Möderneinformation och stofamiljer

Amanda_F

Trådstartare
Sitter i sista minut med möderneinformation om min treåring som jag ska visa i helgen. Hittar inte riktigt att han hör hemma i någon stofamilj, men det lär väl vara 4? Det är den jag kan spåra längst bak på mödernet, men den nämns inte på "senare år".
Länk till Blup

Vad brukar ni andra skriva i möderneinfo? Jag tänker att jag ska skriva att hans mamma bedömdes som klass I och att han har en dressyrstammad storebror som är belönad med hoppdiplom.

Är morfar intressant i de här fallen? Eller är det bara stona och deras avkommor som folk beskriver?
 
Enligt blup tillhör han ju inte någon stofamilj men där går inte stammen så långt. Om ingen annan hunnit före kan jag kolla mina stamböcker när jag kommer hem i kväll.

Det är främst mödernelinjen som är intressant eftersom hingstarna många gånger är välkända.
 
Enligt blup tillhör han ju inte någon stofamilj men där går inte stammen så långt. Om ingen annan hunnit före kan jag kolla mina stamböcker när jag kommer hem i kväll.

Det är främst mödernelinjen som är intressant eftersom hingstarna många gånger är välkända.
Tack det vore jättesnällt. Tråkigt om han inte tillhör någon familj tycker jag, när han har svensk välkänd stam en bit bakåt i alla fall...
 
Kanske en jättedum fråga men morfarsmor räknas alltså inte med i mödernelinjen pga morfar? Måste det vara en rak led med ston?
 
Sitter i sista minut med möderneinformation om min treåring som jag ska visa i helgen. Hittar inte riktigt att han hör hemma i någon stofamilj, men det lär väl vara 4? Det är den jag kan spåra längst bak på mödernet, men den nämns inte på "senare år".
Länk till Blup

Vad brukar ni andra skriva i möderneinfo? Jag tänker att jag ska skriva att hans mamma bedömdes som klass I och att han har en dressyrstammad storebror som är belönad med hoppdiplom.

Är morfar intressant i de här fallen? Eller är det bara stona och deras avkommor som folk beskriver?

Jag hade fokuserat på mammas, syskons och ev mormor/mormorsbarns prestationer, och på mormors-ledet bara tagit med sådant som är lite extra, typ prestationer i svår, elitsto, godkänd hingst osv :)
 
Jag hade fokuserat på mammas, syskons och ev mormor/mormorsbarns prestationer, och på mormors-ledet bara tagit med sådant som är lite extra, typ prestationer i svår, elitsto, godkänd hingst osv :)
Det är inte supermkt bra tyvärr. :/ Brorsan har ju hoppdiplom och någon av mammans syskon har tävlat Msv på den gamla tiden... Men det verkar vara hållbara individer med långt liv i många fall.
 
Det är inte supermkt bra tyvärr. :/ Brorsan har ju hoppdiplom och någon av mammans syskon har tävlat Msv på den gamla tiden... Men det verkar vara hållbara individer med långt liv i många fall.

Det spelar ju ingen större roll tänker jag, och skall inte ha något alls med bedömningen att göra utan de brukar kunna läsa upp om hästen är ur stark stam och domaren kan tycka det är lite roligt att läsa. Hoppdiplomet på syskon och mammans klass I är absolut relevant, och varför inte ta med mammas syskon som tävlat också då. Jag brukar hårddra det bara för att inte bombardera med för mycket "onödig
" info.
 
Sitter i sista minut med möderneinformation om min treåring som jag ska visa i helgen. Hittar inte riktigt att han hör hemma i någon stofamilj, men det lär väl vara 4? Det är den jag kan spåra längst bak på mödernet, men den nämns inte på "senare år".
Länk till Blup

Vad brukar ni andra skriva i möderneinfo? Jag tänker att jag ska skriva att hans mamma bedömdes som klass I och att han har en dressyrstammad storebror som är belönad med hoppdiplom.

Är morfar intressant i de här fallen? Eller är det bara stona och deras avkommor som folk beskriver?

Ska man skicka in möderneinfo? Var? 😅
 
Sitter i sista minut med möderneinformation om min treåring som jag ska visa i helgen. Hittar inte riktigt att han hör hemma i någon stofamilj, men det lär väl vara 4? Det är den jag kan spåra längst bak på mödernet, men den nämns inte på "senare år".
Länk till Blup

Vad brukar ni andra skriva i möderneinfo? Jag tänker att jag ska skriva att hans mamma bedömdes som klass I och att han har en dressyrstammad storebror som är belönad med hoppdiplom.

Är morfar intressant i de här fallen? Eller är det bara stona och deras avkommor som folk beskriver?

Mödernet är tyvärr inte längre än det som finns på blup. Många gånger finns det mer men i just din hästs fall är allt med.
1C764262-9D58-4158-8909-5DACE99425CC.jpeg
 
Carola? Nej, jag jobbar så kommer inte vara där... Men det är jag som uppdaterar Facebook och hemsida så känns som att jag borde ha koll på ifall vi frågat om möderneinfo :p
Ja så var det.. :angel: aha. jag bara förutsätter att det efterfrågas eftersom Mälardalen som jag hjälpt lite brukar fråga om det. :)
 

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 541
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp