Mögel i badrum

parellikusken

Trådstartare
Jag flyttade in i en hyresrätt i slutet av augusti, fick den inte visad innan pga coronan, så tog den som en chansning då jag behövde flytta.
Det visade sig vara mögel i badrummet, hade jag sett det innan hade jag tvekat att ta lägenheten.

Badrummet är kaklat, men har av någon anledning silikon på kanten av golvet och i hörnen. I detta silikon är det mögel..
Jag har låtit det vara då jag inte varit hemma så mycket sedan jag flyttade in och livet har varit kaotiskt. Men nu är det alltså dags att ta tag i det.

Vi köpte något medel som skulle ta bort mögel som det stod på att det var klorfritt, med efter koll på innehållet var det klordioxid i.. Men har iaf använt det utan någon effekt alls.

Är det någon som har något tips på medel eller annat att prova?
Kan det bara vara silikonet som möglat eller lär det vara mögel inifrån väggen?
Är sjukt nojig för att behöva renovera badrummet om jag kontaktar hyresvärden, mitt liv är tillräckligt kaos ändå.
 
Om det redan är/har varit svartmögel i silikonet är det omöjligt (vågar jag säga) att bli av med missfärgningen även med diverse kemikalier. Möglet må försvinna/dö men fläckarna blir man inte av med och det kommer med största sannolikhet tillbaka.
Ja, silikon möglar. :)
Jag tycker att du ska kontakta HV och be dem foga om, eller i alla fall göra dem uppmärksamma på att problemet finns.
 
Om det redan är/har varit svartmögel i silikonet är det omöjligt (vågar jag säga) att bli av med missfärgningen även med diverse kemikalier. Möglet må försvinna/dö men fläckarna blir man inte av med och det kommer med största sannolikhet tillbaka.
Ja, silikon möglar. :)
Jag tycker att du ska kontakta HV och be dem foga om, eller i alla fall göra dem uppmärksamma på att problemet finns.
Attans..

Förstår inte varför man sätt silikon där om det möglar?
Har ingen dusckabin utan duschen är på kaklet, så blir ju blött liksom.
 
Attans..

Förstår inte varför man sätt silikon där om det möglar?
Har ingen dusckabin utan duschen är på kaklet, så blir ju blött liksom.
Jag är inte heller helt säker på varför man fogar med silikon i helkaklade rum, men någon kan säkert svara på det. För syns skull kanske?
Det finns i alla fall antimögel i silikonet från början, men det varar bara x antal år och sedan kommer de där svarta fläckarna nästan oundvikligt så småningom. Jag vet inte om de faktiskt gör någon skada dock, så länge man rengör regelbundet. Det är mer ett eye sore tror jag.
 
Jag är inte heller helt säker på varför man fogar med silikon i helkaklade rum, men någon kan säkert svara på det. För syns skull kanske?
Det finns i alla fall antimögel i silikonet från början, men det varar bara x antal år och sedan kommer de där svarta fläckarna nästan oundvikligt så småningom. Jag vet inte om de faktiskt gör någon skada dock, så länge man rengör regelbundet. Det är mer ett eye sore tror jag.
Luktar inte mögel i badrummet iaf, det känns ju bra. Jag har dock hamstern där inne hela nätterna när jag har folk som sover över på min soffa, rätt ofta blir det. Och det känns sådär..
 
Luktar inte mögel i badrummet iaf, det känns ju bra. Jag har dock hamstern där inne hela nätterna när jag har folk som sover över på min soffa, rätt ofta blir det. Och det känns sådär..
Personligen skulle jag inte oroa mig, här i UK förekommer svartmögel frekvent i lägenheterna och medan jag aldrig skulle påstå att det är positivt skulle jag inte vara bekymrad över fläckar i silikonet. Särskilt inte om jag behandlat det. Varken för egen del eller för mina husdjur. :)
 
Inte ovanligt med silikon i särskilt utsatta fogar som t.ex hörn.

Som @Sel säger så hade jag inte oroat mig för egen eller djurs hälsa om det är så lokalt som i fogen (om det inte skulle sprida sig, såklart, för då är det ett aktivt problem). Estetiskt mindre kul. Supersvårt att få bort när det väl satt sig, man behöver oftast foga om. Frågan är väl om en värd är sugen på det om inget annat är fel, har du ”tur” drar de en ny fog över så har man maskerat det för ett tag ;)
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 119
Senast: MadicDomino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp