Möte med cyklist

Jag föredrar cyklister som bara cyklar förbi, och då såklart även håller ut så mycket de kan. De behöver inte sakta ner heller, om jag inte visar annat. Ingen av de hästar jag ridit (hittills) har reagerat på cyklister, speciellt inte om jag inte lagt märke till att det kommer en cykel.

Näst bäst är att göra sig hörd via rösten, så hästen kopplar ihop personen med en människa. Att plinga avskyr jag, det har en tendens att skrämma slag på både mig och hästen.
 
Vi möter cyklar varje gång vi rider ut. För min del behöver de inte göra något oavsett vilket håll de kommer ifrån :)
 
Jag som har en häst som lätt blir skrämd föredrar alla dagar i veckan att cyklisten pratar, gärna i god tid, innan hen cyklar förbi. De som plingar precis när de är bakom röven på hästen är en styggelse, oftast blir jag nästan räddare än hästen när de dyker upp så plötsligt.

Framifrån är lättare för då ser ju jag cyklisten på ett tidigare skede och kan förekomma vederbörande genom att hälsa först. Trots att min häst skevt nog uppskattar att bli omkörd bakifrån alla dagar i veckan, hon blir mycket mer trängd när något kommer rakt emot henne i full fart oavsett vad det är. Är hon på ett riktigt hispigt humör kan jag behöva hoppa av och hålla henne från marken, då är framförhållning bra.
 
Jag önskar att cyklister pratar. Jag ropar/ber alltid mötande eller omkörande cyklister att prata. De allra flesta verkar dock inte kunna det utan på sin höjd hummar de eller hehehear?! Några plingande blir det inte eftersom cyklisterna här vanligtvis inte är vanliga "cykla till/från något cyklister" utan det är tränings och/eller skogskörande cyklister och de verkar inte kunna ha någon ringklocka på sina cyklar.
Vanliga cykla till/från cyklister har jag aldrig haft problem med utan det är de som tränar som gör sig till problem. Dels för att de kör fort, stirrar neråt istället för framåt och till 100% har de proppar i öronen så att de inte hör. Totalt livsfarligt enligt min mening.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp