Mörkerkikare ??

gylle

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av billiga sådana ? Har förstått att de inte är så mkt att hänga i julgranen vad gäller bildkvalitet men på vilket sätt ? Ser man ingenting eller är det att det blir grynigt och dålig skärpa ?

Står ofta ett visst avstånd de klarar men hur blir det när det gäller avstånd en bit bortom denna gräns blir det bara svart där eller kan man fortfarande se lite halvdant bortom det avståndet ?
 
Sv: Mörkerkikare ??

Någon som har erfarenheter av billiga sådana ? Har förstått att de inte är så mkt att hänga i julgranen vad gäller bildkvalitet men på vilket sätt ? Ser man ingenting eller är det att det blir grynigt och dålig skärpa ?

Står ofta ett visst avstånd de klarar men hur blir det när det gäller avstånd en bit bortom denna gräns blir det bara svart där eller kan man fortfarande se lite halvdant bortom det avståndet ?

det billiga alternativet är infraröda kikare. där belyser du målet med en infraröd ljuskälla och beroende på den så ser du olika långt.
restljusförstärkare är betydligt dyrare. upp mot 50 000 för bra grejor
 
Sv: Mörkerkikare ??

Nej jag menar inte infraröd belysning utan generation 1 av restljusförstärkare. De går att få tag på billigt tex i tyskland av "sämre" märke, det jag undrar över som sagt är blir det totalmörkt bakom den angivna meter angivelsen eller är den meterangivelsen det avstånd det blir "bra" skarp bild och sen blir bildkvaliteten sämre eller hur fungerar det ? Jag har nämligen inget behov av någon knivskarp bild utan det räcker att det går att urskilja ett objekt (en rymningsbenägen svart häst) som hade varit perfekt om jag kunde kolla innifrån genom fönstret utan att behöva springa ut i mörkret för att se att han befann sig i sin hage.
Infrarött är inget alternativ det funkar ju bara på relativt korta avstånd.
 
Sv: Mörkerkikare ??

Nej jag menar inte infraröd belysning utan generation 1 av restljusförstärkare. De går att få tag på billigt tex i tyskland av "sämre" märke, det jag undrar över som sagt är blir det totalmörkt bakom den angivna meter angivelsen eller är den meterangivelsen det avstånd det blir "bra" skarp bild och sen blir bildkvaliteten sämre eller hur fungerar det ? Jag har nämligen inget behov av någon knivskarp bild utan det räcker att det går att urskilja ett objekt (en rymningsbenägen svart häst) som hade varit perfekt om jag kunde kolla innifrån genom fönstret utan att behöva springa ut i mörkret för att se att han befann sig i sin hage.
Infrarött är inget alternativ det funkar ju bara på relativt korta avstånd.

det funkar ungefär som digitalkamera. när ljuset inte räcker blir bilden allt grynigare tills det är omöjligt att se ngt.

Men fäst en enkel billig ledlampa i grimman istället.

Väger knappt någonting och kostar under hundralappen. Med en kikare så hittar ser du snabbt om kusen är kvar eller ej. Ta två så ser du om även om han vänder andra kinden till de är mindre än en tändsticksask;)
 
Sv: Mörkerkikare ??

Vore ju en ide dock tror jag att kompisen tycker den är väldigt spännande och snabbt plockar av den för att undersöka den närmre ;).
 
Sv: Mörkerkikare ??

Med dom billiga typerna ser du inte hästen om den kommer utom "räckvidden" som inte brukar vara så stor på dom. Men något som är bättre för att se en svart häst är en värme kamera. Men jag har ingen , en om priserna på dom.
Vet att det till och med går att se fotsteg d v s där någon precis gått en stund innan de kallnar.
 
Sv: Mörkerkikare ??

Med dom billiga typerna ser du inte hästen om den kommer utom "räckvidden" som inte brukar vara så stor på dom. Men något som är bättre för att se en svart häst är en värme kamera. Men jag har ingen , en om priserna på dom.
Vet att det till och med går att se fotsteg d v s där någon precis gått en stund innan de kallnar.[/QUOTE]

images
värmekameran behöver ingen ljuskälla eftersom det reg. ljust värme

info sikten
http://www.handladigitalt.se/nattsikten-c-81.html
 
Senast ändrad:
Sv: Mörkerkikare ??

En snabbgoogling berättar att en värmekamera kostar från 20.000 och uppåt så nej tror inte det är något spår att spinna vidare på ;)
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 917
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 645
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 405
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp