Mögel på rotting

MissFideli

Trådstartare
Jag fick (köpte alltså inte) 3 Branäskorgar (Ikea) och när jag kom hem, visade det sig att de var mögliga. Går de att få rent på något vis, eller är det bara att slänga? Jag behöver många och har inte råd med nya, så kan jag få rent dom vore det bra.
 
Senast ändrad:
Är de omålade hade jag försiktigt provat mögeltvätt för fasader.
Är de målade kan det nog få loss en del färg med, om de är målade med något billigt.
Edit : Finns visst nån literflaska som är för alla möjliga ytor, även typ markisväv osv på en del ställen också. Kallas alg- och mögeltvätt
 
Är de omålade hade jag försiktigt provat mögeltvätt för fasader.
Är de målade kan det nog få loss en del färg med, om de är målade med något billigt.

De är inte målade. Mögeltvätt kan jag testa. Hur kommer jag mellan ordentligt? Hörnerna framförallt är ju svåra att komma åt om man ska rengöra mekaniskt.
 
De är inte målade. Mögeltvätt kan jag testa. Hur kommer jag mellan ordentligt? Hörnerna framförallt är ju svåra att komma åt om man ska rengöra mekaniskt.
Spraya på och försök torka av med trasa eller blöt svamp? Skurborste?
Vet inte om man kan prova späda mögeltvätt en med vatten och doppa. Men det beror ju på vad den har för bas.
Hur hårt sitter det på ytan?

Ingen aning om ättika eller citronsyra skulle kunna ha effekt på mögel, men det kanske någon annan har.
 
Spraya på och försök torka av med trasa eller blöt svamp? Skurborste?
Vet inte om man kan prova späda mögeltvätt en med vatten och doppa. Men det beror ju på vad den har för bas.
Hur hårt sitter det på ytan?

Ingen aning om ättika eller citronsyra skulle kunna ha effekt på mögel, men det kanske någon annan har.

Har tvättat av en med svamp och en blandning av ättika, diskmedel och vatten. Men jag kommer ju inte in under... vad det nu heter. I hörnen.
 
Skura så mycket som möjligt och sedan måla lådorna? Är det framför allt lukt eller missfärgning som du vill åt?

De luktar inte, det är möglet jag vill ha bort. De svarta fläckarna kan jag stå ut med, det luddiga vill jag ha bort. Jag har en katt med astma, vill inte utmana ödet.
Tänker inte måla korgarna, jag tror inte det blir bra och de har precis den färgen jag vill att de ska ja.
 
Jag har en kattkorg i rotting, som givetvis blir nerkräkt med jämna mellanrum. Det går utmärkt att tvätta den med skurborste/tandborste. Jag har oljat med olja för skärbrädor då och då, så att den inte börjar suga upp mer efter ett par rejäla skrubbningar i duschen.

(Jag vet inte om tantkatten tycker det är kränkande att jag avslöjar henne, för nu har hon klivit mellan mig och telefonen tre gånger under tiden som jag skrivit det här korta inlägget. O_o)
 
Jag har en kattkorg i rotting, som givetvis blir nerkräkt med jämna mellanrum. Det går utmärkt att tvätta den med skurborste/tandborste. Jag har oljat med olja för skärbrädor då och då, så att den inte börjar suga upp mer efter ett par rejäla skrubbningar i duschen.

(Jag vet inte om tantkatten tycker det är kränkande att jag avslöjar henne, för nu har hon klivit mellan mig och telefonen tre gånger under tiden som jag skrivit det här korta inlägget. O_o)
Olja rotting? Jag har fått lära mig att man ska blötlägga rotting i vatten då o då, inte olja in. :confused:
 
Olja rotting? Jag har fått lära mig att man ska blötlägga rotting i vatten då o då, inte olja in. :confused:

Om du tänker dig sammanhanget att det kräks på den någon gång i veckan... Den typen av olja är inte till för att sugas in djupt i träet, utan gör bara ytan lite mer vätskeavstötande. Spolar jag den i varmvatten suger den upp lika mycket som vanligt.

Det där blötläggandet är bra då och då, men ofta och med rengöringsmedel är ju inte riktigt samma sak. "Vanlig" träolja, som ju har lösningsmedel för att sugas upp, skulle jag inte använda till något som katterna sover i.
 
Om du tänker dig sammanhanget att det kräks på den någon gång i veckan... Den typen av olja är inte till för att sugas in djupt i träet, utan gör bara ytan lite mer vätskeavstötande. Spolar jag den i varmvatten suger den upp lika mycket som vanligt.

Det där blötläggandet är bra då och då, men ofta och med rengöringsmedel är ju inte riktigt samma sak. "Vanlig" träolja, som ju har lösningsmedel för att sugas upp, skulle jag inte använda till något som katterna sover i.
Aha! Då förstår jag! :up:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sist jag köpte lampa till jacka så köpte jag på stadium dessa var jätte bra. Köpte fyra nya i år. Har en oanvänd kvar. Den jag bytte...
Svar
2
· Visningar
286
Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: warg
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Inte_Ung
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp