Mördarsnigelns otursdag

12 juni är det tydligen dags för snigeljakt i hela landet. Det finns t.o.m. en sida på facebook - Mördarsnigelns ovänner.

jag är på!
Ja jag borde verkligen smyga ut en mörk natt snart. Har inte fått så många än i år, är väl torkan som var i två år. Men nu lär det ju bli totalt hialöst.
 
12 juni är det tydligen dags för snigeljakt i hela landet. Det finns t.o.m. en sida på facebook - Mördarsnigelns ovänner.

jag är på!

Förra året var första året de var här. Ganska många. Innan dess hade vi aldrig sett en mördarsnigel på hemmaplan.

I år är de redan här, men nu har vi två varianter. En brun och en grå.
 
Bara en dag? Här är varje dag snigeljaktsdag. Särskilt eftersom importen av nematoder stoppades på grund av brexit. Ölfällor, ferramol, salt, koppartejp, aska... och ändå åt de upp precis allt utom träden förra året. Till och med potatis och lök. Och klättrar på huset gör de med, så att en inte kan gå ut utan att riskera att trampa på en, kan inte öppna fönster utan att de kommer in, ibland är de på utsidan av dörrarna. Det är som att leva i nån slags skräckfilm.
 
Jag trampar så fort jag ser dem. Har inte letat aktivt än men borde gå ut och göra det nu när det är typ träsk i gräsmattan
 
Tog spaden i näven och gick en runda i trädgården. Inte en snigel i sikte. De har väl räddat sig undan senaste dygnens syndaflod.

Misstänker attd et ser annorlunda ut om ett par dagar när det blivit varmare och torrare.
 
Tog spaden i näven och gick en runda i trädgården. Inte en snigel i sikte. De har väl räddat sig undan senaste dygnens syndaflod.

Misstänker attd et ser annorlunda ut om ett par dagar när det blivit varmare och torrare.
Inte en snigel här heller. Bara skogssniglar och vinbärssnäckor.

B515A8B5-F564-4652-AF76-EC9F7365A808.jpeg
 
Jag tycker det är svårt att veta vilken sort det är. Hur illa är det om man råkar ta en annan stackare? Vill ju helst inte bidra till utrotning av något nyttigt djur, bara för att man inte har koll....
 
Svarar som andra tidigare i tråden; varje dag är jaktdag. Skulle jag vänta till 12/6 skulle jag inte ha nåt kvar i trädgården.
Försöker gå rundor på kvällarna, tar dem direkt om jag ser dem dagtid, jobbar aktivt med olika slags hinder, fällor och avskräckelsemetoder. Dessutom har jag idag gått runt med de blåa pelletsen och matat de ovälkomna.
 
Undrar just hur de skulle bemötts om de haft ett trevligare namn..? Här kallar vi dom för "sommarsniglar"... Känns mycket bättre! :)

Och nej, dom har inte kommit upp till oss än... ;) )
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Idag är det mördarsnigelns otursdag! Meningen att dagen ska ge en omfattande attack på detta odjur. Den heter också officiellt...
2
Svar
26
· Visningar
1 383
Senast: Nahar
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 382
Senast: cirkus
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 562
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp