Möte med cyklist

vilde

Trådstartare
Tänk er följande två situationer:

a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma förbi. Vägen är tillräckligt bred för att två bilar kan mötas om de kör ut i kanten. Hur vill du att cyklisten agerar? Både för att göra dig och hästen uppmärksam på att cyklisten kommer och hur ditt ekipage skall passeras.

b) Samma väg men du möter istället cyklisten som kommer cyklandes i rask takt, säg 25 km/h.
 
Rider frekvent på en sådan väg där det väldigt ofta kommer cyklar. Det allra bästa bemötandet jag fått i scenario a är när de plingar/hojtar till när de är en bra bit bakom, så att jag blir uppmärksam, och sedan frågar om det går bra att de passerar. I scenario b vill jag gärna att de saktar ner, så att mötet sker lugnt och fint, men egentligen behövs inte så mycket mer. Har man en rädd häst får man väl själv ge tecken att de ska sakta ner ytterligare, tänker jag.
 
När de kommer bakifrån att de gör sej hörda i tid. Sen passerar på andra sidan från oss.

Vid möte ser jag ju dom i regel själv i god tid. Har aldrig haft problem vid möte, bilar kör ju ofta fortare så det har aldrig skapat ett problem med cyklister heller.
 
Tänk er följande två situationer:

a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma förbi. Vägen är tillräckligt bred för att två bilar kan mötas om de kör ut i kanten. Hur vill du att cyklisten agerar? Både för att göra dig och hästen uppmärksam på att cyklisten kommer och hur ditt ekipage skall passeras.

b) Samma väg men du möter istället cyklisten som kommer cyklandes i rask takt, säg 25 km/h.
A) pliga i god tid och cykla om, absolut inte småkryp bakom hästen. Om jag inte visar några med händer eller armar om att jag vill något annat.

B ) om jag inte visar något om att jag vill att cyklisten sänker farten så cykla på tänker jag.

Tycker inte en väg som det går att mötas på är så liten.
 
Tycker inte en väg som det går att mötas på är så liten.
Vägen jag tänkte mig är ganska liten men långt ifrån någon skogsväg eller så, normal hastighet man kör är väl kanske 60 eller så och två bilar kan mötas utan större problem men de måste sakta ned ganska mycket. Men frågan är egentligen allmänt hur ryttare vill att cyklister bör göra i de situationerna.
 
Vägen jag tänkte mig är ganska liten men långt ifrån någon skogsväg eller så, normal hastighet man kör är väl kanske 60 eller så och två bilar kan mötas utan större problem men de måste sakta ned ganska mycket. Men frågan är egentligen allmänt hur ryttare vill att cyklister bör göra i de situationerna.
Är van hemma vid asfaltsvägar där någon vid möte måste till mötesplats för att kunna mötas då bilvägen är för smal för annat.
 
Jag vill att cyklister pratar istället för att använda ringklockan. Hästen ska förstå att det är en människa.
När man kommer bakifrån kan man ropa lite typ hej, hallå, går det bra att jag cyklar om? I god tid förstås. När man kommer framifrån brukar det räcka med att man hälsar för att hästen inte ska tro att det är något den inte kan placera som kommer.
 
Kommer de bakifrån vill jag att de ropar eller liknande i god tid och frågar om det går bra att passera. Min häst är inte så cykelvan så henne skulle jag vilja stanna och vända runt så hon ser cykeln när den ska passera, istället för att den dyker upp bakifrån.

Vid möte vill jag att de saktar ner och passerar lugnt och långsamt.

I båda situationerna får de gärna hälsa/prata så hästen fattar att det är en människa 😊
 
Jag vill att cyklister pratar istället för att använda ringklockan. Hästen ska förstå att det är en människa.
När man kommer bakifrån kan man ropa lite typ hej, hallå, går det bra att jag cyklar om? I god tid förstås. När man kommer framifrån brukar det räcka med att man hälsar för att hästen inte ska tro att det är något den inte kan placera som kommer.
Ett alternativ är kanske att cyklisten plingar i god tid så att ryttaren hör och förstår att det är en cyklist bakom och att cyklisten sedan när denne kommer närmare ropar/säger hej? Problemet med att enbart prata är att det funkar inte på lite längre avstånd och att ryttaren kan bli skrämd om hon eller han plötsligt hör en röst nära bakom. Har hänt mig flera gånger faktiskt, jag har tidigare kört efter som du skriver men det har flera gånger hänt att ryttaren riktigt hoppat till.
 
Ett alternativ är kanske att cyklisten plingar i god tid så att ryttaren hör och förstår att det är en cyklist bakom och att cyklisten sedan när denne kommer närmare ropar/säger hej? Problemet med att enbart prata är att det funkar inte på lite längre avstånd och att ryttaren kan bli skrämd om hon eller han plötsligt hör en röst nära bakom. Har hänt mig flera gånger faktiskt, jag har tidigare kört efter som du skriver men det har flera gånger hänt att ryttaren riktigt hoppat till.
Är väl mest att hästen kan bli rädd om det plötsligt plingar bakom.
 
Är väl mest att hästen kan bli rädd om det plötsligt plingar bakom.
Jag vet att det brukar sägas så men är inte det ganska ovanligt att en häst blir rädd för ljudet av en ringklocka? Jag har haft många hästar genom åren och ingen har brytt sig de mer än att de hör höga ljud bra och därför lätt uppfattar ljudet av en ringklocka och blir uppmärksam på att någon kommer.
 
Senast ändrad:
Ett alternativ är kanske att cyklisten plingar i god tid så att ryttaren hör och förstår att det är en cyklist bakom och att cyklisten sedan när denne kommer närmare ropar/säger hej? Problemet med att enbart prata är att det funkar inte på lite längre avstånd och att ryttaren kan bli skrämd om hon eller han plötsligt hör en röst nära bakom. Har hänt mig flera gånger faktiskt, jag har tidigare kört efter som du skriver men det har flera gånger hänt att ryttaren riktigt hoppat till.
För mina hästar hade det inte funkat att plinga, de hade blivit rädda och kunnat slänga ut en hov alternativt börja studsa vilket kan skapa en otrygg situation för alla parter.

Mina hästar stod under flera år vid en sådan väg som du beskriver, och många träningsscyklade på den vägen. Så som jag beskriver är det som fungerade bäst för alla hästarna i stallet. Plingandet kan vara en skarp signal som får hästar att reagera, oavsett hur många gånger de hört den tidigare.
 
Jag vet att det brukar sägas så men är inte det ganska ovanligt att en häst blir rädd för ljudet av en ringklocka? Jag har haft många hästar genom åren och ingen har brytt sig de mer än att de hör höga ljud bra och därför lätt uppfattar ljudet och blir uppmärksam på att någon kommer.
Nja, om de plingar alldeles bakom hästen så kan den absolut bli överraskad - det blir man ju själv t o m.
 
Jag vill att cyklisten pratar med mig och cyklar lugnt förbi sedan. Det är viktigast att jag uppfattar cyklisten så jag kan stanna och helst vända om hästen så inte cyklisten passerar bakifrån.
Jag har en trygg häst, men jag är lite nojig när jag rider så föredrar att kunna stanna och vända på hästen för att få mer kontroll över situationen.
 
Nja, om de plingar alldeles bakom hästen så kan den absolut bli överraskad - det blir man ju själv t o m.
Fast jag skrev ju att ringklockan skulle användas på längre avstånd, att ropa hej precis bakom en häst som inte har märkt en är även är något man absolut inte bör göra.
 
Hur långt avstånd ifrån tänker ni er som inte vill att cyklisten plingar utan bara pratar? Att prata med någon utan att skrika för full hals hörs inte lång väg, här kanske bara tio-femton meter från hästen om det blåser lite och då är cyklisten precis inpå och redan för nära.

Själv vill jag gärna höra att någon kommer redan när de är femtio meter bakom eller så.
 
Jag ser helst ett pling i god tid så att jag hinner upptäcka cykeln och vända hästen. Sedan ett hej eller liknande på nära håll så att hästen förstår att det är en människa.
 
Jag föredrar plinga bakifrån i god tid och då tänker jag kanske 40-50 meter beroende på vind (det ska ju göras annars gör det ju ingen nytta).

För min del tycker jag de flesta hästar kan reagera skarpare när något kommer framifrån emot dem, men jag lär också alla snabbt att inte fly iväg framåt eller vända. Så då kan de istället känna sig trängda om någon bara fortsätter gå på dem framifrån (pga oförstående såklart).

Jag tänker att det är svårt som inte hästkunnig att avgöra om hästen trampar runt för att man ska sakta in eller för att den är otålig och man är långsam. Dock är ju alltid att stanna och stå still och fråga i ett sådant läge säkrast. Ryttaren kan ju själv passera på önskvärt sätt så båda sedan kan fortsätta sim färd utan att olyckor sker.

Jag föredrar alltså alltid att sakta ner, hålla avstånd och var redo att sakta ner mer/stanna om hästen verkar orolig.
 
Jag brukar sjunga när jag kommer nära en häst som uppenbarligen inte uppmärksamma mig (i trafiken). Mitt go-to-choice är då "Kycklingen Gullefjun" vilket i o f s borde öka risken att hästen faller i sken (jag är inte skönsjungande), men hittills har det avlöpt väl.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 558
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 299
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 222
Senast: Habina
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp