Mördarsnigelns otursdag

De där jävlarna äter ju allt även de. Petunia är favoriten här. Mördarsniglarna tittar de inte åt....om de inte redan är ihjältrampade :crazy:
Märkligt. Har du fått en mutation? Här rör de inga växter som lever.
De äter ju inte mördarsniglar. Däremot äter de mördarsniglarnas ägg vilket kan göra att mördarsniglarna dör ut om man har tur.
 
Här försvann mördarsniglarna nästan under torrsommaren 2018 men i år har jag haft en kläckning vid infarten till tomten tydligen, för det är massor med småsniglar där. Tyvärr är jag lite klumpig och råkar ofta trampa på dom när jag ser dom. Av stora sniglar finns annars bara svarta skogssniglar här, och de får leva förstås, samt en och annat grå snigel som jag inte vet vad det är för något. Inga leopardsniglar eller vinbergssnäckor.
 
https://stick.se/skadedjur/pantersnigel/

Pantersniglarna ska man va rädd om, jag har sett en iår. Sen några som kanske är mördarsniglar, men hoppas partnersnigeln gör sitt jobb :up:
Annars är Vinbergssnäckor till förbannelse och vad jag vet är de harmlösa 😅

Jag tar hand om mina pantersniglar men det innebär också att hålla nere beståndet. Har haft några som varit upp emot 20 cm långa och det tycker jag nästan är lite obehagligt. De har fått flytta. :)
Vinbergssnäckor har jag också många, de är bara trevliga tycker jag. :D
 
Ja, fast kanske inte varje dag jag hittar en snigel...eller du kanske har förhoppningen att jag ska lära mig? :D
Om det gick att lära sig hade jag gärna fått den förmågan :D Men det verkar ju snudd på omöjligt om en inte är expert. Däremot är det väl så att om du har en mördarsnigel identifierad kan du vara säker på att du har många i samma miljö, då de förökar sig ohyggligt fort.

Men det är stor skillnad på närmiljön. I trädgården, betesmark, och ängsmark finns det som sagt enorma mängder här hos mig, men det går som en gräns in i den riktiga skogen där undervegetationen är en helt annan. Där finns bara svart skogssnigel. Så en skickar alltså in en för identifiering, och är det en mördarsnigel är det lika bra att börja kriget så snart som möjligt.
 
Om det gick att lära sig hade jag gärna fått den förmågan :D Men det verkar ju snudd på omöjligt om en inte är expert. Däremot är det väl så att om du har en mördarsnigel identifierad kan du vara säker på att du har många i samma miljö, då de förökar sig ohyggligt fort.

Men det är stor skillnad på närmiljön. I trädgården, betesmark, och ängsmark finns det som sagt enorma mängder här hos mig, men det går som en gräns in i den riktiga skogen där undervegetationen är en helt annan. Där finns bara svart skogssnigel. Så en skickar alltså in en för identifiering, och är det en mördarsnigel är det lika bra att börja kriget så snart som möjligt.

Kan vara värt att skicka in en då, tack för tipset! :up:
 
Märkligt. Har du fått en mutation? Här rör de inga växter som lever.
De äter ju inte mördarsniglar. Däremot äter de mördarsniglarnas ägg vilket kan göra att mördarsniglarna dör ut om man har tur.
Inte en susning. Bar iväg dem till annan del av trädgården för att skydda petuniorna, nästa kväll var de tillbaka :rage:
 
Vi hade kopiösa mängder mördarsniglar förra året, hade kvällsräder hela sommaren.

I år känns som att det kommer bli värre om inte mina insatser närmaste tiden hjälper.
Har tagit 500st!!!! på 2 kvällar!! 🤮
Någon som har erfarenhet av att vara enveten ett par veckor nu och att det faktiskt hjälper? Hittills har jag bara hittat några enstaka större, de flesta är minismå
 
Vi hade kopiösa mängder mördarsniglar förra året, hade kvällsräder hela sommaren.

I år känns som att det kommer bli värre om inte mina insatser närmaste tiden hjälper.
Har tagit 500st!!!! på 2 kvällar!! 🤮
Någon som har erfarenhet av att vara enveten ett par veckor nu och att det faktiskt hjälper? Hittills har jag bara hittat några enstaka större, de flesta är minismå
Ingen erfarenhet, men teoretiskt borde det hjälpa eftersom de små inte hunnit lägga några ägg än?
 
Vi hade kopiösa mängder mördarsniglar förra året, hade kvällsräder hela sommaren.

I år känns som att det kommer bli värre om inte mina insatser närmaste tiden hjälper.
Har tagit 500st!!!! på 2 kvällar!! 🤮
Någon som har erfarenhet av att vara enveten ett par veckor nu och att det faktiskt hjälper? Hittills har jag bara hittat några enstaka större, de flesta är minismå
För mig har det inte hjälpt alls att plocka. De kommer från så stort område runt om. Jag vet inte hur du bor, men om du har nära grannar måste de göra samma sak, och har du inte nära grannar behöver du i så fall plocka även på åkermark, äng, och hed runt om.
 
För mig har det inte hjälpt alls att plocka. De kommer från så stort område runt om. Jag vet inte hur du bor, men om du har nära grannar måste de göra samma sak, och har du inte nära grannar behöver du i så fall plocka även på åkermark, äng, och hed runt om.

Misstänkte det.. vi bor på gård med långt till närmaste granne. Åker/betesmark runt omkring. De som jag hittills har plockat har varit där jag har min odling med ätbart så ett område på typ 10x10m typ..
 
Misstänkte det.. vi bor på gård med långt till närmaste granne. Åker/betesmark runt omkring. De som jag hittills har plockat har varit där jag har min odling med ätbart så ett område på typ 10x10m typ..
En slugmaster gör ju tydligen att man inte behöver böja sig ner
Efter typ 100 stycken är man onekligen trött på att gå dubbelvikt :crazy:
 
Misstänkte det.. vi bor på gård med långt till närmaste granne. Åker/betesmark runt omkring. De som jag hittills har plockat har varit där jag har min odling med ätbart så ett område på typ 10x10m typ..
Då tror jag plockandet gör liten skillnad. Jag plockar/dödar när jag ändå är i trädgården och jobbar, men det är ferramol och ölfällor som gör största jobbet, och jag sprider det långt utanför själva trädgården. Hade hoppats på nematoder, men det får bli nästa år. Kanske får jag odla sallad utomhus då.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Idag är det mördarsnigelns otursdag! Meningen att dagen ska ge en omfattande attack på detta odjur. Den heter också officiellt...
2
Svar
26
· Visningar
1 359
Senast: Nahar
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 921
Senast: cirkus
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 015
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp