Jag är nog lite mörkrädd, tror jag. Den här tiden på året har alltid varit svår. Och det är jobbigt att behöva sitta av många mörka timmar i ensamhet. För att korta av kvällen går jag numera och lägger mig väldigt tidigt. Då slipper jag en del av vakan i alla fall. Avskyr verkligen vintertiden. En mörkt timme på morgonen gör liksom inte så mycket för man vet ju att det snart ska bli ljust. Men de långa mörka kvällarna har jag svårt att hantera. När det är mörkt ute så känner jag mig också mer isolerad och ensam. Och det vet jag inte hur jag ska hantera. Sen klarar jag heller inte av att duscha när det är mörkt ute.

Längtar verkligen till att det ska bli varmt och ljust igen. Då kan jag ligga i min hängmatta utomhus och titta på molnen.
 
Senast ändrad:

Jag gillar inte heller mörkret, och då är jag ändå bosatt högt uppe i norr av nån outgrundlig anledning.
Men jag försöker ta mig ut på promenad på helgerna iallafall, just för att få lite dagsljus. Minsta lilla gör nog nytta.
 
Jag gillar inte heller mörkret, och då är jag ändå bosatt högt uppe i norr av nån outgrundlig anledning.
Men jag försöker ta mig ut på promenad på helgerna iallafall, just för att få lite dagsljus. Minsta lilla gör nog nytta.
Jo, det är väl bra att gå ut men hjälper nog inte mot mörkerångesten jag har.
 
Nej fi fan för mörkret.
Jag försöker promenera på lunchen för att komma mig ut när det är som ljusast.

Jobbar på en plan för att kunna börja tillbringa november - mars på sydligare breddgrader. Tack vare att distansarbetet verkar vara här för att stanna kanske det verkligen går att genomföra så småningom.

Vintern gör sig bäst utomlands, tycker jag.
 
Huvvaligen ja, jag är mörkrädd som fasen och blir väldigt trött av mörkret. Blir lite bättre när det är snö på backen.
 
Det enda sättet att bli mindre mörkrädd är att börja utmana den rädslan (också). Att krypa ner i sängen, inte duscha när det är mörkt, osv, kommer ju inte att få dig att må bättre i längden. Skaffa en ordentlig pannlampa och börja våga dig utanför dörren även när det är mörkt ute så ska du se att det faktiskt är mindre farligt än du tror. Ta en snabbdusch när det har blivit mörkt, och du lär se att inget farligt händer. Mörkret kan man inte undvika om man lever i Sverige, tyvärr.

Mvh, bettysmatte - som också är mörkrädd
 
Det enda sättet att bli mindre mörkrädd är att börja utmana den rädslan (också). Att krypa ner i sängen, inte duscha när det är mörkt, osv, kommer ju inte att få dig att må bättre i längden. Skaffa en ordentlig pannlampa och börja våga dig utanför dörren även när det är mörkt ute så ska du se att det faktiskt är mindre farligt än du tror. Ta en snabbdusch när det har blivit mörkt, och du lär se att inget farligt händer. Mörkret kan man inte undvika om man lever i Sverige, tyvärr.

Mvh, bettysmatte - som också är mörkrädd
Tror inte en sekund på att det någonsin kommer att bli bättre. Det är ju inte så att jag inte kan göra saker när det är mörkt men det är obehagligt och kommer aldrig bli bättre. Jag har en skitbra pannlampa som lyser både långt och brett, men den hjälper ingenting. Jag känner mig ändå ensam, isolerad och utsatt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I natt ställdes klockan om och idag är första dagen på fem månaders mörker. Jag avskyr verkligen vintertiden som snor en timme dagsljus...
2
Svar
34
· Visningar
2 052
Senast: Catsu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 402
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp