar, så triggas en ny uppsättning larver igång att utvecklas vidare. Av vuxna hästar är det 1 av 10 som behöver regelbunden avmaskning oavsett hur rena hagar man har. Iofs, avmaskningen är i första hand för att hindra återsmitta så om du mickar noga varje dag behövs ingen avmaskning ändå så länge det bara är lilla blodmasken.
 
Jag har en hast som maste sta pa daglig "dewormer" for annars far han kolik innan man hinnar avmaska honom nasta gang. Med "pellets" i maten sa han avmaskas hela tiden mar han bra och slipper bade kolik och att avmagra innan det ar dags for nasta avmaskningskur.
Och hur är effekten egentligen? Det finns studier på hur värdelöst detta faktiskt är. Dessutom är det pyrantel tartrate som bara tar vuxna maskar om det inte redan är full resistens. Jag skulle leta efter en annan anledning till den återkommande koliken.
 
Och hur är effekten egentligen? Det finns studier på hur värdelöst detta faktiskt är. Dessutom är det pyrantel tartrate som bara tar vuxna maskar om det inte redan är full resistens. Jag skulle leta efter en annan anledning till den återkommande koliken.

Varfor?
Da min hast inte har haft kolik pa manga ar nu, men hade kolik 3-4 ganger om aret innan jag startade daglig "dewormer". Faktum ar att Strongid var "confident" nog att deras dewormer fungerade att betala en kolik operation, $5000 usd, nar han var 14 ar gammal.
Kirurgen pa veterinar univeristetet forklarade att just hans problem var mycket vanligt ... just i den aldern. "Intestines" (tarmar?) tranger ut genom muskler som ska halla dem pa plats. I alla handelser sa har han inte haft nagon annan kolik sedan jag borjade med daglig dewormer ... och han mar bra ... som 28-aring.
 
Varfor?
Da min hast inte har haft kolik pa manga ar nu, men hade kolik 3-4 ganger om aret innan jag startade daglig "dewormer". Faktum ar att Strongid var "confident" nog att deras dewormer fungerade att betala en kolik operation, $5000 usd, nar han var 14 ar gammal.
Kirurgen pa veterinar univeristetet forklarade att just hans problem var mycket vanligt ... just i den aldern. "Intestines" (tarmar?) tranger ut genom muskler som ska halla dem pa plats. I alla handelser sa har han inte haft nagon annan kolik sedan jag borjade med daglig dewormer ... och han mar bra ... som 28-aring.
Jag måste fråga för jag är nyfiken. Här i NJ har de inte kommit särskilt långt med att mocka hagar för att hålla nere masktrycket och vara snälla mot grundvattnet. Jag pratar öronen av folk men det har inte riktigt gått hem ännu (du vet ju hur glada folk är för att stoppa i hästarna medicin i det här landet utan att tänka på var som ploppar fram under svansen). Vad gör ni av sådan ”högmedicinsk” gödsel i Oregon? Läggs den på en särskild platta tills den ”brunnit”? Jag har lyckats få igenom att efter avmaskning så mockar vi hagarna rejält i ett par veckor men folk glömmer det så snart igen och fortsätter att mata på med antibiotika och bute etc (sådant man inte vill ha i grundvattnet).
 
Jag måste fråga för jag är nyfiken. Här i NJ har de inte kommit särskilt långt med att mocka hagar för att hålla nere masktrycket och vara snälla mot grundvattnet. Jag pratar öronen av folk men det har inte riktigt gått hem ännu (du vet ju hur glada folk är för att stoppa i hästarna medicin i det här landet utan att tänka på var som ploppar fram under svansen). Vad gör ni av sådan ”högmedicinsk” gödsel i Oregon? Läggs den på en särskild platta tills den ”brunnit”? Jag har lyckats få igenom att efter avmaskning så mockar vi hagarna rejält i ett par veckor men folk glömmer det så snart igen och fortsätter att mata på med antibiotika och bute etc (sådant man inte vill ha i grundvattnet).

Nu har jag en hast inaccorderad med en mycket "progressive" kvinna, hon ser till att det som ska goras gors (det vill saga att hon hyr in folk att mocka hagar och annat "trakgora". Det ar ofta "prosperous" att jobba for Intel:p)
Nar det var min gard mockade jag hagar varjde dag ... ofta tva ganger om dagen om jag hade tid. Allt godsel lades i compost lador som efter tre vandningar spreds pa farmen nar det brunnit fardigt.

Har i Oregon ar de jag kommer i kontakt med, min "progressive" agare av garden min hast bor pa nu, och ett par veterinar vanner och en uppfodare (vars make ar veterinar:cautious:) som ar mycket restrectiva med antibiotica, bute och annat ...
Allt det har for att saga att jag verkligen inte vet vad gemene hastagare gor och tycker. :p
 
Hos oss skiljer de rejält mellan hästarna trots hagmockning och koll två gånger om året. En har alltid mycket mask och som ni vart inne på tidigare äter hästen allt (!) dammsuger minsta lilla strå och hage. De andra går i Intervaller om de behöver avmaskas just de aktuella året eller inte.
 
Varfor?
Da min hast inte har haft kolik pa manga ar nu, men hade kolik 3-4 ganger om aret innan jag startade daglig "dewormer". Faktum ar att Strongid var "confident" nog att deras dewormer fungerade att betala en kolik operation, $5000 usd, nar han var 14 ar gammal.
Kirurgen pa veterinar univeristetet forklarade att just hans problem var mycket vanligt ... just i den aldern. "Intestines" (tarmar?) tranger ut genom muskler som ska halla dem pa plats. I alla handelser sa har han inte haft nagon annan kolik sedan jag borjade med daglig dewormer ... och han mar bra ... som 28-aring.
Att han mår bra är bra men jag tvivlar på att det är den dagliga avmaskningen som gör det. Hur skulle en avmaskning göra att tarmarna håller sig på plats tänker du (och veterinären om han förklarat det)? Vad som händer när man använder daglig avmaskning är att man skyndar på resistensutvecklingen som redan är mycket stor i både USA, UK och nere på kontinenten.

Bara för att något upphör när man börjar med något så måste de inte vara sammanlänkade.
 
Att han mår bra är bra men jag tvivlar på att det är den dagliga avmaskningen som gör det. Hur skulle en avmaskning göra att tarmarna håller sig på plats tänker du (och veterinären om han förklarat det)? Vad som händer när man använder daglig avmaskning är att man skyndar på resistensutvecklingen som redan är mycket stor i både USA, UK och nere på kontinenten.

Bara för att något upphör när man börjar med något så måste de inte vara sammanlänkade.
Jag har inte för avsikt att göra detta men vill alltid lära mig mer. Det finns väl någon barkpellets som hävdas ska ha avmaskande egenskaper? Kan sån också ge resistens hos maskarna?
 
Jag har inte för avsikt att göra detta men vill alltid lära mig mer. Det finns väl någon barkpellets som hävdas ska ha avmaskande egenskaper? Kan sån också ge resistens hos maskarna?

Du tänker nog på aspbarkspellets. Vill minnas att Jordbruksverket eller SLU gjort något test med det där det inte hade någon effekt på parasiterna.
 
Jag har inte för avsikt att göra detta men vill alltid lära mig mer. Det finns väl någon barkpellets som hävdas ska ha avmaskande egenskaper? Kan sån också ge resistens hos maskarna?
Aspbarkpellets påstås (åtminstone tidigare) ha avmaskande effekt
De gjorde en liten studie (kan ha varit ex-jobb på hippologen?) om det på Wången för ett antal år sedan, med träckprov förenoch efter. Samtliga hästar i studien hade mer ägg i träckprovet efter.
(Minns inga detaljer, går säkert att hitta)
 
Min Casp (RIP) var ett sorgebarn även när det kom till mask. I hans fall var det spolmaskar som kom och gick som de ville trots mockning av hagar, koll, avmaskning och kontroll av avmaskningseffekten osv. Vissa hästar blir inte av med masken, även om han nollade och vuxna hästar normalt inte har spolmask så blev vi inte kvitt dem för än precis innan hans knän gav upp. Jag fick tipset att kolla var tredje månad, och tre veckor efter varje kur kolla hur effekten på kuren varit. Vi var så pass mkt stammisar på SLU (med andra diagnoser) att han var med i ett forskningsprojekt och jag åkte och lämnade alla maskar till dem som kom ut. Det lömska med maskarna var att de har en intern rangordning så vid något tillfälle hade vissa maskar inte förökat sig för än en annan försvann...

Och ang förebyggande medel finns det varianter på marknaden med vitlök, det rekommenderar jag inte pga att det är blodförtunnande. Då är det bättre att hålla efter och hålla koll.
 
Att han mår bra är bra men jag tvivlar på att det är den dagliga avmaskningen som gör det. Hur skulle en avmaskning göra att tarmarna håller sig på plats tänker du (och veterinären om han förklarat det)? Vad som händer när man använder daglig avmaskning är att man skyndar på resistensutvecklingen som redan är mycket stor i både USA, UK och nere på kontinenten.

Bara för att något upphör när man börjar med något så måste de inte vara sammanlänkade.

Nu var det inte bara en gang jag startade daily deworming. Jag har slutat och han har fatt kolik i flera omgangar, men efter 3dje (kanske 4de) gangen har jag inte slutat igen. Nu mera far har daglig dewormer aret runt och det slutas inte. Om han inte far kolik numera pa grund av daglig dewormer vet jag ju inte och i det har laget ar jag inte ens interesserad i svaret. Min 28-aring far det som verkar fa honom att ma bra och som herrn behagar ata.

Jag inser nu att det kanske sag ut som om jag trodde den dagliga dewormern faktisk hjalper mot att halla tarmarna pa plats, det var inte fallet. Strongid forsakrar att om man koper daglig dewormer av veterinar (som kan skriva pa att det ar i lagom mangd) och hasten anda far kolik sa betalar de $5000 av kolik operationen oavsett vad koliken berodde pa.
Hela operationen for Michico gick pa runt $7000 och jag fick en check fran Strongid pa $5000 utan nagra problem alls.

Jag har som sagt slutat med daglig dewormer nagra ganger efter operationen och han har fatt kolik vid vader vaxlingar och liknande ... men har inte fatt det alls nar han ar pa daglig dewormer. Varfor han reagerar sa kan jag uppenbarligen inte svara pa, bara att det ser ut att fungera pa honom.
 
Vet inte om jag minns rätt nu men tror jag läste för länge sen att granris och även morötter kan verka avmaskande. Ingen aning om det stämmer, nån annan som läst om det?

Angående att vissa hästar har mer mask än andra, kan det inte vara så att de äter bajs, och får i sig den vägen?
 
Nu var det inte bara en gang jag startade daily deworming. Jag har slutat och han har fatt kolik i flera omgangar, men efter 3dje (kanske 4de) gangen har jag inte slutat igen. Nu mera far har daglig dewormer aret runt och det slutas inte. Om han inte far kolik numera pa grund av daglig dewormer vet jag ju inte och i det har laget ar jag inte ens interesserad i svaret. Min 28-aring far det som verkar fa honom att ma bra och som herrn behagar ata.

Jag inser nu att det kanske sag ut som om jag trodde den dagliga dewormern faktisk hjalper mot att halla tarmarna pa plats, det var inte fallet. Strongid forsakrar att om man koper daglig dewormer av veterinar (som kan skriva pa att det ar i lagom mangd) och hasten anda far kolik sa betalar de $5000 av kolik operationen oavsett vad koliken berodde pa.
Hela operationen for Michico gick pa runt $7000 och jag fick en check fran Strongid pa $5000 utan nagra problem alls.

Jag har som sagt slutat med daglig dewormer nagra ganger efter operationen och han har fatt kolik vid vader vaxlingar och liknande ... men har inte fatt det alls nar han ar pa daglig dewormer. Varfor han reagerar sa kan jag uppenbarligen inte svara pa, bara att det ser ut att fungera pa honom.
Det låter verkligen jättekonstigt. Jag tror inte du skulle få recept för det i sverige, aldrig hört talas om att någon avmaskar varje dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 281
Senast: Cicci75
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 761
Anläggning Har egen gård med tillhörande litet stall. 1 vinterhage, 1 beteshage samt en större beteshage en bit ifrån gården. Rum för ridbana...
Svar
15
· Visningar
2 417
Senast: Fille
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 684
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp