Mögligt hösilage

D

Dolores_88

Öppnade imorse en helt oöppnad boll och skulle börja skala av all plast och nät när jag märker att den 1. luktar knepigt, 2. är mycket blötare än den förra från samma bonde och 3. har möglat på vissa ställen.
Varför möglar det?! :confused:

När ni råkar ut för detta, brukar ni ta kontakt med de som ni köpt bollen av? Får man några pengar tillbaka eller är det "inte hans fel" fastän han har skördat och förvarat bollen?
Vill gärna höra hur ni andra gör med detta, eftersom att jag inte riktigt vet vad jag ska göra nu (mer än att slänga iväg bollen för den är oätlig).
Känns så onödigt när detta händer och det är lika med att slänga pengarna rakt i sjön!
 
Sv: Mögligt hösilage

Tyvärr händer det att ensilage har möglat det beror oftast på att det har kommit in luft i balen eller att det har blivit en luftficka när man plastade. Jag säljer inte ensilage men om jag hade gjort det och någon kund haft otur att få en möglig bal hade dom fått pengar tillbaka eller fått en ny bal! Jag ersätter mina kunder för mögligt hö om höet har varit förvarat på rätt sätt och ändå blivit dåligt! Men hur sen andra ser på det är en bra fråga jag har blivit kontaktad av folk som vill köpa hö av mig för dom har blivit besvikna pga sånt här från sin leverantör. Ta kontakt med din leverantör så kanske du får en ny bal eller pengar tillbaka.
 
Sv: Mögligt hösilage

Den jag köper av ger mig en ny bal.
 
Sv: Mögligt hösilage

Tack så mycket för svaren båda två!
 
Sv: Mögligt hösilage

Säljer själv hösilage o ger alltid en ny bal om den är möglig,trots rätt förvaring.

mvhR
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 847
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 564
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
4 745
Senast: Hanna_b
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp