Mögligt hö

Kungmolle

Trådstartare
Tänkte om det finns någon med erfarenhet om mögligt hö. Har hamnat i en diskussion med den jag hyr in mina hästar hos. Hen har köpt in stora rundbalar med torrt hö. Balarna är mögliga runt om och väldigt dammiga. Hen tycker att det är ok att ge det som är i mitten av balen till alla hästar medan jag tycker att det inte alls är ok. Det jag har lärt mig är att hela balen är förstörd om den är möglig är det så eller är jag helt ute och cyklar? Är det ok att ge det som är i mitten av en möglig bal?
 
Jag hade inte gett det frivilligt, håller med om att är balen möglig ska den slängas. Men vad som faktiskt händer i balen vet jag inte. En sak jag går efter är att luktar det dåligt så är det dåligt, ser det dåligt ut är det mycket dåligt.
 
Beror på, man behöver nästan öppna hela rundbalen och rulla av lager för lager är min erfarenhet. Ibland har vi fått rulla av ett eller två lager på rullen som vart av sämre kvalité medans resten vart bra.
Jag tycker rundbalar är svåra om det inte är hösilage pga. av att de är svårare att se om de är dåliga eller inte. Såklart om de inte tok dammar då åker de ut direkt ..
 
Om det är hö, dvs. med en ts över 84% och balarna inte har varit plastade så kan man rulla av det dåliga och använda det som är bra.

Jag har aldrig varit med om att höbalar, dvs. balar som enbart har nät runt och som aldrig har varit plastade möglar så att möglet syns på det sätt du beskriver och misstänker därför att det har varit plastat? Har balen varit plastad och det oavsett ts-halt är det mögelsporer rakt igenom om det är mögel utanpå. Då ska det absolut inte användas så frågan är, är det hö eller ensilage? Är det plastade rundbalar eller rundbalar med hö med enbart nät utanpå?

Dammigt foder ska aldrig någonsin ges. Man ska dock skilja på damm och frö. För någon som är ovan kan frö se ut som damm men man avgör det snabbt genom att lukta på balen och dunka lätt på den. En höbal som dammar av mögel dammar när man dunkar på den, det gör det inte om det handlar om små frön, då faller istället fröna till golvet. Hö ska lukta friskt och gott och även om den lukten avtar vid lagring så ska hö aldrig lukta illa.

Man måste skilja på hö och ensilage för att kunna svara på frågan alltså. Hö är det om ts-halten är över 84% och hö ska aldrig plastas eftersom man då minskar hållbarheten extremt när balen väl är öppnad och risken för mögel är överhängande redan innan öppnandet eftersom stråna blir så hårda när ts-halten är så hög att de lätt sticker hål på plasten och ger en väg in för syre och mögel utvecklas. Ensilage ska plastas och ska inte ha en ts-halt över 60% om balen ska kunna ha en normal tid som öppnad (3-7 dagar, den längre tiden vid kallare väderlek och den lägre vid högre temperatur) och med lägre ts-halt minskar risken för hål i plasten eftersom stråna inte är så hårda och därmed en väg in för syre så att mögel kan uppstå.
 
En annan aspekt. Även om det går, att ta bort det mögliga höt och ge hästarna det som är ok, så blir det mycket hantering. Det är inte hälsosamt med mögeldamm för varken hästar eller människor.
 
Om det är hö, dvs. med en ts över 84% och balarna inte har varit plastade så kan man rulla av det dåliga och använda det som är bra.

Jag har aldrig varit med om att höbalar, dvs. balar som enbart har nät runt och som aldrig har varit plastade möglar så att möglet syns på det sätt du beskriver och misstänker därför att det har varit plastat? Har balen varit plastad och det oavsett ts-halt är det mögelsporer rakt igenom om det är mögel utanpå. Då ska det absolut inte användas så frågan är, är det hö eller ensilage? Är det plastade rundbalar eller rundbalar med hö med enbart nät utanpå?

Dammigt foder ska aldrig någonsin ges. Man ska dock skilja på damm och frö. För någon som är ovan kan frö se ut som damm men man avgör det snabbt genom att lukta på balen och dunka lätt på den. En höbal som dammar av mögel dammar när man dunkar på den, det gör det inte om det handlar om små frön, då faller istället fröna till golvet. Hö ska lukta friskt och gott och även om den lukten avtar vid lagring så ska hö aldrig lukta illa.

Man måste skilja på hö och ensilage för att kunna svara på frågan alltså. Hö är det om ts-halten är över 84% och hö ska aldrig plastas eftersom man då minskar hållbarheten extremt när balen väl är öppnad och risken för mögel är överhängande redan innan öppnandet eftersom stråna blir så hårda när ts-halten är så hög att de lätt sticker hål på plasten och ger en väg in för syre och mögel utvecklas. Ensilage ska plastas och ska inte ha en ts-halt över 60% om balen ska kunna ha en normal tid som öppnad (3-7 dagar, den längre tiden vid kallare väderlek och den lägre vid högre temperatur) och med lägre ts-halt minskar risken för hål i plasten eftersom stråna inte är så hårda och därmed en väg in för syre så att mögel kan uppstå.
Det är hö som endast haft nät runt sig. Då kanske det är som hen säger att man tar bort de lager som är dålig?
 
Det är hö som endast haft nät runt sig. Då kanske det är som hen säger att man tar bort de lager som är dålig?
Är det synligt mögel? Alltså vitt mögel? Endel tar bort plasten från hö och tror att det fungerar att förvara som vanligt hö men det gör det ju inte. Har det en gång varit plastat så blir hållbarheten försvinnande kort. Är det vitt mögel skulle jag inte ge av det men är det dammigt hade jag med god marginal tagit bort det dammiga och gett resten om det fortfarande luktar gott. Luktar det mögel så hade jag inte gett det.
 
En annan aspekt. Även om det går, att ta bort det mögliga höt och ge hästarna det som är ok, så blir det mycket hantering. Det är inte hälsosamt med mögeldamm för varken hästar eller människor.
Nej det är det verkligen inte! Skyddsmask och skyddskläder och dusch direkt efter är ett måste. Mögelallergi är inget att leka med och det utvecklas ofta snabbt.
 
Om inte balens gavlar (de raka sidornai toppen och botten) är angripna så kan man försiktigt lyfta bort de yttre lagren och använda de inre lagren. Men min erfarenhet är att även gavlarna är angripna ibland och då kan man ju inte få bort det dåliga på de sidorna. Om inte gavlarna är mögliga så är det ändå jättesvårt att lyfta bort det dåliga utan att det kontaminerar höet innanför. Jag har i vissa perioder tagit bort ytterlager om gavlarna varit okej (till synes), men det har inte hjälpt utan känsliga hästar har börjat hosta i alla fall. Så personligen rekommenderar jag inte att fodra med hö som möglat i yttre lagret heller.
 
Är det synligt mögel? Alltså vitt mögel? Endel tar bort plasten från hö och tror att det fungerar att förvara som vanligt hö men det gör det ju inte. Har det en gång varit plastat så blir hållbarheten försvinnande kort. Är det vitt mögel skulle jag inte ge av det men är det dammigt hade jag med god marginal tagit bort det dammiga och gett resten om det fortfarande luktar gott. Luktar det mögel så hade jag inte gett det.
Tror inte alls att de har varit plastade då ingen av balarna har det. Vitt mögel har jag inte sett men vår höskulle är kolsvart så man har svårt att se. Blir själv fundersam då hen sa innan att man absolut inte fick fodra med det höet innan då allt var dammigt och mögligt. Är själv orolig för min ena häst då den är känslig för damm och hostar väldigt lätt. Inte kul att komma på en tävling med hostande häst.
 
Tror inte alls att de har varit plastade då ingen av balarna har det. Vitt mögel har jag inte sett men vår höskulle är kolsvart så man har svårt att se. Blir själv fundersam då hen sa innan att man absolut inte fick fodra med det höet innan då allt var dammigt och mögligt. Är själv orolig för min ena häst då den är känslig för damm och hostar väldigt lätt. Inte kul att komma på en tävling med hostande häst.
Jag har själv haft en häst med luftvägsproblem. Det som utlöste min hästs problem var en höst i ett stall med dålig ventilation, så det är inte bara att du riskerar att din häst hostar på tävling utan den kan få kroniska besvär. Jag hade inte fodrat med hö som är tveksamt, det är att vara dumsnål.
 
Det går ju att göra Hygienanalys av de mittersta delarna men jag hade aldrig gått med på att fodra med det. Har en haft en häst med grovtarmsinflammation pga dålig foderhygien så är det inget misstag en gör om..
 
För det första: hantera A L D R I G mögligt hö utan skyddsutrustning. Och absolut inte, på några villkor, inomhus. Mögelsporer är väldigt gifta, och hästar är väldigt känsliga. Det finns mängder med undersökningar som visar hur sjuka vi människor blir av att bli utsatta för mögelsporer, alltså är det rejäl skyddsutrustning med klassade partikelfilter som gäller om det ö h t ska hanteras.

Jag rekommenderar starkt att elda upp det, inget sådant ska fodras till hästar. Mögligt foder är otjänligt foder, och går det inte att säkerställa att resten av balen är OK ska det inte fodras på chansning.

Jag hade absolut kostat på hygienanalys på det material som i så fall skulle anses tjänligt.
 
Kolla höet själv, ser det konstigt ut? vita fläckar eller andra konstiga fläckar?
Ta en tuss hö och skaka och kolla hur mycket det dammar?
Lukta på höet? om det inte är fläckar och inte dammar, är det fläckar eller dammar är det dåligt och ska absolut inte luktas på.

Jag tycker många verkar missta dammigt hö och fröigt hö.

Tycker TinyWiny skrev ett bra sätt att kolla höet
För någon som är ovan kan frö se ut som damm men man avgör det snabbt genom att lukta på balen och dunka lätt på den. En höbal som dammar av mögel dammar när man dunkar på den, det gör det inte om det handlar om små frön, då faller istället fröna till golvet. Hö ska lukta friskt och gott och även om den lukten avtar vid lagring så ska hö aldrig lukta illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp