Mördarsnigelns otursdag

Jag uppfattar det som att det tar så lång tid för sniglarna att dö av saltet att jag tänker mig att man inte ser att de dör, eftersom de inte nödvändigtvis ligger kvar på samma ställe som saltet, så att säga. Men det är ju inget jag vet.

https://www.snigelshopen.se/info/bekampa-mordarsniglar-med-salt/
Det är inte i linje med mina observationer, men kan inte heller säga att jag vet säkert. Det känns som de är extremt känsliga för salt och när de anträffar första saltkornet så vänder de och äter något annat av allt grönt som finns.

Och jag kan skörda grönsaker.

För mig är det inte en ”bekämpningsmetod” utan ett sätt att hålla sniglarna undan på de 10 kvm jag odlar på i kragar, så kan de få härja fritt på resterande 109990 kvm.
 
Jag lever på hoppet att de inte har radar som tar dem tillbaka till min trädgård, utan kanske åt andra hållet, ner till den lummiga skogen? Men nu ser jag ju framför mig en arme´ av mördarsniglar som kryper över asfalten mot mitt hus, målmedvetet .....
Varför skulle de vara i skogen och äta karg föda när de kan få princesstårta i din trädgård?

Och som sagt - en landsväg hindrar ingen.
 
Jag har helt bisarra mängder mördarsniglar i min trägård. Varje kväll går jag ut och plockar kanske 100, nästa kväll är det lika många igen, eller fler. Vecka efter vecka. I början var de pyttesmå (ungar?) men nu är de rejält stora. Jag misstänker att där kläckts nån miljon under buskarna och växtligheten mellan oss och grannen.

Jag har plockat varje sommar men det hjälper inte. Runt vissa av mina småplantor har jag strött sånt där blått snigelgift, men dels ser det för hemskt ut, dels dog (!) Zinniorna i den rabatten (ingen annanstans) och dels tyckte jag inte det hjälpte speciellt bra, fastän jag strödde enligt konstens alla regler.

(Jag fixar inte att klippa av sniglarna, jag bär bort dem till skogen...!)
Vill du inte klippa dom så funkar även frysning (lägga in i frysen) eller kokning (hälla kokande vatten i spannen du samlat dom i).

Att bära bort dom gör verken från eller till för din trädgård.
 
Jag har inte sett några alls i år.
Läste att bikarbonat är ett effektivt medel mot både sniglar och myror. Har inte testat själv så vet inte om det stämmer
 
Jag har plockat varje sommar men det hjälper inte. Runt vissa av mina småplantor har jag strött sånt där blått snigelgift, men dels ser det för hemskt ut, dels dog (!) Zinniorna i den rabatten (ingen annanstans) och dels tyckte jag inte det hjälpte speciellt bra, fastän jag strödde enligt konstens alla regler.
Jag har extremt svårt att tro att Zinnia dör av det snigelgiftet. Giftet ifråga är giftigt enbart för sniglar då det består av järn(III)fosfat, alltså ett gödselmedel för växter.
 
Och jag som bor på landet behöver inte fråga grannen då marken utanför tomten är min egen.
Jag bor också på landet :D Men tomtgräns tänker jag är markgräns för många även här, folk som har sommarställen/villor. Och som nämndes är vi många som får skit dumpad på vår mark av både grannar och främlingar. Så jag menar det var inte nödvändigtvis riktat till dig utan till tipsläsare. (ber om ursäkt om jag uttrycker mig klumpigt här, jag är lite febrig)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 12 juni är det tydligen dags för snigeljakt i hela landet. Det finns t.o.m. en sida på facebook - Mördarsnigelns ovänner. jag är på!
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 568
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 610
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp