Modern Living - hur?

Luff

Trådstartare
Om ett hus, 3 rum o kök, 70 kvm, ska inredas för att bo modernt för en ung person?
Hur ska en tänka?
Stil?
Vad används rumsligt?
Vääldigt städvänligt, inga bokhyllor eller vitrinskåp. Ingen mat kommer att ätas vid något köksbord...
Jag visar bilder men hen har ingen aning och vi behöver ju ha en tanke om inredning då alla ytskikt ska renoveras.
Inspiration tack :D
 
Om man inte äter mat någonsin vid ett köksbord, var äter man då? Är det ett annat bord, som inte finns i köket då?

Det känns som om jag inte förstår frågan riktigt?

Vad betyder t.ex. "modernt"? År det samma som "trendigt just nu" (och därför slutar vara trendigt rätt snart)? Eller betyder det något som är rimligt modernt och stilmässigt hållbart en längre tid, så att man slipper möblera om, byta tapeter, måla om, byta köksluckor m.m. för att slippa vara omodern väldigt snart?

Det går ju liksom inte att komma undan, att man behöver en säng att sova i, stolar att sitta på, med mera.

Men att undvika många mjuka mattor på golven, gör det ju lättare att städa t.ex.

Att helt undvika öppen förvaring i köket är också klokt, så att man slipper få sån där fetthinna på saker som står framme.
Det är sååå mycket lättare att torka av köksluckor en gång om året, än att diska sig igenom en massa inpyrda prylar som står öppet.

Men vederbörande kanske inte kommer att laga mat i någon större utsträckning?

Som sagt, jag förstår inte frågan riktigt.
 
@skogaliten
Jag frågar för att jag precis som du är lite vilsen. Det som var självklart när jag flyttade hemifrån 1986 är inte längre någon manual att följa.
Böcker har hen inte, så inget behov av en bokhylla, ingen stereo, ingen tv-möbel, inget matsalsbord behövs, inget vitrinskåp för fina saker. En köksö med sittplatser räcker gott.
Det som behövs är stor soffa, säng och datorbord...blir lite ödsligt.
Men hen vill gärna ha det snyggt, men vet inte hur. Hen behöver inredningstips till 70 kvm fördelat på tre rum o kök. Just nu så finns det saker till 25 kvm max - om hen möblerar glest.
 
Vet inte hur gammal hen som ska flytta in är, men är hen väldigt ung, så kanske det allra enklaste är att helt enkelt inte ens "möblera" ett rum alls? Alltså inte tänka på att använda det. Det tredje rummet kan användas som extra förvaring så länge, och så kommer det att få sin inredning när rummet behövs.

Det verkar på beskrivningen som om vederbörande inflyttare helt enkelt inte riktigt har behov av tre rum (än).

Om Köksö istället för "bord och stolar" innebär något slags pallar utan ordentligt ryggstöd, så kanske det känns häftigt och kul, ett tag. So be it. I längden är det rätt obekvämt, men då får man väl skaffa sig en annan typ av sittplatser. Bl.a. är det svårt att få plats med gäster, eftersom det är så given storlek.

Jag som har barn i 25-38 års-åldern, har inte hört talas om att sådant som "vanliga" stolar eller bord som man sitter och äter vid skulle vara "omodernt".
Köksöar eller bardiskar (eller liknande) ses mest som extra sittplatser, för ett snabbt mellanmål eller så. Min äldste son har nyss gjort om köket, och tagit bort köksön, för att få plats med ett större matbord...

Oroa dig inte.

Jag tor att den unga personen gott kan få börja med att flytta in med nästan inga möbler. Livet kommer att utvecklas för personen.

Efter ett tag kommer behovet att ställa ifrån sig saker på andra ställen än golvet (som ett eller flera bord nära soffan), behovet av byråer eller inredda garderober för att förvara kläder och prylar, behovet av lösningar för att hänga upp och hålla undan kläder och skor i hallen, med mera.

Och små pluttiga datorbord, blir rätt tråkigt efter ett tag, utan man vill ha stora bord (även om datorn kanske är liten). Är det inte en eller flera stora skärmar som ska få plats, så är det kanske en rejäl skrivare.

Håller man alls på med något intresse, oavsett om det är broderi, akvariefiskar, katter, hästar, motorcyklar, så samlar intresset på sig endera någon form av påtagliga föremål.
Behovet av skåp, hyllor, eller vad det nu är, kommer med tiden.

Åtminstone ett rudiment av papper är svårt att komma ifrån att ha: vissa foton/album från släkten, pappersversionen av betyg, intyg, diplom. Papper som berör huset man bor i. Olika sorters kvitton och underlag. Så en "bokhyllevägg" kanske den som lever utan litteratur inte behöver, men väl ett sätt att förvara papper och de pärmar eller tidskriftssamlare som pappren finns i.

Nu har jag väl sett en del unga som flyttar hemifrån, och som "förvarar" räkningar och liknande i en hög på golvet, men det blir ju lite riskabelt...
 
Om ett hus, 3 rum o kök, 70 kvm, ska inredas för att bo modernt för en ung person?
Hur ska en tänka?
Stil?
Vad används rumsligt?
Vääldigt städvänligt, inga bokhyllor eller vitrinskåp. Ingen mat kommer att ätas vid något köksbord...
Jag visar bilder men hen har ingen aning och vi behöver ju ha en tanke om inredning då alla ytskikt ska renoveras.
Inspiration tack :D

Jag kanske blivit allergisk av alla föräldratrådar som dykt upp på buke det senaste men hade ändå velat fråga hur detta kan vara ditt problem att få tips om?

Har hen en soffa, säng och ett datorbord så får väl hen placera ut det bäst hen vill vid inflytt och sedan skaffa det som känns som att det saknas eller önskas? Behöver ytor renoveras får väl hen göra som alla andra och fundera på vad hen vill ha och annars välja något neutralt så länge, om det ens måste göras nu direkt? Med så lite möbler är det ju annars ganska lätt att tömma ett rum eller liknande tänker jag?
 
Färgskalor som harmoniserar och som personen gillar på ytskikten om det är ni som står för fiolerna. Gardiner är enklare att ha i avvikande färg om så önskas och byta när de tröttnas på än att ha starka färger på väggarna.
Bra förvaring som kan stängas för och där var sak har sin plats för att undslippa stökig känsla och förenkla städningen.
Inga mattor förutom dörrmattor innebär förenklad städning men skapar en sämre ljudbild om det är relevant.
Att man bara har soffa, säng och köksbord (eller bara en säng!) är ganska vanligt när man flyttar hemifrån, det var det -89 när jag flyttade in i min första lägenhet med och så kan det få vara tycker jag tills personen har bott in sig och själv känner att något saknas. Behövs inget köksbord så tja, då skippar man väl det. Att det blir glest mellan möblerna spelar inte så stor roll. Det viktiga är att det blir personens hem med personens egna prägling. Jag minns fortfarande med fasa de hemska möbler som tvingades på av min dåvarande svärmor, de såg en chans att få köpa nytt och gav det gamla till oss. Snällt på ett sätt men det blev inte vårt hem utan en förlängning av deras och det var väldigt långt ifrån det som var jag. Att få skapa sitt eget hem är viktigt. Låt det vara glest mellan möblerna tills hen vill ha/behöver något mer.

Behöver man inspiration för att ta reda på vad man vill ha så är både ikea och diverse andra möbeljättar bra på sådant. Kanske behöver hen just flytta in och boa in sig först innan hen kan svara på vad hen vill ha för stil.
 
Mitt hus som jag totalrenoverar nu hamnar nog på ca 85-90kvm. Och även om jag är under 30 och bor ensam, sällan har besök, och garanterat kommer äta middag på soffan så har jag planerat in både köksbord och finbord :).
Samt omoderna saker så som ett kontor/syrum och ett finrum/musikrum (på altanen iofs).
Har knappt möbler för det än så länge men man måste ju få köpa saker efterhand och forma sitt hem i den takt man bor in sig i det.
Det man känner är snyggt och modernt nu kommer vara apfult och omodernt om 10år.
Håll saker enkelt se till att det finns tillräckligt med förvaringsmöjligheter för att underlätta en"modern" och ren stil.
 
Jag kanske blivit allergisk av alla föräldratrådar som dykt upp på buke det senaste men hade ändå velat fråga hur detta kan vara ditt problem att få tips om?

Har hen en soffa, säng och ett datorbord så får väl hen placera ut det bäst hen vill vid inflytt och sedan skaffa det som känns som att det saknas eller önskas? Behöver ytor renoveras får väl hen göra som alla andra och fundera på vad hen vill ha och annars välja något neutralt så länge, om det ens måste göras nu direkt? Med så lite möbler är det ju annars ganska lätt att tömma ett rum eller liknande tänker jag?

Jag håller med!

Låt den som flyttar hemifrån styra det helt. Låt hen ha bara soffa, datorbord och vad det nu var. Hen bor in sig efterhand och kommer då på vad hen vill ha.
 
När jag flyttade hemifrån köptes allt utom säng från Erikshjälpen och sen bytte jag ut allt eftersom med nytt Eller second hand tills jag blev nöjd. Varför ska allt vara färdigt från början? Det blir roligare att se det som ett organiskt projekt som får utvecklas allt eftersom istället.
 
mina föräldrar packade in mina få saker i hästtransporten, körde mig och sakerna till lägenheten packade ut och sen fick jag klara Mig själv, som den vuxna person jag var. Ska man flytta hemifrån så klarar man nog av att inreda och möblera själv känner jag.
 
Låt människan välja själv hur det ska se ut - det är inga problem med att ha det lite bart i början tills man bott in sig och fått en känsla för vad som kan behövas. Att inreda så att man gillar det är ett pågående projekt, och man lär sig med tiden vad som funkar och inte för ens personliga smak; jag tycker att det är en del av ett självständigt vuxenliv att man fixar sånt själv. Vill hen ha idéer så brukar Ikea och andra möbelbutiker ha inspirationsbilder på sina hemsidor, och på Pinterest finns också massor.
 
Jag tolkar det som att ni både ska renovera ytskikt och skaffa möbler och inredning.
I första läget tänker jag att personen behöver skaffa sig en uppfattning om vad hen gillar. Ord som att man vill ha "modernt" eller "mysigt " eller liknande kan vara olika för olika personer. Så kolla på butiker för tapeter, färg, möbler etc samt på nätet tex pinterest, bloggar, tidningar för inspiration och för att se vad man gillar. Om man inte kan bestämma sig är det väl lättast att måla i neutrala färger och i såna fall måla senaste om man senare vill ha färg.

Sen tycker jag man kan ta det lugnt med möbler och inredning. Jag tror på att tex se vilket behov man har av ett extra rum och se vad man vill göra med det istället för att hitta på något bara för att man ska använda det.
När man har flyttat in så brukar man ju märka vad man vill ha det till tex en hobby, mer förvaring eller något annat.
Så satsa på de praktiska sakerna just nu så livet fungerar där samt skaffa inspiration.
 
Tänker att så länge personen som bor där är nöjd, så spelar det ingen roll om det inte finns ett enda bord eller en enda stol. Det är inte din uppgift som mamma/kompis till någons mamma att inreda någon annans hem.

Skulle du börja påpeka en kompis val av inredning och ge massa "tips" på hur hen kan inreda sitt hem "bättre"? Jag hoppas att svaret är nej, och om du gör det så är det nog verkligen hög tid att tänka om.

Du får inreda ditt hem precis som du vill, precis dom dina barn/andra ungdomar du är i kontakt med får inreda sina hem som de vill. Kommer hen på att hen vill ha ett bord i efterhand så går det att köpa ett bord i efterhand. Det är liksom aldrig för sent, affärerna finns (förhoppningsvis) kvar när hen är redo för att ha ett bord.

Angående att göra om ytskikten, varför är det så akut att göra med en gång? Varför kan det inte vänta? Det verkar inte vara du som ska bo där, och som sagt. Är personen som ska bo där nöjd, så borde du inte bry dig. Om du kmr och hälsar på så är du gäst, inte boende. Dvs andras val av tapeter/väggfärg ska du inte kommentera om att det behöver bytas ut/målas om.
 
Om ett hus, 3 rum o kök, 70 kvm, ska inredas för att bo modernt för en ung person?
Hur ska en tänka?
Stil?
Vad används rumsligt?
Vääldigt städvänligt, inga bokhyllor eller vitrinskåp. Ingen mat kommer att ätas vid något köksbord...
Jag visar bilder men hen har ingen aning och vi behöver ju ha en tanke om inredning då alla ytskikt ska renoveras.
Inspiration tack :D

Jag gissar att den yngre personen kanske i grunden har behov av struktur och det är något hen behöver hjälp med? :) En klok Bukefalist berättade för mig att hen klarar inte när det blir för många valmöjligheter, då börjar hjärnan slira och det blir för mycket.

Börja med ytskikten, vilken/vilka färger tycker hen om? Ta sedan fram kanske ett par alternativ och så får hen välja av dem. Har hen något/några specifika intressen kan man ju utgå från dem i renoveringen.

Möbler behövs ju inte så många till att börja med, bättre att boa in sig och se vad som behövs efterhand. Någon form av förvaring behövs alltid, bokhyllor behöver inte innehålla böcker men tex lådor för förvaring av viktiga dokument, spel etc.

Ska maten inte intas vid ett köksbord säger jag bekväm soffa och ett bra soffbord. Är spel ett intresse så ett bra bord för det och en bra stol.
 
Om man inte kan bestämma sig är det väl lättast att måla i neutrala färger och i såna fall måla senaste om man senare vill ha färg.

Där sa du nåt - är man osäker så är en neutral bas en väldigt bra startpunkt. Jag har en ganska etablerad smak vid det här laget (inredningsnörd som jag är), men jag har ändå valt att ha neutrala väggar i mitt hus, och sedan kräma på med färg i detaljerna istället. Tapeterna går mestadels i olika nyanser av grått och vitt och det passar till allt.
 
Om ett hus, 3 rum o kök, 70 kvm, ska inredas för att bo modernt för en ung person?
Hur ska en tänka?
Stil?
Vad används rumsligt?
Vääldigt städvänligt, inga bokhyllor eller vitrinskåp. Ingen mat kommer att ätas vid något köksbord...
Jag visar bilder men hen har ingen aning och vi behöver ju ha en tanke om inredning då alla ytskikt ska renoveras.
Inspiration tack :D
Hur i hela friden ska ma kunna veta?

Om den unga personen inte har några NPF-diagnoser som krånglar till saker, så kommer hen antagligen att själv komma på hur hen vill ha det efter ett tag. Det är väl inte ditt jobb?

Så funkar väl de flesta? Att man efter ett tag kommer på vad man vill ha och behöver. Det behöver verkligen inte vara klart direkt! Då kan man inte ändra efter et tag eftesom man investerat i saker och då är det svårare att slänga elelr göra sig av med.
 
Lugn lugn. Det finns ingen diktator här. Jag ska inte köpa någonting.
Och det var ju min stil vi ville slippa. Och gamla möbler från vinden.

Är ett hus i renoveringsbehov där det måste tapetseras om på grund av minst sagt dåligt skick.

Hen vill inte bo i ett ekande tomt hus. Skulle ni själva vilja bo i det?

Vi ville ha inredningstips, då gick tydligen Bukes alla morsor i gång.
Pinterest är ju kul men väldigt polerat och snitsigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: majola
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 936
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Har ni en inredningsstil och i så fall - vet ni vilken? :confused: Det är så omysigt hemma hos oss, men jag vet liksom inte vad jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 892
Senast: Gabbi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp