Bukefalos 28 år!

Mode i kraftfoder?

Morran

Trådstartare
Är det bara jag, eller verkar det inte som allt fler och fler som påstår att deras häst inte "tål" hel havre?

Helt ovetenskapligt skulle jag nog vilja påstå att det hela grundar sig i främst två anledningar:

-Det känns "proffsigare" att ge sin häst ett färdigfoder med konstigt utländskt namn.

- Man har inte haft någon vidare koll på vad man stoppade i hästen innan man bad om foderstatshjälp här på Buke. (Att hästen är het och stissig beror självklart på havren och inte att man pular i hästen 5 kg kraftfoder, 5 kg lucern "för säkerhets skull" samt en liiiten giva på 5 kg hö så att hästen inte blir tjock... :devil: )
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jag har varit med om att folk 'utifrån har den uppfattningen om havre. Det roligaste var någon som hittade en typ av havre med mera fett i (?) som de påstod gjorde hästen lugnare, den tål ju inte hel havre. :smirk:
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Eller kan det vara så att hösilaget är boven :devil: , en av anledningarna till att hästen inte tål Havre är för att hästen har magproblem. Hösilaget ändrar ju mag & tarm balansen, lägg sedan till betfor till det så blir det pricken över i:et...

Och om det nu är så viktigt med havre och alla säger hela tiden att man inte behöver använda foder med "fint namn", så undrar då jag varför alla nu använder hösilage då hö, alltså vanligt torrt hö, var vad bönderna använde förr... Varför kan man ändra det ena men inte det andra??

Jag har inget emot havre men jag ger inte mina hästar det, har inte givit det på 6 år, inte betfor heller och hör å häpna, hästarna lever och mår bra, men det gör de hästar som äter havre och betfor också, så ge era hästar vad ni vill bara de mår bra ;) .

Sedan tycker jag att det är dumt att det står på helfoder påsarna hur mycket man ska ge en häst, eftersom DET är beroende av vad man har för HÖ värde mm...
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Morran skrev:
Är det bara jag, eller verkar det inte som allt fler och fler som påstår att deras häst inte "tål" hel havre?

Helt ovetenskapligt skulle jag nog vilja påstå att det hela grundar sig i främst två anledningar:

-Det känns "proffsigare" att ge sin häst ett färdigfoder med konstigt utländskt namn.

- Man har inte haft någon vidare koll på vad man stoppade i hästen innan man bad om foderstatshjälp här på Buke. (Att hästen är het och stissig beror självklart på havren och inte att man pular i hästen 5 kg kraftfoder, 5 kg lucern "för säkerhets skull" samt en liiiten giva på 5 kg hö så att hästen inte blir tjock... :devil: )

....och då ska jag gå ett steg till och säga; vad är det för fel på hö/gräs? Hästar är inte gjorda för att äta en massa kraftfoder alls. Ge hästar fri tillgång på hö så klarar de allra flesta sig bra på det (om värdena är OK i höet). Får de fri tillgång på hö och mycket utevistelse så har de all sysselsättning de behöver. Det vill säga äta större delen av dygnet, sedan vila lite däremellan och kanske varvat med lite lek för dom som uppskattar det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mode i kraftfoder?

Jag som tycker det känns proffsigare att "blanda foder" själv.. :P
Men de flesta jag mött som säger att deras hästar inte tål havre, brukar snarare mena att hästarna blir lite piggare än normalt..
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Den havren du pratar om är Matildahavre som inte innehåller lika mkt energi som vanlig havre. Om det är mer fett i vet jag inte för jag är inte så påläst! Men den är lika hel som vilken havre som helst ;)
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Det ligger nog ganska mycket i det du säger. Sen verkar det också som om många ger hel havre, tycker att hästen blir "för het" och propsar på att ge korn. Glömd var allt vad krossad havre hette, vilket oftast är ett mycket bra alternativ.

"Pulade" själv endel med foderstater till riktiga hästar för några år sedan där dom enligt andra "inte fick äta havre" "inte fick äta för mycket havre" etc. Svaret för den ena hette 3 kg krossad havre istället för 3 kg krossat korn, hästen fick bättre hull utan att temperamentet ändrades det minsta. Nästa häst fick 2 kg hel havre och 1 kg krossad havre istället för 1 kg hel. hon orkade mera utan att bli "för het" men tack vare att hon fick lite mer "sting" blev hon inte tjock utan gjorde av med energin.

Folk är rädda för att prova kombinationer... det tror jag. Dom letar krångliga lösningar istället för enkla...
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Åh, jag funderade själv på det där häromdan när jag fodrade. Alla hästar får MÄNGDER kraftfoder och så kanske 1,5-2 kg silage. Varför ger man så mycket kraftfoder?
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jag kan bara svara för mig själv... Jag har en ponny som faktiskt blir hel-stollig om hon äter havre.

Jag anser mig ha goda foderkunskaper, bra hästvett o s v, o s v. Jag har haft en mängd hästar genom åren & faktiskt bara träffat detta sto som har blivit knäpp av havre. Hon äter havrefritt foder, resten käkar havre.

Så i mitt fall är svaren:
Det känns inte proffsigt med havrefritt foder (bara dyrt).
Jag har stor kunskap om foder & kan räkna på det själv.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

pajaztar skrev:
Åh, jag funderade själv på det där häromdan när jag fodrade. Alla hästar får MÄNGDER kraftfoder och så kanske 1,5-2 kg silage. Varför ger man så mycket kraftfoder?

Jag vet inte egentligen men om jag gissar så kanske det beror på att det är någon slags tradition. Det ska vara så på något sätt. Jag kan förstå om man ger mycket hö och mycket kraftfoder till högpresterande hästar som gör av med massor och samtidigt bygger muskler och i och med det kräver mycket både energi och proterin. Det jag däremot inte förstår är just när man ger mycket kraftfoder och lite hö. Det blir ju liksom helt fel för hästens mage och dessutom sysslolösheten som kommer som ett brev på posten när hästen inte får sitt ätbehov tillfredställt. Det skapar en ledsen häst och bäddar för olater och allehanda stört beteende i form av krubbitning, vävning m.m. Hästar har ju en instinkt att söka efter mat och de kan ju i vilt tillstånd vandra långa sträckor för att komma till maten. Vad vi gör är då att dessutom stänga in hästen så att den inte kan söka efter maten=stress. Får hästen sitt ätbehov (18-20 tim/dygn) tillgodoset genom fri tillgång till hö så skapas inte denna stress. Det är min åsikt och övertygelse.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Kan bara svara för egen del och av egna upplevelser. Har en arabgrabb som faktiskt blir helt stollig av havre. Det kvittar vilken mängd, om det är hel eller krossad, hur vi än har blandat med övrig foderstat så blir han tossig av havre.

Så på honom är det befogat att strunta i havren....men annars har en omvärdering av innehållet i foderstaten fått många hästar att snabbt tillfriskna från sin påstådda havreallergi :angel:

Fast jag använder mig inte av dessa färdigfoder trots att jag utesluter havren..han trivs utmärkt med kornkross och lucern :)
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Håller med om tillverkarnas rek. på påsarna. Stor häst, 6 kg hö och 3 kg av deras produkt, rakt av, no questions asked?! :eek:

Men jag upplever det som att inte ens Krafft "duger" längre. Har stött på flera hästägare som ger sina hästar ett foder med exakt samma näringsinnehåll som t.ex. K. Grund, men dubbelt så dyrt och tre gånger så svårt att få tag på. Då måste det ju vara namnet man är ute efter, eller så har man inte fattat någonting.?

Sen ifrågasätter jag inte att det verkligen finns hästar som blir stissiga av havre. Men det måste bara ha avlats på sådana hästar senaste 10-15 åren för att uppnå den nuvarande mängd hästar, vars ägare BESTÄMT påstår att hästen inte får äta havre.
Märkligt nog verkar denna avel sammanfalla med ökat utbud av olika färdigfoder. :angel:

Självklart får folk fodra med vad dom vill så länge de har koll på vad hästen behöver/ får i sig. Men att inte erkänna att man föredrar färdigfoder av olika anledningar och skylla på att hästen inte "tål" havre är bara j-ligt fånigt.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

:bow:

jag har en häst som inte klarar kombinationen hösilage/havre/betfor - och då det är svårt att välja hösort som inackorderad är jag nu överlycklig att han iaf klarar av hösilaget utan problem. Dock skulle jag överväga länge innan jag gav havre och/eller betfor i kombination till hösilage till denna häst och hans känsliga mage.

Ger istället färdigfoder, varav vissa faktiskt innehåller lite havre - men då går det bra eftersom det handlar om så små mängder.

Sedan föredrar jag färdigfoder i müesliform. :love:
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Morran skrev:
Är det bara jag, eller verkar det inte som allt fler och fler som påstår att deras häst inte "tål" hel havre?

Helt ovetenskapligt skulle jag nog vilja påstå att det hela grundar sig i främst två anledningar:

-Det känns "proffsigare" att ge sin häst ett färdigfoder med konstigt utländskt namn.

- Man har inte haft någon vidare koll på vad man stoppade i hästen innan man bad om foderstatshjälp här på Buke.
Jag vet inte om det är fler som säger att deras hästar inte tål havre, men min häst fungerar bättre utan havre. Jag köper inte dyra färdigfoder och om jag skulle göra det skulle jag nog inte välja havrebaserade t ex Kraffts pellets. Jag blandar själv utifrån beräknad foderstat - rikligt med bra grovfoder (i nuvarande stall hösilage), en gnutta kraftfoder bestående av kornkross och lucernpellets, mineraler valda så att rätt Ca/P-kvot fås och äpplen eller morötter för att det är smaskigt.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jag har en häst som inte tål havre. Ellr tål gör hon väl men hon blir fruktansvärt het av det. Jag har i olika omgångar prövat eftersom jag vill att hon ska äta det men får ge upp varje gång. Det räcker med en 100g för att hon ska bli het...
Tyvärr är hon oxå svårfödd och kräver rätt mycket mat så då måste jag ha ett havrefritt foder och då finns det bara ett alternativ för mig och det är Krafft Rehab.

Min andra häst äter så mycket havre som foderstaten tillåter.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Varför skulle det inte finnas hästar som av olika anledningar inte kan äta havre?

Av mina 6 hästar så är det faktiskt bara 2 av dom som jag kan ge havre till, för de andra blir inte bara heta utan även ganska "knäppa i huvudet" av havre. Så jag tror att det är vanligare än man tror att hästar inte tål havre.

Kan det inte vara så att havre alltid varit ett grund kraftfoder som man i alla tider gett hästar, och säkert har effekten inte varit annorlunda då mot nu, men ju mer medveten man är och det finns andra alternativ så provar man kanske andra alternativ och upptäcker att annat fungerar bättre.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Det jag kan tänka mig av det du skriver, är väll av den anledningen till att man kanske väljer färdigfoder av den anledningen att man just inte riktigt vet vad man har för innehåll i grovfodret och därför ser till och ge "lite av varje" eller helt enkelt ett färdigfoder där man tror att allt finns med, för att vara på den säkra sidan.


Vårat hösilage verkar bra, men jag har inga värden på det alls. Tyvärr.
Just nu får hon ca 10 kg hösilage och kanske 3 kg hö om dagen på ett ungefär. Jag ser ju att hon verkar må bra, tillsammans med det kraftfoder jag ger henne. Hon får
2 kg havre, 1 kg korn, 2 kåsor strimlad betfor (ej uppblött) fördelat på tre mål om dagen tillsammans med linfrö, b-vitamin, vitlök och mineraler. Fördelen att jag "pyttsar"
lite med havre, korn, betfor osv. i stället för att ge ett färdigfoder är att jag kan t.ex.
dra ner havren, om hon skulle få vila en period, eller om hon skulle få för mycket överskottsenergi eller så.



Men i vårat stall tycker jag annars att rätt många hästar får havre. I alla fall övervägande delen, kanske ca 60% av hästarna. Då är det allt från shetlandsponnyer, till unghästar och tävlingshästar i hopp/dressyr. :)
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Håller med dig. Alla mina hästar har ätit havre, utan min förra, men då hade jag vet utlåtande, på varför han inte skulle ha havre. Nu passar inte det i min foderstat. Men jag tror det ligger mycket i "statusfoder" :crazy: och havre tillhör väl inte den kategorin...?
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Jag håller med dig Morran.
Jag tror att "förr" i tiden så gav dom bara hö och havre till hästarna, just för att det var vad dom producerade själv. Sen har "foderdrakarna" börjat marknadsföra olika anledningar till att vi ska köpa ditt och datt.
De som skultorkar sitt hö (förr hässjades det) så slänger man på salt på höet för att det ska klara sig från mögel, att fatta eld mm, så på det sättet tillgodosågs hästarnas saltbehov.
Att dom blir het av havre o.dyl. beror nog på att VI tror att dom behöver en massa kraftfoder men sen får dom inte tillräcklig motion.
Jag har en som blir tokig av havre och en som inte blir det.

Hälsningar från en som varken är för eller emot kraftfoder men använder minimalt.
 
Sv: Mode i kraftfoder?

Bara en undran. Hur klarar sig vildhästar utan salttillskott?

Det är ju få hästar som förlorar så mycket salt via perspiration att man måste kompensera det med tillskott.
Människor fungerar iallafall så. Salt på maten är fullständigt onödigt, varför måste hästars mat saltas?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Och hur mycket kraftfoder/giva är lämpligt? Min häst äter typ ingenting medan hans kompis nog kommer behöva äta en hel del. Var drar...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp