Modern typ (utbruten från "Vi som letar häst II")

Jag tyckte min häst hade enorma hovar och jag frågade hovslagaren om det, men hon tyckte de var normala för hans storlek (kommer dock inte ihåg vilken storlek han har).

För övrigt, jag skulle inte skriva någonting om typ, vare sig om den var modern eller omodern eller grövre eller whatever i en säljesannons. Bilderna talar väl för sig själv och så får köparen komma och titta och prova, tänker jag.
Jag tror jag skrev att vår ponny var "rejäl med storhästkänsla", vilket man även kunde se på bild.
Någon slags beskrivning tycker jag nog att man kan våga sig på.
 
Jag tror jag skrev att vår ponny var "rejäl med storhästkänsla", vilket man även kunde se på bild.
Någon slags beskrivning tycker jag nog att man kan våga sig på.
Ja, absolut! Det beror ju lite på vad man säljer för häst också! Ett normalstort halvblod med info om stam och typ ( i mitt fall BWP) och mankhöjd behöver kanske inte beskrivas så mycket med ord. Att han har enorm manke och stort huvud och lång rygg syns ju :D
 
Jag har ägt ett halvblod av gamla typen och vill gärna äga igen. Skillnader mot "moderna sportiga":

Grövre huvud, grövre ben, större hovar, längre rygg, mer rektangulär liksom. Krävdes mer för att aktivera bakdelen, inte byggd i uppförsbacke.

Inga flashiga gångarter och var nog ingen toppenhoppare när han var yngre, men hade tävlat msv dressyr om jag minns rätt.

En otrolig läromästare, med fötterna stadigt på jorden. Kunde låta nybörjare och barn rida han i grimma. Och för den som kunde rida... Ljuvlig. Samla med sitsen och skänkelvik för tanken.
 
Modern typ betyder ju inte per automatik veka kotor :)
Nu som då så varierar ju hästarnas exteriör. Alla hästar med modern typ ser ju verkligen inte likadana ut och benstället varierar. Jag hade inte hängt upp mig på just "modern typ" utan istället tex benen och andra delar i exteriören som kan påverka hållbarheten.

Det man generellt pratar om är väl att hästarna nu har lätt för sig och att det krävs kunskap för att inte stressa på utbildningen bara för att det går lätt.
Det sista du skriver ligger det mycket i! Min tränare beskrev det som att hästarna förr var mer åt det stela hållet och man behövde jobba dem lösgjorda. De moderna hästarna har istället en tendens att vara överrörliga vilket gör att ryttarens roll är att stärka dem och bygga muskeltonus för att stabilisera. Det senare är mycket svårare för en oerfaren/mindre skicklig ryttare än det förra. Dessutom är det mycket lättare att göra fel och som du säger - gå för fort fram med de rörliga lätta hästarna med talang.
 
Sidospår men vad betyder omodern i typen? Jag ser en massa annonser med hästar som beskrivs som ” modern typ” och har inte förstått vad som menas :confused:
För mig betyder det på en SWB, lågställd med lång rygg, lite åt det grövre hållet och ganska korta ben.
En modern häst för mig är mer långbent, mer åt det högställda hållet, kortare rygg och helt enkelt mer ”sportig”.
 
Jag har ägt ett halvblod av gamla typen och vill gärna äga igen. Skillnader mot "moderna sportiga":

Grövre huvud, grövre ben, större hovar, längre rygg, mer rektangulär liksom. Krävdes mer för att aktivera bakdelen, inte byggd i uppförsbacke.

Inga flashiga gångarter och var nog ingen toppenhoppare när han var yngre, men hade tävlat msv dressyr om jag minns rätt.

En otrolig läromästare, med fötterna stadigt på jorden. Kunde låta nybörjare och barn rida han i grimma. Och för den som kunde rida... Ljuvlig. Samla med sitsen och skänkelvik för tanken.
Jag tänker att hur han såg ut har ingenting med hans utbildning att göra men förstår att du gillar typen. Det finns inte jättemånga kvar av dessa modellerna nu men några hingstar har ju det du efterfrågar om du är sugen på att avla fram en till dig själv 🙂

Jag upplever att hästarna förr var mer och bättre utbildade. Ofta gick dom både msv dressyr och 130 hoppning. Kan nog inte ens räkna upp hästar på en hand som är så pass utbildade idag tyvärr.
 
Jag tänker att hur han såg ut har ingenting med hans utbildning att göra men förstår att du gillar typen. Det finns inte jättemånga kvar av dessa modellerna nu men några hingstar har ju det du efterfrågar om du är sugen på att avla fram en till dig själv 🙂

Jag upplever att hästarna förr var mer och bättre utbildade. Ofta gick dom både msv dressyr och 130 hoppning. Kan nog inte ens räkna upp hästar på en hand som är så pass utbildade idag tyvärr.
Ja söker man på annonser för lägst msvC dressyrnivå och hopp 110 får man inte många resultat! 130 och msvA glöm det...
 
Ja söker man på annonser för lägst msvC dressyrnivå och hopp 110 får man inte många resultat! 130 och msvA glöm det...
Nej precis.. Vilket är jättesynd! Jag minns när jag red ponny och sen som junior på storhäst, då red "alla" allt dvs tävlade både dressyr, hoppning och fälttävlan på minst LB nivå och det är i sig inte ngn hög nivå men ändå svårt att hitta idag hästar som gör både och.. Ofta när jag är på tävling så ser man väldigt många oskolade hopphästar och alldeles för många hoppryttare struntar i att dressyrutbilda sina hopphästar, för att det "räcker" att hästen kan ta sig över ett hinder...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp