Mörkbruna stövlar/chaps för breda vader

Miljon

Trådstartare
Vad finns?
Jag har oproportionerligt breda vader (ca 40-41 cm i omkrets) och är i övrigt lång och rätt normaltjock. De flesta stövlar och chaps som kan vara vida nog för mig, är oftast alldeles för korta. Jag har ett par älskade tretorn, extra långa, men de har tyvärr gått sönder och det är dags att hitta en ersättare. Helst prisvärda stövlar, men även snygga lite "stövelliknande" shortchaps (alltså inte såna där i mocka med kraftig, synlig dragkedja och bred veckad resår :wtf:). Mörkbruna, och vida utan att för den sakens skull vara extra korta, utan minst normal längd och gärna extra långa.
Mer åt hopp/allroundmodell, än dressyrmodell.
Jag är inte speciellt sugen på att lägga många tusen på ett par måttbeställda utan tänker mig att gärna runt 2-3000 för ett par stövlar, eller runt 1000 för ett par chaps.
Har ni några bra förslag?
 
Har samma problem tyvärr. Nu har jag köpt Mountainhorse regency som allround/vardagsstövlar.
Supersköna, rymliga och hyfsat långa. Tror dock de kommer bli ngt korta efterhand som de säckar ihop, men försöker förebygga. Snygg brun färg! I vid storlek passar de vadbredd 40-44 cm ca.
 
Har samma problem tyvärr. Nu har jag köpt Mountainhorse regency som allround/vardagsstövlar.
Supersköna, rymliga och hyfsat långa. Tror dock de kommer bli ngt korta efterhand som de säckar ihop, men försöker förebygga. Snygg brun färg! I vid storlek passar de vadbredd 40-44 cm ca.

Glömde en "liten" detalj, som gör det hela ännu svårare (och antagligen gör att chaps är ett lättare/mindre omöjligt alternativ)
Jag har storlek 41-42 på skor, vanligtvis 42 på ridstövlar. Då finns inte de vida Regency, men "regular" i storlek 42 kanske kan passa då de passar ca 39-41 cm vadvidd. Å andra sidan är de bara 47 cm, och med tanke på att de sjunker så kommer de bli för korta :(

Ett till problem, som jag glömde i ursprungsinlägget, är att om jag provar extravida får jag ofta istället problemet att de blir för vida överallt annars, och glappar som 17 runt fotleden och högst upp mot knät, och det är inte heller snyggt :meh:
 
Om du kan tänka dig att lägga lite mer på ett par stövelskaft (1500?) har Ariat mängder av storlekar både på bredden och höjden. Jättefina dessutom, och finns både bruna och svarta.
 
@Karfitsa 1500 är absolut inget tokigt pris, däremot så tycker jag deras bruna (om det är den bruna som är på hööks hemsida?) ser ut att vara för ljus :(

@Jossan_92 Tack för ditt svar, dock så tror jag inte jag är så sugen på syntetchaps. Men ska kika på dem nästa gång jag är förbi hööks.
 
@Jossan_92 Tack för ditt svar, dock så tror jag inte jag är så sugen på syntetchaps. Men ska kika på dem nästa gång jag är förbi hööks.

Ett par andra chans jag tänker på är Dyon, blir lite dyrare än du tänkte men finns rätt många storlekar och går att få dom måttanpassade. Hade ett par när jag fortfarande red regelbundet och hade egen häst som var riktigt sköna :love:
 
Jag är vilt galen med mina Moutain Horse Supreme High Rider, som finns i både höga och breda. Tror mina är 49 cm höga och 39-41 cm i vaden. Beställ från England, det betalar sig! :) Inom din budget :)

Finns i både svarta och bruna, och med snören i vristen som gör att de sitter snyggt till. Och tycker inte att de är stora uppe vid knäet heller.
 
@Jossan_92 Dyon verkar också bara finnas i "fel" brun, eller så är det jag som letar kasst. Hittar bara en mer mellanbrun, dessutom med svarta detaljer?

@Siggan Hur mycket kostar de om man beställer från England? Och hur gör man det :o Har aldrig beställt något annat än smink från UK, så jag är totalt newbie och vet inte om jag vågar, men blir det en skaplig prisskillnad så är det ju värt det. Man får väl inte tipsa om butiksnamn här, men det vore jättesnällt om du ville berätta lite generellt bara hur priserna skiljer sig (inkl. frakt etc.), hur lång tid det tar, hur jag vet vilka butiker som är seriösa och sådär.

Fast... Just den stöveln såg även den för ljust brun ut :( Jag behöver alltså mörkbruna stövlar, annars ser det illa ut mot övrig utrustning. Men vill ändå gärna ha info om att beställa från UK, kan ju hitta nåt annat bra där :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver nya stövlar alternativt skor + shortchaps (som ser ut som stövlar, inte såna med veckad resår eller dylikt). Problemet är...
Svar
6
· Visningar
1 699
Senast: mollyphlox
·
Utrustning Har ni tips på ridstövelmärken eller ridskor och chaps för vida vader och breda fötter?Jobbig ekvation.Köpte ridskor från b----s som var...
Svar
1
· Visningar
1 633
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp