Mögligt hösilage

GulleTrollet

Trådstartare
Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men.....
I stort sett hela vintern så har majoriteten av balarna varit mögliga när man öppnar dom, och nu blir det bara värre.
Jag är ständigt på stallägaren och tjatar på henne om dessa balar, kvalité, sjuka hästar m.m. Men känner nu att måttet är rågat, jag är så trött och känner mig så gnällig. Men idag va måttet rågat när jag öppnade upp den nya balen i hagen & den är helt möglig rakt igenom & stallägaren är på semester.
Stallägaren öppnar bara toppen på balen i hagen men sen är jag snabbt ute och öppnar upp hela balen enbart för att se på kvalitén.

Enligt mina principer ska man inte fodra med en bal där det finns mögel men enligt stallägaren kan man fodra med resten av balen om man tar bort all mögel - vad stämmer??
Jag får för mig att balen står och "jäser" ihop med möglet och det sprider sig runt i hela balen fast det inte syns överallt?

Jag som inakorderad och hästägare måste väl få ställa krav? Jag betalar ju trots allt en stor summa för tak över hästen huvud och mat. Jag nöjer mig inte med detta men vet inte vad jag ska göra längre?
Tanken har slagit mig att flytta hästen men stall & platser växter inte på träd här där jag bor och förutom stallägaren dåliga hästskötsel så trivs jag jätte bra i stallet :cry;
 
Sv: Mögligt hösilage

Flytta. Snabbt som katten. Du och stallägaren har helt skilda syn på vad som är god hästhållning. Stallägaren håller sig inte ens inom de lagstipulerade kraven - man får inte fodra med otjänligt foder, vilket mögligt hösilage är. Om det är så många balar som är dåliga, är det sannolikt så att även det som "ser" bra ut är kontaminerat. Enda sättet att veta är att skicka in en hygienanalys, men det är knappast lönt att kosta på med en sådan stallägare som snålar på hästarnas bekostnad.
 
Sv: Mögligt hösilage

Man ska inte utfodra hästar med mögligt foder!
Möglet sprider sig i balen även om man inte ser det. Om det bara är en liten mindre del som är möglig så har jag någon gång i så fall tagit bort det mögliga plus stora delar runt om. Dessutom verkar det verkligen inte bra att många balar är mögliga. Det tyder ju inte på någon bra kvalite.

Jag hade inte betalt för dåligt foder. Samtidigt så antar jag att i så fall så får du nog flytta hästen därifrån.

Jag hade flyttat hästen (för länge sedan). Det är urtrist med folk som anser att det är OK att ge hästar mögligt foder. Vem äter mögligt bröd?
 
Sv: Mögligt hösilage

Om det är vita prickar, vilket egentligen är jästsvamp, så kan man rensa bort det angripna hösilaget och använda det som är OK.

Äkta mögel (finns även vitt) är farligt för hästarna och jag skulle inte vilja att min häst stod och mumsade på en storbal med såna angrepp. Jag skulle också fundera på att flytta om stallägaren var så okunnig/slarvig/snål att hästarna bjöds på sånt foder.
 
Sv: Mögligt hösilage

Prata med stallägaren, köp eget hö eller flytta. Jag som stallägare skulle absolut inte servera mögligt hö till mina inhyrda som betalar för att hästen ska få bra foder. Däremot som nån annan skrev om det finns nån vit prick så tar jag bort det + mycket mer.
 
Sv: Mögligt hösilage

En stallägare som ställer ut en bal med plast på hade jag inte gett mycket för. Vet ni hur otroligt farligt det är med ensilageplast om hästen skulle få det i sig ? Mögligt grovfoder går även det fetbort :(
 
Sv: Mögligt hösilage

inga seriösa stall fodrar dåligt grovfoder.

om stallägaren som det verkar sen länge inte tycker dåligt grovfoder som ingår i stallhyran är ett problem och byter ut/agerar på det så behöver du flytta. kan du inte flytta direkt pga uppsägningstider osv så tyvärr - då får du se till att köpa eget foder under den tiden. Trots extra kostnader osv.

att fodra med undermåligt mögligt grovfoder är extremt akut och den som fodrar med sånt foder oavsett vad som ingår i hyra osv i sig, är ansvarig för de långvariga/kroniska sjukdomar som inte sällan uppstår pga sån fodring. det är enligt lag upp till hästägarens ansvar , oavsett om man står inackorderad och betalar för tjänster i sig. väldigt viktigt i sammanhanget att förstå, bortsett från givetvis det otroligt akuta oavsett, i fråga om djurets välmående och hälsa oavsett!

prickar är inte ekvivalent med mögel. som flera sagt, men däremot ska inte prickar finnas i balar generellt i sig. mögel tror jag utifrån TS redogörelse att det inte förväxlats med jästprickar på ngt ställe öht i och för sig....

Mynta: jag ställer samma fråga, och det handlar ju sällan om stallägare i sig ang. att ställa ut balar med plast och låta hästarna äta ur dessa, utan snarare gemene man .... helt galet och livsfarligt, som du påpekar, men jag tror nog ändå de flesta har koll på det vid detta laget efter alla skriverier senaste 10 åren om just hur olämpligt och farligt det är?
 
Senast ändrad:
Sv: Mögligt hösilage

Om mögel i ensilagebal kommer ifrån ett litet hål plasten så att man klart kan se att möglet är mest i de yttersta lagren. Då kan man rensa bort det synliga möglet och cirka en decimeter till med "friskt" ensilage och fodra med resten av balen.
Om möglet istället finns inne i balen och blir mer ju längre in man kommer. Då har något gått snett i tillverkningsprocessen och hela balen ska kasseras.
På din beskrivning låter det som om det är det sista som gäller och då är det ett brott mot djurskyddslagen att fodra med det. Så om din stall ägare inte vill bättra sig kan du ju alltid upplysa om det och även som en sista utväg anmäla. För inga djur mår bra av dålig mat och inga djur ska bli tvingade att äta möglig mat. Tyvärr så bryter ju ni som har era hästar där också mot samma lag när låter era hästar äta av det. Så det är viktigt att antingen få stallägaren att ordna nytt foder som uppfyller kraven som ni kan ställa utifrån lagtext och det avtal ni har eller att ni löser på annat sätt som att flytta eller köpa eget bra foder.
 
Sv: Mögligt hösilage

Prata med stallägaren, köp eget hö eller flytta. Jag som stallägare skulle absolut inte servera mögligt hö till mina inhyrda som betalar för att hästen ska få bra foder. Däremot som nån annan skrev om det finns nån vit prick så tar jag bort det + mycket mer.

Fast om de fodrar i hagen så hjälper det ju inte att TS köper eget friskt foder? Hennes häst lär ju få i sig av balen iallafall? Flytta hästen till ett bättre ställe innan hästen blir sjuk av mögligt foder. Det finns säkert fler trevlig stall där du bor som ger bra foder?
 
Sv: Mögligt hösilage

förstår inte riktigt ditt inlägg. varför skulle det vara ekvivalent med att fodra i hagen med dåligt foder? Läs vad Linoda svarat? finns ju inget i hennes svar som motiverar ditt svar till denne?
 
Sv: Mögligt hösilage

Ett av hennes råd var köp eget foder vilket ju inte är någon lösning om de fodrar med möglig storbal i hagen samtidigt? Hennes häst kommer ju ändå äta av det dåliga fodret? Så hade det varit min häst hade jag flyttat eftersom stallägaren inte tycker det är något problem med mögligt foder
 
Sv: Mögligt hösilage

Meggan;skrivit2 skrev:
Ett av hennes råd var köp eget foder vilket ju inte är någon lösning om de fodrar med möglig storbal i hagen samtidigt? Hennes häst kommer ju ändå äta av det dåliga fodret? Så hade det varit min häst hade jag flyttat eftersom stallägaren inte tycker det är något problem med mögligt foder

Det jag menade var att om det finns fler hagar? Då kan TS häst kanske gå i en egen? Skulle naturligtvis skrivit det men missade det.
 
Sv: Mögligt hösilage

Ja då kommer det ju i ett annat läge :D

Fast med en stallägare med såna värderingar hade jag nog flyttat iallafall:)
 
Sv: Mögligt hösilage

Egentligen är det ju ett kontraktsbrott från stallägarens sida. Du betalar för grovfoder till din häst. Är det otjänligt, vilket mögel rätt igenom är, så kan du ju inte fodra med det och då har inte stallägaren uppfyllt överenskommelsen.

Ni kanske kan lägga om rutinerna? Var hästägare står för sitt eget grovfoder inne och ni lägger ihop en summa till grovfodret ute? Sätt er ner och arbeta fram ett förslag, stallägaren kan ju köpa det.

Annars är det nog bara att packa grejorna tyvärr:(
 
Sv: Mögligt hösilage

Jag hade exakt samma problem som du har. Fodret var mögligt pga fel i produktionen. Jag valde att flytta och det ångrar jag inte en sekund.
Flytta så fort som möjligt är mitt råd. Jag skulle aldrig vilja stå i ett stall där stallägaren är så pass okunnig att han/ hon fodrar med balar som borde kasserats. Köpa in eget foder kan man ju göra, men för mig är det i så fall bara en tillfällig lösning. Problemet med en okunnig (?) eller dumsnål stallägare kvarstår.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 717
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 691
Senast: lizzie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 670
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp