Mörkt och ingen ridbana...Hur lägger ni upp vinterns ridning?

finapina

Trådstartare
Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i alla gångarter med pannlampa på men nu börjar det kännas lite läskigt iom att det även börjar bli halt på sina ställen (svårt att se i mörkret). Dock ej snö ännu.Så, era bästa tips hur man gör på vintern? Jobbar kontorstider så hinner ej rida dagtid förutom på helgerna, då även mkt annat ska pressas in under de ljusa timmarna...Tack på förhand. 🙂
 
Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i alla gångarter med pannlampa på men nu börjar det kännas lite läskigt iom att det även börjar bli halt på sina ställen (svårt att se i mörkret). Dock ej snö ännu.Så, era bästa tips hur man gör på vintern? Jobbar kontorstider så hinner ej rida dagtid förutom på helgerna, då även mkt annat ska pressas in under de ljusa timmarna...Tack på förhand. 🙂
Broddar på och rider. Hästar med storlek 0 eller större får 6 broddar bak i varje sko och 4 fram, mindre än storlek 0 får 4 broddar runt om.
 
Som sagt, halt är ju bara brodd som gäller.
Men ute kan ju variera med kondition, kordination ute. Kanske rida i hagen? På en äng. Hitta en backe o klättra i, tömköra eller promenera :)
 
Står också första året utan bra ridmöjligheter, dessutom dräktig så blir ju mest ridning hemma, hon vill inte gå i ridhuset så mycket mer.
Brodda om du är osäker på halka!
Jag har mest problem med att det är stenhårt överallt och därför inte kan göra mer än skritta. Har en åker också så tänker att om jag skrittar mycket och rider på åkern ett par dagar i veckan så räcker det nog bra 👍🏻
 
Jag brukade bara rida lördag-söndag på vintern när det var mörkt. Om vi inte hade för mycket att göra på jobbet kunde jag ofta nån gång mer i veckan gå 2h tidigare från jobbet och använda komptid :)
Jobbade 7-16 normalt
 
Alltid ridit i mörker och den allra längsta tiden av mitt hästliv hade jag aldrig tillgång till någon ridbana. Red ut, red på fälten hemma, i hagen nära huset så viss belysning gavs :D.

Nu står jag i ett stall med ridbana men den fryser ju så mycket mer än skritt är ju inte att tala om innan snön faller och dämpar. Har egen transport men inte jättesugen att ge mig ut på vägarna till ett ridhus 🙃 så anpassar helt enkelt tempo efter underlag denna tid på året; får ses som lite naturlig lugnare tid typ.
 
Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i alla gångarter med pannlampa på men nu börjar det kännas lite läskigt iom att det även börjar bli halt på sina ställen (svårt att se i mörkret). Dock ej snö ännu.Så, era bästa tips hur man gör på vintern? Jobbar kontorstider så hinner ej rida dagtid förutom på helgerna, då även mkt annat ska pressas in under de ljusa timmarna...Tack på förhand. 🙂
Jag lastar och åker till ridhus minst två dagar i veckan på vintern. Annars är det mycket klättring, promenader ut i skogen över stockar så hästen får lyfta på alla benen, tränar mycket för hand i skritt -öppna, sluta, rygga, volter.
 
När snön kommer och det är hyfsat månljust så rider jag på de vanliga stigarna i skogen (som går i lite mer gallrad skog). Man får dock passa på grenarna som hänger lite lägre jämfört med sommaren, men det gäller ju även dagtid. Är det snö och månljust så ser man dem utan pannlampa om man bara skrittar. Vill man ha högre tempo så kan man provskritta vägen en gång innan.

Jobbar massor i skritt och långsamma igångsättningar. Eller rider i åttor runt träd off-road om det är total ishalka eller stenhårt. Vad man gör i åttorna går att variera.
 
2 gånger i veckan till ridhus.

När snön kommer så blir det ju lite bättre underlag jag har mycket problem med att även om jag broddar på så är det stenhårt ute i backen så blir mestadels skritt. Behöver komma till ridhus 2 gr för ordentligt jobb.

Bra pannlampa när man är ute i skog och mark

Den här vintern ska jag flytta hästarna till ett stall med ridhus och sen flytta hem igen
 
Vinterskoning och pannlampa, långa lugna travpass på grusvägarna stärker senor och leder till nästa års tävlingar, när snön kommer ordentligt blir det galopparbete på fälten. Vi känner våra närmsta skogar väl, brukar inte vara problem att rida där även när det är mörk eller snö. Har inget ridhus, åker dit när det är träningar men försöker mest rida ordentligt hemma under ett par månader för att låta hästarna slippa trampa i ridhuset en period. Det gör de så mycket ändå.
 
Mycket skritt ute med pannlampa. Rider lite i paddocken fast den är hård. Försöker ta oss till ridhus varje vecka så dottern kan rida på litegrann. Har en fin äng att rida på men dotterns ponny blir tossig såhär års i kylan så den brallar endel i galoppen. Så mest skritt och trav där.
 
Insåg idag att det inte alls är så bara med halka. Vi har isgata på grusvägarna och jag får inte i nån tåbrodd fram vilket gör det väldans halkigt. Min häst går så försiktigt o spänner sig. Har inga snösulor så rider jag på åkern blir det styltor🙄 Skoning den 28e och då åker vintermunderingen på!
Har en uppförsbacke påväg till stallet så nu blev jag osäker på om jag törs åka med transporten ens 😂
Kör fyrhjulsdrivet men den är lätt, lär inte kunna stanna till vid möte. Få se om jag törs testa imorgon så vi kan trava o galoppera lite i ridhuset. Röda faran behöver rastas lite.
 
Hej! Första vintern utan ridbana...Har en supertrygg häst som bra kan ridas ut på i mörkret på grusvägar. Hittills har jag kunnat rida i alla gångarter med pannlampa på men nu börjar det kännas lite läskigt iom att det även börjar bli halt på sina ställen (svårt att se i mörkret). Dock ej snö ännu.Så, era bästa tips hur man gör på vintern? Jobbar kontorstider så hinner ej rida dagtid förutom på helgerna, då även mkt annat ska pressas in under de ljusa timmarna...Tack på förhand. 🙂

Mina första 15 år med sköthäst, stod hästen mitt ute på vischan, med skruttig ridbana utan belysning och krokiga pinnar till hinder uppe vid skogsbrynet. Så vi tog på oss kläder efter väder, reflexer så vi såg ut som vandrande julgranar och ordentliga pannlampor och sedan red vi som vanligt. Skritt, trav och galopp, hoppade stockar och sten i skogen både i dagsljus, skymning och halvmörker, samt dressyr mellan tallar och stenar och på olika underlag, som grusväg,, skogsstigar, mossa och grusgröpper. Ridhus låg två mil bort och transport fanns inte.

Grannens döttrar hade tävlignsponnier som lastades för träning, en gång i veckan, annars red de ut tillsammans med mig och jag red oftast en gammal ridtravare och var sparringpartner. Tjejerna uppskattade att jag hängde på, för jag åkte inte häst, som hästägarens tidigare skötare mestadels gjorde utan jag red ihop hästarna och jobbade dem i form och med formen kom muskler och styrka, så att vi kunde tävla i grusgröpperna, klättra och hålla igång ordentligt. :)

Så att rida utan ridbana är inte mycket annorlunda, än med.
 

Liknande trådar

Ridning Hur gör ni när ni rider i mörker? Har ni pannlampa eller rider ni utan pannlampa och förlitar er på mörkerseendet? Jag tänker att nu...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 534
Senast: Astrid1
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 226
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp