Mörk hud runt snopp (varning dick-pick)

Voeux

Trådstartare
Bruce är 6 år och kastrerad sen han var 1 år (var kryptokid), dvärgpinscher. För ett par månader sen tyckte jag att hans snopp såg smutsig ut och tänkte att det har väl stänkt upp lera. Han fick en dusch för någon månad sen men det försvann inte så jag tänkte att jag har väl tvättat honom slarvigt. Igår efter lerig promenad (och rull i bajs..) blev det dags för dusch igen och nu tvättade jag honom noggrant med mycket hundschampo. Men upptäckte på kvällen att det var kvar så jag gnuggade med en blöt bomullspad men det försvann inte. Skrapade lite med nageln men ingen skillnad. Så nu fattar jag ingenting, är detta en hudförändring och inte smuts? Snoppen är även rätt hård kring området, jag klämde och kände men han har inte ont och reagerar inte när jag klämmer runt. Jag vet faktiskt inte om det är avvikande eller inte att det är hårt där, har inte brukat klämma så mycket innan.

Det lilla jag hunnit Googla så kan hudförändringar dyka upp i samband med testikelcancer, men han har ju inga. Börjar dock bli lite orolig.

Någon här som vet nåt?

966C47CB-6E5C-49B6-A31A-FA0608B7F6E1.jpeg
 
Senast ändrad:
Bruce är 6 år och kastrerad sen han var 1 år (var kryptokid), dvärgpinscher. För ett par månader sen tyckte jag att hans snopp såg smutsig ut och tänkte att det har väl stänkt upp lera. Han fick en dusch för någon månad sen men det försvann inte så jag tänkte att jag har väl tvättat honom slarvigt. Igår efter lerig promenad (och rull i bajs..) blev det dags för dusch igen och nu tvättade jag honom noggrant med mycket hundsc Men upptäckte på kvällen att det var kvar så jag gnuggade med en blöt bomullspad men det försvann inte. Skrapade lite med nageln men ingen skillnad. Så nu fattar jag ingenting, är detta en hudförändring och inte smuts? Snoppen är även rätt hård kring området, jag klämde och kände men han har inte ont och reagerar inte när jag klämmer runt. Jag vet faktiskt inte om det är avvikande eller inte att det är hårt där, har inte brukat klämma så mycket innan.

Det lilla jag hunnit Googla så kan hudförändringar dyka upp i samband med testikelcancer, men han har ju inga. Börjar dock bli lite orolig.

Någon här som vet nåt?

Visa bifogad fil 44856

Totte har sådär, men i öronen... kan kolla det andra området när han vaknat!
 
Bruce är 6 år och kastrerad sen han var 1 år (var kryptokid), dvärgpinscher. För ett par månader sen tyckte jag att hans snopp såg smutsig ut och tänkte att det har väl stänkt upp lera. Han fick en dusch för någon månad sen men det försvann inte så jag tänkte att jag har väl tvättat honom slarvigt. Igår efter lerig promenad (och rull i bajs..) blev det dags för dusch igen och nu tvättade jag honom noggrant med mycket hundschampo. Men upptäckte på kvällen att det var kvar så jag gnuggade med en blöt bomullspad men det försvann inte. Skrapade lite med nageln men ingen skillnad. Så nu fattar jag ingenting, är detta en hudförändring och inte smuts? Snoppen är även rätt hård kring området, jag klämde och kände men han har inte ont och reagerar inte när jag klämmer runt. Jag vet faktiskt inte om det är avvikande eller inte att det är hårt där, har inte brukat klämma så mycket innan.

Det lilla jag hunnit Googla så kan hudförändringar dyka upp i samband med testikelcancer, men han har ju inga. Börjar dock bli lite orolig.

Någon här som vet nåt?

Visa bifogad fil 44856
Han slickar inte mycket där? Vid svamp eller annan irritation kan det bli så ibland. Eller bara om de har tråkigt och slickar sig mycket pga det.

Han har inga andra symtom? Tänker på törst, hunger, viktförändringar? Om han har det kan det vara idé att kolla hormonvärden. Kan bli lite mörkpigmenterat och förhårdnad vid vissa hormonrubbningar.

Men är han för övrigt som vanligt skulle jag inte oroa mig.
 
Han slickar inte mycket där? Vid svamp eller annan irritation kan det bli så ibland. Eller bara om de har tråkigt och slickar sig mycket pga det.

Han har inga andra symtom? Tänker på törst, hunger, viktförändringar? Om han har det kan det vara idé att kolla hormonvärden. Kan bli lite mörkpigmenterat och förhårdnad vid vissa hormonrubbningar.

Men är han för övrigt som vanligt skulle jag inte oroa mig.

Han slickar sig sällan alls, och har inga andra symptom. Hmm.. vi ska ändra till veterinären strax för vaccination. Kanske kan be dem kolla snabbt då!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp