Mod att våga starta en relation

Imna

Trådstartare
Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är inte säker på vart jag kan hitta det förutom här just nu.

Jag fortsätter räkna åren, men nu för tiden är det nästan ingen som ifrågasätter mitt liv som den eviga singeln. Det är nu mer än tolv år sen relationen med min dåvarande sambo tog slut och jag trodde mitt hjärta krossades. I själva verket hade det krossats långt innan det. Det var inte förrän efteråt som jag insåg att min sambo var alkoholist och att han i flera års tid utsatt mig för psykisk misshandel.

Jag hade ett par kortare förhållanden bakom mig när vi träffades, men mitt självförtroende när det kom till kärlek var lågt. Av någon anledning som jag inte längre minns så inledde vi ett slags kk-förhållande. Åtminstone var det så han såg det, själv tror jag att jag blev kär nästan direkt. Det vågade jag dock inte säga till honom, för jag förstod ju att det skulle innebära slutet. Vi träffades så gott som enbart hemma hos honom, lagade mat, tittade på film, hade sex, jag sov alltid över. Vi hade det kul när vi umgicks och trivdes i varandras sällskap.

Med tiden så började jag även umgås med hans vänner på fester och liknande. Första gången jag minns att det gick snett var på en midsommarfest hemma hos några av hans vänner. Han hade druckit mycket och plötsligt så är han arg, fruktansvärt arg. Han står och skriker åt mig, rakt i ansiktet, mitt framför hans vänner som jag knappt hade träffat innan. Det pågår länge och jag gråter hysteriskt, bönar och ber om ursäkt, vill att han ska lugna ner sig. Till slut slutar han och en av hans tjejkompisar tröstar mig. Det slutar med att vi åker hem till honom och går och lägger oss. Jag sover inte en blund, han däckar... Dagen efter är han precis som vanligt. Jag är ledsen men han förstår inte varför. Jag tror att han ber om ursäkt, men han minns inte vad han gjort.

Jag borde gått därifrån redan då. Men det gör jag förstås inte... Jag var för kär. I flera år så fortsätter vi träffas. Han blir ofta aggressiv på fester, även om inte alla är lika illa som den midsommarfesten. Flera gånger mår jag så dåligt över allt att jag tar upp det med honom. Det slutar alltid med att han bryter upp förhållandet och säger att vi inte ska träffas mer. Men varje gång så ångrar han sig och jag går tillbaks. Det är alltid på samma villkor, vi är absolut inte något par. Det hände också någon gång att han träffade andra, men jag vägrade ha sex om han skulle träffa flera samtidigt, så vad jag vet lät han bli.

Han talade vitt och brett om hur snygga andra tjejer var, medan han aldrig gav mig några som helst komplimanger. Det var inte så att han rakt ut förolämpade mig, det var bara väldigt tydligt att jag aldrig riktigt dög. Jag njöt inte ens särskilt mycket av sexet, det var i princip alltid på hans villkor. Samtidigt gjorde jag alltid allt för att göra honom till viljes. Jag slog knut på mig själv, gömde mina känslor, ville aldrig på något sätt vara besvärlig, ville bara inte förlora honom.

Efter en personalfest på jobbet så får han och en kollega för sig att de ska busköra inne på företagets parkeringsområde. Det leder till en månads avstängning för dem båda och arbetsgivaren erbjuder honom samtalsstöd. Vi pratar om det och han inser att han har problem att hantera alkohol. Jag ber honom ta emot hjälpen och säger att jag tror att han behöver det. Men att sluta dricka alkohol är för honom inget alternativ, han klarar av att dricka mindre säger han. Ja, jag vet, jag borde lämnat här. Också...

Någon gång lyckas jag ändå säga att jag inte klarar av att fortsätta om vi inte kan vara tillsammans "på riktigt". Vi slutar träffas och det dröjer någon månad innan han åter kontaktar mig. Han säger att han saknar att ha mig i sitt liv. Att jag betyder mer för honom än han trott. Vi kommer överens om att göra ett försök en gång till, på allvar denna gång. På ett sätt så fungerar det. Vi träffar varandras vänner och familjer. När jag får möjlighet att ta över en stor lägenhet så bestämmer vi oss för att flytta ihop.

Men inte en enda gång säger han att han älskar mig. Han fortsätter prata om hur snygga och trevliga andra tjejer är, inklusive mina vänner. Jag kan aldrig vara helt säker på hur han känner för mig och jag vågar absolut inte planera någon framtid ihop med honom. Jag lever bara för dagen.

Han dricker varje dag efter jobbet, men eftersom han aldrig tycks bli påverkad är det inget jag kopplar till några problem. (Ja. Jag vet...) Festerna fortsätter dock vara ett problem. En vän till mig gifter sig och vi går tillsammans på deras bröllop. Efter festen så följer några av mina vänner med oss hem för att sova över. Det blir till den värsta sortens natt. Han är fullkomligt rasande över något, skriker som en galning och skäller ut mig. Mina vänner i rummet intill hör förstås allt, och jag vill bara dö. Inget jag säger kan få honom att lugna sig.

I samma veva börjar jag umgås med en ny vän. Hon är mycket yngre än mig, bara 17 år, men vi klickar och börjar umgås. Även hemma hos mig, där min sambo också är, och även han gillar henne. En kväll när hon är hos oss har han druckit mer än vanligt. Vi följer henne till tåget hem, men på hemväg så får han återigen ett utbrott och skäller på mig. Under de år vi var tillsammans så slår han mig aldrig, men den kvällen var det nära.

Ironiskt nog tar förhållandet slut kort därefter, genom att han är otrogen med min vän. Han berättar att han älskar henne och att han aldrig känt så för någon annan. Han vill lämna mig. Jag blir förkrossad, men nu börjar vägen ut för mig. Det tar flera veckor innan han lyckas hitta ny bostad. Jag får stöd av några vänner att till slut sätta hårt mot hårt. En av dem erbjuder mig att komma dit och bo en helg medan han flyttar ut sina saker. Så var det då till slut över.

När jag var i det så var allt jag kunde se att jag aldrig var riktigt god nog. Att han blev arg på fester. Det blir en väckarklocka när mina vänner säger att det inte är normalt att dricka 5-6 halvliters starköl varje dag. Att han var alkoholist. Jag förstod det helt enkelt inte. Att hans beteende mot mig varit psykisk misshandel tog det många år för mig att erkänna.

Jag har alltid varit smart, intelligent och stark. Haft en underbar familj, föräldrar som älskat mig och erbjudit mig en trygg uppväxt. Men i allt detta så kan jag inte känna igen mig ett dugg. Jag kan omöjligt förstå hur jag tillät mig att stanna i det i så många år. Jag fattar nu att jag var medberoende och manipulerad. Men för mig är det nu så länge sen.

Sen dess har jag aldrig haft någon längre relation. Jag har aldrig känt mig särskilt ensam utan trivs tvärtom med att vara själv. Har intalat mig själv att det är så det är, jag har haft mina katter och varit nöjd med deras sällskap. Jag har dejtat till och från, men oftast har jag brutit efter ett par dejter. Hittat fel efter fel och bortförklarat det med att jag blir mer och mer kräsen med åldern. Att jag varit singel så länge nu att det skulle vara för jobbigt att behöva anpassa mig efter någon annan och kompromissa med mitt liv.

Har ägnat massor av tid och energi åt diverse projekt, mål och drömmar. Att vara självständig har varit oerhört viktigt för mig. Inte behöva vara beroende av någon annan. Att bo i hus har varit en av mina stora drömmar. Men jag vägrade skaffa en partner för att ha råd att bo i hus - det skulle ju säkert ändå ta slut och så skulle jag behöva flytta igen. Fick till slut mitt hus och kände att det kanske ändå var dags att ta tag i nästa projekt, dvs att kolla om den där perfekta mannen kanske finns ändå. Jag har ju inte mycket att förlora längre, allt det andra har jag ju lyckats uppnå på egen hand.

Så jag har alltså börjat dejta igen. För mig är det inget som är njutbart för fem öre. Jag tvingar mig själv att utstå det och tänker att det liksom husprojektet borde resultera i något i längden. Men alla jag träffar är fel. Fel fel, på något sätt. Fel värderingar, fel mål, fel drömmar, fel personlighet, fel prioriteringar, för lite tid, för angelägen etc. Har nu träffat en person som på pappret är så nära alla rätt man kan komma. Jag tycker om honom. Men ändå börjar hjärnan direkt leta efter fel.

Nu fick det vara nog. Jag trodde att jag hade läkt vid det här laget, att jag bara inte hittat eller orkat leta efter den rätta. Men nu har jag börjat inse att spåren det satt i mig har hindrat mig från att våga starta en ny relation. Efter en av våra träffar åker jag direkt hem och tar fram en bok som stått oläst i bokhyllan i många år nu. Det är "Hemligheten - från ögonkast till varaktig relation". Att jag haft den stående i bokhyllan så länge utan att läsa den är väl ett tecken så gott som något på min oförmåga att inse att jag faktiskt har problem...

Jag börjar läsa boken och den är SÅ SANN. Jag blir alldeles kall, och varm. Så mycket jag känner igen mig i till punkt och pricka. Varför jag hela tiden hittar fel. Att jag, när jag väl hittar någon jag är intresserad av, får total panik om jag inte får ständig bekräftelse. Att jag gör allt jag kan för att bli omtyckt och älskad, prioriterar bort mina egna behov helt. Att jag helt enkelt låter bli att träffa folk som visar intresse för mig, för jag är säker på att det inte kommer leda till något.

Jag har kommit till en punkt där jag inser att det aldrig kommer förändras om jag inte vågar möta mina rädslor. Och nu är jag både målmedveten och livrädd. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det. Men jag vet att den här personen jag träffat är en som är värd att anstränga sig för.

Kanske inte är någon som orkar läsa allt detta, och inte heller har något att säga. Men om du känner igen dig det minsta, eller har något klokt att säga, skulle jag uppskatta att få höra det. Har oerhört svårt att be om hjälp. Men, hjälp.
 
Fy vad du har gått igenom. Jag förstår att du är bränd och inte våga lita på män.
Kom ihåg att du faktiskt inte ”måste” ha en man heller.
Det går utmärkt att leva själv också.

Träffar du någon så låt honom inte flytta in, i alla fall inte på ett bra tag.
Och för guds skull, sälj aldrig ditt hus.

Fruktansvärd historia. Förstår att det orsakat djupa sår.
 
Jag har nog inget råd att ge. Men jag vill säga att du låter oerhört stark och insiktsfull! Även om du fortfarande har sviter från ditt tidigare förhållande så låter det som att du påbörjat det viktigaste. Början! Insikten!
Jag är inte utbildad på nåt vis men har fått min släng av sleven, och jag vill tro att just insikten är första och viktigaste steget ❤️
Jag vet också att Buke nästan alltid levererar pepp och bra råd i såna här trådar.
Jag kan inte ge råd, men pepp i den mån det går!
 
Jag har läst, och här är säkert flera stycken som orkar läsa allt. Du är så otroligt stark som tagit dig igenom allt :heart

Har inte själv gått igenom ens hälften av det du har, men vissa delar känner jag igen mig i otroligt mycket. Är långvarigt singel, mitt senaste förhållande var när jag gick i nian, har sedan dess bara haft några kortare kk-relationer. Har helt lyckats skilja på kärlek och sex och mitt självförtroende gällande kärlek är på botten. Kärleken till djuren, familjen och vännerna är jag stabil i, men när det kommer till kärleksförhållanden/partnerskap så är jag lost. Precis som du hittar jag "fel" i allt och alla, och har svårt för att ens våga gå på en dejt. Bara tanken på kärleksrelationer kan tom skrämma mig. Är så tacksam för att du berättat och att jag inte är så ensam som jag trott mig vara.

Att du haft boken länge utan att läsa den behöver inte tyda på oförmåga att inse, tvärt om så har du ju någon gång skaffat/fått boken och låtit den vara kvar hemma hos dig.
 
Det låter på din beskrivning som om du egentligen inte vill dejta. Du gör det kanske av någon annan anledning. Men det var bara min egna reflektion av det du skriver. När det gäller den här mannen ska du kanske inte fundera på vart det leder. Fundera på om du VILL träffa honom. Så länge du vill träffa honom så är allt bra. Ett steg i taget.
 
Jag har läst hela texten. Jag tycker du är modig som låter dig själv känna som du känner. Att du släpper fram känslorna och att du låter dig själv se hur illa behandlad och misshandlad du har varit. Jag har också levt i en destruktiv relation med missbruk, våld och psykisk misshandel. Jag fattade inte heller förrän efteråt hur illa det hade varit.

Glöm inte att du är värdefull! Oavsett om du vill ha ett förhållande nu, längre fram eller aldrig. Ditt värde sitter inte i en relation, det sitter i dig :heart
 
Fy vad du har gått igenom. Jag förstår att du är bränd och inte våga lita på män.
Kom ihåg att du faktiskt inte ”måste” ha en man heller.
Det går utmärkt att leva själv också.

Träffar du någon så låt honom inte flytta in, i alla fall inte på ett bra tag.
Och för guds skull, sälj aldrig ditt hus.

Fruktansvärd historia. Förstår att det orsakat djupa sår.
Tack! Det konstiga är väl att jag aldrig sett det som särskilt illa. Visste att jag kunnat få bättre, men inte att det faktiskt påverkat mitt sätt att hantera relationer.

Och jag vet att jag inte måste ha ett förhållande, har varit singel i tolv år nu och bott själv hela tiden. Jag har accepterat tanken på att jag kan leva själv resten av livet och har inga problem med det. Men det är ju något jag intalat mig själv av just den här anledningen - det finns bakomliggande orsaker som gör att jag lättsamt avfärdat mig själv som ”den eviga singeln”.

Jag har nog inget råd att ge. Men jag vill säga att du låter oerhört stark och insiktsfull! Även om du fortfarande har sviter från ditt tidigare förhållande så låter det som att du påbörjat det viktigaste. Början! Insikten!
Jag är inte utbildad på nåt vis men har fått min släng av sleven, och jag vill tro att just insikten är första och viktigaste steget ❤
Jag vet också att Buke nästan alltid levererar pepp och bra råd i såna här trådar.
Jag kan inte ge råd, men pepp i den mån det går!
Tack för dina fina ord! Jag hoppas det. Jag har gått i terapi tidigare på grund av utmattningssyndrom och vet att insikten om att något är fel är viktig.

Otroligt starkt och bra att du berättar!
Tack!

Jag har läst, och här är säkert flera stycken som orkar läsa allt. Du är så otroligt stark som tagit dig igenom allt :heart

Har inte själv gått igenom ens hälften av det du har, men vissa delar känner jag igen mig i otroligt mycket. Är långvarigt singel, mitt senaste förhållande var när jag gick i nian, har sedan dess bara haft några kortare kk-relationer. Har helt lyckats skilja på kärlek och sex och mitt självförtroende gällande kärlek är på botten. Kärleken till djuren, familjen och vännerna är jag stabil i, men när det kommer till kärleksförhållanden/partnerskap så är jag lost. Precis som du hittar jag "fel" i allt och alla, och har svårt för att ens våga gå på en dejt. Bara tanken på kärleksrelationer kan tom skrämma mig. Är så tacksam för att du berättat och att jag inte är så ensam som jag trott mig vara.

Att du haft boken länge utan att läsa den behöver inte tyda på oförmåga att inse, tvärt om så har du ju någon gång skaffat/fått boken och låtit den vara kvar hemma hos dig.
Precis så är det för mig. Är väldigt stabil i alla andra relationer, har bra självförtroende, bra vänner, familj, kollegor etc. Vore intressant att höra vad du skulle säga om boken, om du har lust att läsa den

Det låter på din beskrivning som om du egentligen inte vill dejta. Du gör det kanske av någon annan anledning. Men det var bara min egna reflektion av det du skriver. När det gäller den här mannen ska du kanske inte fundera på vart det leder. Fundera på om du VILL träffa honom. Så länge du vill träffa honom så är allt bra. Ett steg i taget.
Det har du helt rätt i, jag skulle gärna slippa gå på en endaste dejt till i hela mitt liv, det är det värsta jag vet! Men det är inte alls samma sak som att jag redan nu har bestämt mig för att leva ensam resten av livet, jag är inte ens 40. Jag är nöjd med mitt liv och är inte missnöjd med min vardag, men är säker på att det skulle kunna berikas med kärlek och närhet. Det är alltså inte av tvång, ensamhet eller desperation som jag trots allt beslutat mig för att öppna upp mitt liv för möjligheten till kärlek. Bara att jag tänker att jag kanske just nu skulle ha ork att stå ut med det hemska dejtandet för att få något annat i det långa loppet.

Det där med ett steg i taget är inte en lätt uppgift för en hjärna som vill ta ut katastrofen i förväg. Det är därför jag skriver...

Jag har läst hela texten. Jag tycker du är modig som låter dig själv känna som du känner. Att du släpper fram känslorna och att du låter dig själv se hur illa behandlad och misshandlad du har varit. Jag har också levt i en destruktiv relation med missbruk, våld och psykisk misshandel. Jag fattade inte heller förrän efteråt hur illa det hade varit.

Glöm inte att du är värdefull! Oavsett om du vill ha ett förhållande nu, längre fram eller aldrig. Ditt värde sitter inte i en relation, det sitter i dig :heart
Tack! :heart Ledsen att höra att du också varit utsatt. Jag har inget problem att se mitt eget värde utan är snarare tvärtom väldigt trygg med det. Det är bara när det kommer till relationer detta händer. Och det är till 99% jag som avslutar förhållanden redan innan de ens hunnit utvecklas. Har flera gånger varit i situationen att den jag dejtat blivit upp över öronen kär i mig och jag bara avslutar utan att ens försöka.
 
Precis så är det för mig. Är väldigt stabil i alla andra relationer, har bra självförtroende, bra vänner, familj, kollegor etc. Vore intressant att höra vad du skulle säga om boken, om du har lust att läsa den
Blev sugen på att kolla upp den när du nämnde den. Får lägga till den på "att läsa"-listan :)
 
Ett kort svar från trött småbarnsmamma som borde sova. Men jag läste hela ditt inlägg och känner att jag måste svara något.

Efter det du går igenom kan det hjälpa att prata med ett proffs. Vänd dig till din vårdcentral och be att få träffa psykolog/kurator. Du behöver säkert hjälp att bearbeta det du varit med om.

Kram och lycka till!
 
Jag har kommit till en punkt där jag inser att det aldrig kommer förändras om jag inte vågar möta mina rädslor. Och nu är jag både målmedveten och livrädd. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det. Men jag vet att den här personen jag träffat är en som är värd att anstränga sig för.
Kunskap är makt! Och kunskap och medvetenhet om att man faktiskt har ett problem är nyckeln och första steget till förändring. Du har tagit det steget och är nu medveten och det är ju superbra för det kan ju bara bli bättre från och med nu.

Mitt råd är att vända dig till en psykolog eller terapeut av något slag och prata om detta. KBT tror jag hade passat dig jättebra. Sen måste man ju givetvis våga för att vinna och någonstans tror jag också att du ska vara lite ärlig med allt du kommit fram till personen du dejtar så att han får förståelse för hur läget ligger till.

Sen är det ju så att allting har sina för och nackdelar. Jag trivdes jättebra som singel, men sambolivet har ju många fördelar också.
 
Starkt av dig att berätta!
När jag var yngre levde jag under ett år tillsammans med en kille som misshandlade mig både psykiskt och fysisk, han dömdes i tingsrätten. Jag skulle aldrig mer vara med en kille hade jag bestämt mig för, livrädd att bli illa behandlad igen.
Men av en slump träffade jag en granne, fönster mot fönster. Han var en trygg människa som gav mig en ögonöppnare, det finns bra killar också.
Vi är numera gifta och har levt ihop i 8 år. Jag kan säga att han har fått tagit många delar av mitt mående, såhär i efterhand kanske det var för tidigt att ingå ett förhållande men han stannade kvar. Vi brukar säga att vi klarar vad som helst efter det här.
Ville mest förmedla att du inte är ensam! :heart
 
Ett kort svar från trött småbarnsmamma som borde sova. Men jag läste hela ditt inlägg och känner att jag måste svara något.

Efter det du går igenom kan det hjälpa att prata med ett proffs. Vänd dig till din vårdcentral och be att få träffa psykolog/kurator. Du behöver säkert hjälp att bearbeta det du varit med om.

Kram och lycka till!

Tack! :heart Jag har funderat på det, men vet inte riktigt vad jag ska säga till VC när jag bokar tiden. Känns som att jag mår ”för bra”? Jag vet inte om de skulle låta mig boka tid utan motivering.

Kunskap är makt! Och kunskap och medvetenhet om att man faktiskt har ett problem är nyckeln och första steget till förändring. Du har tagit det steget och är nu medveten och det är ju superbra för det kan ju bara bli bättre från och med nu.

Mitt råd är att vända dig till en psykolog eller terapeut av något slag och prata om detta. KBT tror jag hade passat dig jättebra. Sen måste man ju givetvis våga för att vinna och någonstans tror jag också att du ska vara lite ärlig med allt du kommit fram till personen du dejtar så att han får förståelse för hur läget ligger till.

Sen är det ju så att allting har sina för och nackdelar. Jag trivdes jättebra som singel, men sambolivet har ju många fördelar också.

Tusen tack! :heart Jag har gått i KBT hos kurator på vårdcentralen tidigare, pga utmattningssyndrom. Det funkade väldigt bra och har hjälpt mig massor i de problemen. Den här boken jag läser är en KBT-bok, så jag har gjort några av övningarna i den (situationsanalys och alternativa tankar, som jag är van vid att använda mig av sen tidigare). Men som jag skrev nyss, känner jag mig tveksam till om jag skulle få komma till vårdcentralen på så lösa grunder. Och jag vet inte hur jag hittar en privat psykolog heller?

Jag kommer berätta för honom när vi kommit lite längre. Han vet om att jag varit i ett dåligt förhållande med alkoholism och psykisk misshandel, och att det har påverkat mig negativt. Men just nu tror jag inte att det är givande att berätta exakt hur det uttrycker sig. Han har själv några tunga upplevelser med sig (inte alls samma saker dock) så jag upplever att han har förståelse.

Starkt av dig att berätta!
När jag var yngre levde jag under ett år tillsammans med en kille som misshandlade mig både psykiskt och fysisk, han dömdes i tingsrätten. Jag skulle aldrig mer vara med en kille hade jag bestämt mig för, livrädd att bli illa behandlad igen.
Men av en slump träffade jag en granne, fönster mot fönster. Han var en trygg människa som gav mig en ögonöppnare, det finns bra killar också.
Vi är numera gifta och har levt ihop i 8 år. Jag kan säga att han har fått tagit många delar av mitt mående, såhär i efterhand kanske det var för tidigt att ingå ett förhållande men han stannade kvar. Vi brukar säga att vi klarar vad som helst efter det här.
Ville mest förmedla att du inte är ensam! :heart

Vad underbart att höra! :love: Tack för att du delar med dig, det behövs solskenshistorier också. Är inte orolig för att det är för tidigt i mitt fall, åtminstone någon fördel med att ha varit singel i 12 år...
 
Vi ska träffas imorgon, och mina försvarsmekanismer går på högvarv. :( Har längtat efter det hela veckan men idag börjar de bekanta tecknen dyka upp igen. Jobbar på min ”hemläxa” men det är så himla jobbigt att behöva må dåligt när det egentligen är något positivt som jag borde se fram emot med glädje!
 
Vi ska träffas imorgon, och mina försvarsmekanismer går på högvarv. :( Har längtat efter det hela veckan men idag börjar de bekanta tecknen dyka upp igen. Jobbar på min ”hemläxa” men det är så himla jobbigt att behöva må dåligt när det egentligen är något positivt som jag borde se fram emot med glädje!
Ta det lugnt, Det kommer att gå bra!
 
Vi ska träffas imorgon, och mina försvarsmekanismer går på högvarv. :( Har längtat efter det hela veckan men idag börjar de bekanta tecknen dyka upp igen. Jobbar på min ”hemläxa” men det är så himla jobbigt att behöva må dåligt när det egentligen är något positivt som jag borde se fram emot med glädje!
Tänk positivt!!
Du har ju gått och längtat efter detta hela veckan, det måste ju säga dig att du faktiskt gillar den här killen och att du vill träffas. Längtar du inte efter att få krypa upp i hans famn och bara mysa? Eller känns det jobbigt?
 
Tack! :heart Jag har funderat på det, men vet inte riktigt vad jag ska säga till VC när jag bokar tiden. Känns som att jag mår ”för bra”? Jag vet inte om de skulle låta mig boka tid utan motivering.



Tusen tack! :heart Jag har gått i KBT hos kurator på vårdcentralen tidigare, pga utmattningssyndrom. Det funkade väldigt bra och har hjälpt mig massor i de problemen. Den här boken jag läser är en KBT-bok, så jag har gjort några av övningarna i den (situationsanalys och alternativa tankar, som jag är van vid att använda mig av sen tidigare). Men som jag skrev nyss, känner jag mig tveksam till om jag skulle få komma till vårdcentralen på så lösa grunder. Och jag vet inte hur jag hittar en privat psykolog heller?

Jag kommer berätta för honom när vi kommit lite längre. Han vet om att jag varit i ett dåligt förhållande med alkoholism och psykisk misshandel, och att det har påverkat mig negativt. Men just nu tror jag inte att det är givande att berätta exakt hur det uttrycker sig. Han har själv några tunga upplevelser med sig (inte alls samma saker dock) så jag upplever att han har förståelse.



Vad underbart att höra! :love: Tack för att du delar med dig, det behövs solskenshistorier också. Är inte orolig för att det är för tidigt i mitt fall, åtminstone någon fördel med att ha varit singel i 12 år...

Du säger att du mår dåligt efter en destruktiv relation med missbruk och psykisk misshandel. Att du först nu har fått perspektiv på det hela och förstår att det påverkat dig under alla dessa år. Och att du behöver samtalshjälp för att bearbeta det.

Vårdcentralen är till för de som behöver ”lättare” stöd. För de som har större problem finns specialister inom psykiatrin. Jag har gått från och till ett år hos VC psykolog, och i början bad jag om tipps på privat psykolog då jag tyckte mina problem var för små för vården. Men psykologen försäkrade mig om att hon träffade dolk med mindre problem.

Lycka till!
 
Tack för alla omtänksamma svar! :heart De uppskattas verkligen, ledsen att jag inte svarade er, men jag läste vad ni skrev och tog till mig.

Det har hänt massor sen jag sist skrev. Har som sagt alltid haft problem med att jag letar fel på personer jag träffar, och kände ju att det blev så även denna gång. Men jag bestämde mig för att inte lyssna på det och fortsätta ändå. Det var så mycket som kändes rätt, så jag kämpade för att släppa det negativa för en gångs skull. Det gick verkligen över förväntan! Mitt intresse bara växte och snart blev det så mycket starkare än alla knasiga fel-letande tankar. Som tur är var det ömsesidigt. Så från det blev jag blixtkär istället... Otroligt ovan men underbar känsla. :love:

Vi umgicks väldigt intensivt till en början, var som att ingen av oss kunde få nog... Med 17 dagars julledighet på det så kunde vi lyxigt nog umgås typ dygnet runt i flera veckor. Det var fantastiskt, även om det inte bara var rosenskimrande. Vi har båda tungt bagage, och just den här perioden har tyvärr varit väldigt tung för honom med många smärtsamma minnen som vaknar till liv. Trots allt har det känts som att vi kunnat dela det, har pratat otroligt mycket med varandra, även om svåra saker. Och det gjorde också att vi kom väldigt nära varandra snabbt. Känner verkligen att det blivit seriöst, det är en underbar känsla. :heart

Men såklart kommer jag inte undan mina egna problem så lätt... När vardagen kom tillbaks så har vi av naturliga skäl inte kunnat träffas lika mycket längre, och nu kommer ju en annan del av mina problem upp till ytan. :cry: När jag inte längre har honom där så kommer tvivlet, och det ständiga behovet av bekräftelse. När jag inte hör från honom - även korta stunder - så kommer katastroftankarna. Han vill inte ha mig, han har ändrat sig, han har hittat någon bättre, han kommer aldrig vara nöjd med mig etc. Jag kan skicka ett sms med en fråga och om jag inte fått svar på en halvtimme så poppar de hemska tankarna upp. Jag är livrädd för vad svaret ska bli, ångrar att jag ställt frågan, blir orolig att jag pressat honom etc.

Det kan vara superenkla saker det handlar om, och helt ogrundad oro. Känner igen det från tidigare och förstår varför det kommer. Vet också att det bara handlar om mina tankar och inte om verkligheten. Men det gör det inte mindre obehagligt... Att följa bokens råd i detta funkar, men det är bitvis så smärtsamt att jag faktiskt ett par gånger funderat på att göra slut för att jag inte står ut längre. :( Och det är ju precis motsatsen till vad jag vill. Vill ju bara ha mer, mer, mer.

Samtidigt har jag försökt hålla detta inom mig - eller åtminstone inte tagit upp det med honom, utan bara med vänner. Inte för att dölja hur jag känner, utan för att det inte handlat om något han gjort. Vill verkligen inte att han ska känna sig anklagad eller pressad till att gå för fort fram - det skulle inte hjälpa någon av oss i det här läget. Han har haft de svåraste veckorna på året nu och det var helt enkelt inte läge att kräva mer. En utomstående person skulle troligtvis inte ens reagera på det jag målar upp som katastrofer. Och jag har absolut inte bråttom någonstans, det får ta den tid det tar. Jag måste "bara" kunna hantera mina egna problem utan att lägga dem på honom...

Insåg förra veckan att jag inte kan fortsätta såhär. Har fått stöttning av en av mina bästa vänner, så i början av veckan samlade jag mod och kontaktade vårdcentralen och bad om att få prata med någon. Var supernervös innan jag ringde, men kände mig stärkt av vad ni hade skrivit här. Berättade inte så mycket mer än att jag hade varit med om svåra saker tidigare i livet och nu kände att jag behövde någon att prata med. Normalt sett är rutinen att man måste träffa läkare först och få remiss, men eftersom jag varit hos kurator där tidigare för andra problem fick jag tid direkt till en kurator. Annars vet jag inte vad jag hade gjort... :crazy:

Idag var jag på mitt första samtal med kuratorn. Hon verkar bra, utbildad inom psykodynamisk terapi, och det kändes som att det kunde passa i det här fallet. Som jag trodde så var det superjobbigt... :( Var väldigt öppen med allt, men hade tårarna så nära hela tiden att det var svårt att prata. Inser att det kommer ta tid, och att det kommer bli mycket värre innan det blir bättre. Både fasar för och ser fram emot nästa samtal...

Så just nu vet jag inte alls hur det kommer bli. En del av mig känner mig så otroligt lyckligt lottad för att jag har hittat världens finaste människa. :heart En annan del är livrädd för att mina värsta farhågor ska besannas. Det är en sån berg-och-dalbana att jag knappt står ut. Men jag fortsätter kämpa...
 
Jag tänker att om man har en öppen och fin relation så kan man prata om allt och även om sånt man helst inte erkänner för någon annan.
Vi hade lite problem i början att han inte alltid svarade, jag som hade rätt mycket katastroftankar (förlorade min far i bilolycka som ung och det nog det som spelat in mest, medvetenheten att nån kan ryckas bort från en stund till annan). Han däremot var van att bli jagad av sitt ex med tusen samtal och sms var van att inte alltid plocka upp luren. Vi pratade om det och sen kan det kanske spela in att jag råkade somna ifrån honom nån gång och inte svarade när han skulle komma in i porten för han blev väldigt noga med att svara i telefon och är än idag. Jag däremot har jobbat på mina katastrof tankar och det är faktiskt mycket bättre idag, tack och lov. Grejen är att om det faktiskt hänt nåt så är det inget man kan göra ändå och det tar bara en massa energi att konstant oroa sig för saker som kan inträffa. Min dotter och make är väldigt duktiga på att höra av sig så fort de har möjlighet och jag försöker att inte måla upp varenda katastrof scenario som finns i huvudet bara för att jag inte får tag i dem..
 
Tack för alla omtänksamma svar! :heart De uppskattas verkligen, ledsen att jag inte svarade er, men jag läste vad ni skrev och tog till mig.

Det har hänt massor sen jag sist skrev. Har som sagt alltid haft problem med att jag letar fel på personer jag träffar, och kände ju att det blev så även denna gång. Men jag bestämde mig för att inte lyssna på det och fortsätta ändå. Det var så mycket som kändes rätt, så jag kämpade för att släppa det negativa för en gångs skull. Det gick verkligen över förväntan! Mitt intresse bara växte och snart blev det så mycket starkare än alla knasiga fel-letande tankar. Som tur är var det ömsesidigt. Så från det blev jag blixtkär istället... Otroligt ovan men underbar känsla. :love:

Vi umgicks väldigt intensivt till en början, var som att ingen av oss kunde få nog... Med 17 dagars julledighet på det så kunde vi lyxigt nog umgås typ dygnet runt i flera veckor. Det var fantastiskt, även om det inte bara var rosenskimrande. Vi har båda tungt bagage, och just den här perioden har tyvärr varit väldigt tung för honom med många smärtsamma minnen som vaknar till liv. Trots allt har det känts som att vi kunnat dela det, har pratat otroligt mycket med varandra, även om svåra saker. Och det gjorde också att vi kom väldigt nära varandra snabbt. Känner verkligen att det blivit seriöst, det är en underbar känsla. :heart

Men såklart kommer jag inte undan mina egna problem så lätt... När vardagen kom tillbaks så har vi av naturliga skäl inte kunnat träffas lika mycket längre, och nu kommer ju en annan del av mina problem upp till ytan. :cry: När jag inte längre har honom där så kommer tvivlet, och det ständiga behovet av bekräftelse. När jag inte hör från honom - även korta stunder - så kommer katastroftankarna. Han vill inte ha mig, han har ändrat sig, han har hittat någon bättre, han kommer aldrig vara nöjd med mig etc. Jag kan skicka ett sms med en fråga och om jag inte fått svar på en halvtimme så poppar de hemska tankarna upp. Jag är livrädd för vad svaret ska bli, ångrar att jag ställt frågan, blir orolig att jag pressat honom etc.

Det kan vara superenkla saker det handlar om, och helt ogrundad oro. Känner igen det från tidigare och förstår varför det kommer. Vet också att det bara handlar om mina tankar och inte om verkligheten. Men det gör det inte mindre obehagligt... Att följa bokens råd i detta funkar, men det är bitvis så smärtsamt att jag faktiskt ett par gånger funderat på att göra slut för att jag inte står ut längre. :( Och det är ju precis motsatsen till vad jag vill. Vill ju bara ha mer, mer, mer.

Samtidigt har jag försökt hålla detta inom mig - eller åtminstone inte tagit upp det med honom, utan bara med vänner. Inte för att dölja hur jag känner, utan för att det inte handlat om något han gjort. Vill verkligen inte att han ska känna sig anklagad eller pressad till att gå för fort fram - det skulle inte hjälpa någon av oss i det här läget. Han har haft de svåraste veckorna på året nu och det var helt enkelt inte läge att kräva mer. En utomstående person skulle troligtvis inte ens reagera på det jag målar upp som katastrofer. Och jag har absolut inte bråttom någonstans, det får ta den tid det tar. Jag måste "bara" kunna hantera mina egna problem utan att lägga dem på honom...

Insåg förra veckan att jag inte kan fortsätta såhär. Har fått stöttning av en av mina bästa vänner, så i början av veckan samlade jag mod och kontaktade vårdcentralen och bad om att få prata med någon. Var supernervös innan jag ringde, men kände mig stärkt av vad ni hade skrivit här. Berättade inte så mycket mer än att jag hade varit med om svåra saker tidigare i livet och nu kände att jag behövde någon att prata med. Normalt sett är rutinen att man måste träffa läkare först och få remiss, men eftersom jag varit hos kurator där tidigare för andra problem fick jag tid direkt till en kurator. Annars vet jag inte vad jag hade gjort... :crazy:

Idag var jag på mitt första samtal med kuratorn. Hon verkar bra, utbildad inom psykodynamisk terapi, och det kändes som att det kunde passa i det här fallet. Som jag trodde så var det superjobbigt... :( Var väldigt öppen med allt, men hade tårarna så nära hela tiden att det var svårt att prata. Inser att det kommer ta tid, och att det kommer bli mycket värre innan det blir bättre. Både fasar för och ser fram emot nästa samtal...

Så just nu vet jag inte alls hur det kommer bli. En del av mig känner mig så otroligt lyckligt lottad för att jag har hittat världens finaste människa. :heart En annan del är livrädd för att mina värsta farhågor ska besannas. Det är en sån berg-och-dalbana att jag knappt står ut. Men jag fortsätter kämpa...

Vill inte göra reklam men ditt fall låter så klassiskt att jag måste nämna det - du har så kallad dejtingpanik. In och läs på happydating.se, där finns massor med kloka tankar i form av blogginlägg, youtubevideos och poddavsnitt (finns även på instagram) som berör anknytning, dejting och självkänsla. Har hjälpt mig massor!

Det är inget fel på dig och det kommer att lösa sig men du måste arbeta med dig själv. :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 851
Senast: Whoever
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 269
Senast: Shaggy
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 751
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp