Stekspaden

Trådstartare
Hur länge överlever en skogsmus/husmus utan mat?
På Anticimex hemsida mfl står de att de kan klara upp till 4 veckor utan vatten ifall de har mat, men inget hur lång tid det tar för dem att svälta ihjäl.

När jag fångat näbbmöss har de dött efter ca 4h i fällan.. 😳
 
Hur länge överlever en skogsmus/husmus utan mat?
På Anticimex hemsida mfl står de att de kan klara upp till 4 veckor utan vatten ifall de har mat, men inget hur lång tid det tar för dem att svälta ihjäl.

När jag fångat näbbmöss har de dött efter ca 4h i fällan.. 😳
Näbbmöss är inte möss utan hör till en grupp som kallas äkta insektsätare och är inga gnagare. De har dessutom extremt hög ämnesomsättning, de äter sin egen kroppsvikt per dygn och svälter ihjäl efter ett par timmar utan mat.
 
Näbbmöss är inte möss utan hör till en grupp som kallas äkta insektsätare och är inga gnagare. De har dessutom extremt hög ämnesomsättning, de äter sin egen kroppsvikt per dygn och svälter ihjäl efter ett par timmar utan mat.

Men hur länge klarar sig en mus då? 🤔
 
Näbbmöss är inte möss utan hör till en grupp som kallas äkta insektsätare och är inga gnagare. De har dessutom extremt hög ämnesomsättning, de äter sin egen kroppsvikt per dygn och svälter ihjäl efter ett par timmar utan mat.
och @Stekspaden är inte näbbmöss dessutom fridlysta? Dvs det är ganska olagligt att fånga dem?
 
och @Stekspaden är inte näbbmöss dessutom fridlysta? Dvs det är ganska olagligt att fånga dem?
Jag har inte fångat de med vilje när jag har fällor i sadelkammaren... har de bara där när jag är där, inte när jag är hemma. Oftast så har de överlevt och släpps då ut.
Tänkte just på att fällorna måste vittjas var 5e timma, om det är att möss också snabbt svälter ihjäl om de skulle hamna i fällan under natten...
 
Jag har inte fångat de med vilje när jag har fällor i sadelkammaren... har de bara där när jag är där, inte när jag är hemma. Oftast så har de överlevt och släpps då ut.
Tänkte just på att fällorna måste vittjas var 5e timma, om det är att möss också snabbt svälter ihjäl om de skulle hamna i fällan under natten...
De har inte lika hög ämnesomsättning så faran att de svälter ihjäl över en natt är mycket liten, men lagen säger var femte timme ska fällan tittas till så den får inte stå utan tillsyn över natten ...
 
De har inte lika hög ämnesomsättning så faran att de svälter ihjäl över en natt är mycket liten, men lagen säger var femte timme ska fällan tittas till så den får inte stå utan tillsyn över natten ...

Att de inte får stå över natten vet jag. Men har för mig att tidigare så skulle man vittja fällan morgon/kväll enligt dåvarande lag, och det fick mig att fundera över om det var på grund av att de kan dö under den tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 038
Senast: Dopy
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 867
Senast: nickan1
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 515
Senast: pepp
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 892
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp