Mockning - en dygd.

Inte_Ung

Trådstartare
Mocka måste man tydligen göra en viss mängd tid varje dag för att vara en riktig hästägare.
Och för hand helst med grep och skottkärra.

Permanentbäddar och traktormockning räknas som fusk - och det är fult.
Har man inte underkastat sig mocknings-oket i tillräcklig utsträckning så måste man uppfostras till det.

Är det så det är?
Står alla och skottar hästskit runt en timma om dagen?
Och är alla rasthagar mockade varje dag?

Jag kör djupströbädd i mina ligghallar och mockar mina grusade och hårdgjorda hagar där lösdrifterna står med traktor varje år.
Denna mockning uppfyller miljökraven på gödselhantering.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag har box och mockar HELT RENT varje dag! :laugh: Med grep och skottkärra ;)

Har man rasthagar tycker jag att man skall mocka varannan dag, MINST 1 ggn vecka!

Lösdrift kan jag ej uttala mig om, men uppfödaren till min häst har det till sina hästar, och där är det alltid torr och fin halm! Högarna ser alltid dagsfärska ut = hon borde mocka ofta! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mockning - en dygd.

Tycker så länge hästen kan ligga rent och mjukt så spelar ingen roll hur man mockar ?
Jag mockar ut bajs och piss i alla boxarna hemma, fyller på spån när det behövs så hästarna kan ligga ner .
När ligghallen blir klar så kommer vi ha spån underst, sedan massa halm, mocka ut ca 1 gång i veckan med traktor.

Ditt sätt tycker jag låter både bekvämt och hälsosamt för hästarna.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag todde att det var hästen som hade boxen men på så vis.
Hur lång tid lägger du på det då?
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag har permanentbädd, och kan inte förstå varför jag höll på och mockade vanligt förut...Med permanentbädden spar jag 5 min/dag och ca 120 kr i strökostnad/mån, och ändå är bädden mycket bättre nu än när jag mockade "vanligt". Då la sig ju bara ströet i kanterna hela tiden. Djupströbädd och traktormockning har alltid låtit smart, tycker jag. Så skulle jag gärna ha om jag byggde eget.:)

Mockning av hage tycker jag är beroende på storleken/underlaget. När vi hade drygt 1 h/häst mockade vi bara lite runt ingången framåt våren. I mindre rasthage mockar jag gärna varje vecka och sjukruta dagligen.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Ofta att man kan ta fel på det, menade såklart att jag har box TILL min häst! :grin:

Tja.... Älskar att mocka i lugn och ro och kan ta en timme på mig! :love: Men vanligtvis mellan 20-40 min! :)

1. Börjar gå igenom halmen. (Ren halm läggs vid "höväggen" och smutsig i skottkärran)
2. Kalkar golvet så att alla kissfläckar täcks.
3. Sprider ut den rena halmen.
4. Hämtar ny halm från loftet och fyller på det som jag tagit ut!
5. = Fint, Fräscht och Rent!! :D:love:
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag har permanentbädd som töms 1-2 ggr om året. Tar två minuter att mocka och den enda halm (nästan) som går åt är den som hästen äter upp under natten :laugh:

Tycker ditt sätt låter bra, du är väl isåfall en bättre hästägare - du kan ju lägga en extra timme om dagen på att umgås med dina hästar! Om man nu ska vara sån. ;)

Det som kan göras lätt ska göras lätt.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag mockar ut varje dag. Tycker helt enkelt att det blir jäkligt äckligt annars. Min häst pissar ner så, visst hade jag kunnat lägga på ett tjockt lager halm, men det tar betydligt längre tid att platta till halmen så att han inte river upp den än att helt enkelt ta ut det som är blött.
Han bajsar inte på ett ställe heller utan lite varstans, och då är det rätt svårt att hålla det rent så att han kan ligga ner. Och det tycker jag är viktigt.

Har man en häst som inte skitar ner så mycket och har bra strö så att man har en fräsch bädd så tycker inte jag det finns någon anledning att mocka bara för att. Funkar det för dig, fine! Det är väl jättebra.
Skulle det däremot vara så att dina hästar stod i grisiga bäddar är det väl klart att folk reagerar, men då handlar det ju inte om hur man mockar. Så det är väl bara att köra på om det funkar. Folk har alltid så mycket att klaga på.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag mockar varje dag, har inte permanentbädd. Skulle dock vilja, men det verkar inte uppskattas i stallet jag har min häst. Jag lägger ner ca 30 minuter +- 10 minuter per dag på mockning och ströning. Jag stressar inte så ofta, eller försöker att inte stressa alls med det. Min häst är min avkoppling.

Med kärra och grep ;) Jag har dessutom bara en häst att mocka till, men hon är så jobbig när hon kissar lite överallt och bajsar runt om i boxen. Det viktigaste är att ösa in halm så att hon alltid har rent att ligga på, även om hon kissar mycket. Brukar säga att om halmen i hennes box lägger sig längs kanterna så har hon för lite halm. Om hon har kissfläckar på sig har hon också för lite halm.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Detta var nytt för mig. Hur funkar kalken?
Jag tycker det luktar så jäkla illa när det blir blött på golvet, vilket det tyvärr ofta blir eftersom min häst går runt i halmen.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Det är toppen med kalk! Köp Nordkalk?! = foderkalk så att man inte behöver oroa sig för att dom ska få i sig gift om dom äter halmen!

Kalken strör du ut på golvet så att det blir ett lager (typ ½-1cm) på allt det blöta så torkar det upp och suger åt sig lukten! :bow:
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag mockar mellan 5 minuter och 1 timme/dag. 1 timme kan det bli om jag är jättenoga, plockar varenda höstrå, varenda fuktigt dammkorn, vänder allting flera gånger och sedan krattar ett mönster, typ. Inte riktigt så petigt förstås men jag tror du fattar. 5 minuter innebär ta bort skithögar, slänga på torr torv på ev. kissfläckar, klart. Och jag känner mig inte som en sämre hästägare de dagarna heller ;)
 
Sv: Mockning - en dygd.

Mockar allt i alla boxar varje dag.
Det innebar allt bajs, kiss och overblivet ho. Sopar upp kissflackar och under krubba/vattenhink. Fyller pa med stro och ho. Skrubbar krubba + hink med hett vatten varje dag, diskmedel minst en gang i veckan. Plockar bajs under dagen och plockar ur ordentligt vid tio fodringen.
Morgon mockningen tar ca 15 min/box pa inne hastarna (5) och 5 min/box pa utehastarna (4).

Vindskydden mockas ca en gang var tredje manad och fylls sen pa med halm efter behov. Tack och lov ar de hyfsat duktiga pa att halla rent i "sangarna". Fyra hastar som ocksa har box inne for mat/torka efter motion.

Hagarna mockar vi inte men sprider hogar med sladda pa hosten/tidig vinter.
"Mockar" ur runt vindskydden med traktor nar vi gor inne i vindskydden.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Mocka är ju typ det mest avslappnande man kan göra. Jag har permanentbädd, delvis av ekonomiska skäl och delvis för att jag vill kunna lägga "mockningstiden" på hästen istället de dagar jag har bråttom - dessutom har vi bara att välja mellan torv eller spån och jag hatar spån, men hade jag kunnat så hade jag haft halm just för att det är så skönt att mocka. Vi har inte tillgång till så mycket halm, men får ta halm för hästarna att pilla med på nätterna. Då och då slänger jag in en kaka halm till kvällshöet, inte för att han äter det utan för att han pillar runt det så att det blir extra pill att få bädden helt fin igen dagen därpå :p Haha, gud, jag är sjuk i huvudet...

Mockningen tar 2-5 minuter en vanlig dag.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Det som kan göras lätt ska göras lätt.

Bästa kommentaren jag hört idag :D

Jag har en form av "latmask" bedd som jag mockar ut 1-2 gånger i månaden :D men dock bara på vintern med halm sommaren har jag alltid spån/torv.

Hagar skulle det inte falla mig in att mocka alls, förutom mycket små hagar och sjukhagar.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag kör på halm, och mockar boxen varje dag. Det strös alltid ordentligt mycket, och tar ca 10 min som mest att mocka varje dag - och sen kanske ytterligare 5-10 min att hämta mer halm och strö nytt.
Mockar alltid ur precis allt. Bajs, kiss och krattar/sopar sen ihop allt minilitet som fastnar på golvet i kisset exempelvis, och fångar upp det med spaden.

Eftersom hästen står på väldigt mycket halm, vet jag att det håller sig himla rent. Då kan jag med gott samvete hoppa över mockning någon dag, om det skulle hända något. Exempelvis snöstormen som var, vi kom inte ut på gödselstacken så mockningen fick vänta en dag, tills vi hade fått bort all snö som blåst in på baksidan. Det var rent i boxen ändå, och inga kiss/bajsfläckar på täcket :)
 
Sv: Mockning - en dygd.

Jag har permanentbäddar som fungerar jättebra till mina hästar. Mjukt, varmt, näst intill luktfritt och lättmockat. Skulle inte vilja ha något annat:)!
 
Sv: Mockning - en dygd.

Köp Nordkalk?! = foderkalk så att man inte behöver oroa sig för att dom ska få i sig gift om dom äter halmen!

Ja kalk i botten gör en oändlig skillnad.
Det är ju därför som man kalkar ladugårdar vita.
Kalket binder ammoniaken så att det inte luktar eller fräter i lungorna.
Det dödar bakterier och fluglarver.

Jag använder släckt teknisk kalk det blir ju krita av det efter något dygn när det reagerar med fukten i luft och bädd.
Men man skall kanske inte ställa in en häst på det direkt.
Jag har ju möjligheten att vänta.
 
Sv: Mockning - en dygd.

Min häst står på box med torvströ. Han bajsar i ett hörn och pinkar på en fläck. Det tar i runda slängar 5-8 minuter att mocka. Jag ser ingen anledning att göra på annat sätt just nu (vet inte vad jag skulle göra heller?).
 

Liknande trådar

Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 993
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp