Möte med joggare

ylvalill

Trådstartare
Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade situation, kanske överreagerar jag bara.

Jag och min dotter var ute och red i skogen när vi mötte en joggare. Det var en relativt smal stig och rätt så igenvuxet så hästarna såg inte vad det var som kom farande förrän han var ganska nära inpå oss. Detta och det faktum att mannen flåsade rätt rejält när han kom springande rakt emot oss fick min häst att spänna till lite, varpå jag vänligt hejade på mannen och frågade om han skulle kunna tänka sig att passera oss i gångfart. Mannens reaktion blev inte vad jag hade förväntat mig. Han tyckte det var väldigt märkligt att våra hästar var rädda för människor och ansåg att det var en väldigt stor uppoffring från hans sida att behöva sakta av till gångfart i ett 20-tal steg för att passera oss, det skulle vi minsann vara väldigt tacksamma för att han gjorde och i framtiden skulle vi se till att våra hästar var bättre tränade. Jag, som inte orkade ge mig in i en diskussion som med stor sannolikhet inte skulle slutat vettigt, tackade bara så mycket och red vidare. Min häst insåg ju så fort mannen övergått från att flåsa till att prata att han inte utgjorde något större hot så mötet blev ju rätt odramatiskt trots allt.

Så till min fundering. Tillhör det inte allmänt folkvett att man saktar in när man möter ett gäng hästar på en smal stig i skogen? Självklart hade vi flyttat oss ur vägen och låtit honom passera i sin takt om det hade funnits möjlighet till det, men det fanns ingenstans att ta vägen just där vi möttes. Alternativet till att jag bad honom sakta in hade ju varit att min häst kanske i sista sekunden hade bestämt sig för att joggaren faktiskt var på väg att attackera honom varpå han sannolikt kastat sig runt (halvt på bakbenen) och riskerat att slå ned den stackars joggaren med frambenen i farten. Känns inte riktigt som ett bättre alternativ. :crazy:

Eftersom vi rider denna vägen rätt ofta, och jag antar att även joggaren använder stigen rätt frekvent, är det inte utan viss oro för att vi ska stöta på honom igen (fortfarande med lika ”otränade” hästar). Vad gör jag då? Struntar i att rida i skogen tills vi har genomfört polishästträning och säkerställt att ingen av hästarna reagerar på att man springer rakt emot dem flåsande och flaxande trots en trängd situation? Vänder om och rider åt andra hållet i galopp så fort vi får syn på honom igen? Talar om för honom att det faktiskt är även för hans egen säkerhets skull som han borde visa lite hänsyn? :confused:
 
Hästar är flyktdjur och kan bli skrämda om de blir överrumplade oavsett hur tränade de är. Självklart ska folk - joggare, cyklister och bilister - sakta ner, men det du beskriver är tyvärr vardagsmat. Det där beteendet är helt sjukt, tycker jag. Varför ska det vara så j^vla omöjligt att sakta ner i några meter om någon ber vänligt om det??? Vad är problemet, liksom? Folk är verkligen idioter ibland.
 
Jag har varit med om joggare som mer eller mindre sprungit in i våra hästar, hellre än att tappa tempo eller sprungit omkull en unge när man varit ute på promenad. Har sjukt svårt för dem. Inser att jag generaliserar rejält, men springer man in i en hästs rumpa istället för att tappa tempot så har man inte mycket innanför pannbenet.

Släpp det han sa. Hur trevligt hade han tyckt om man red in i hans sfär och krävde att han skulle flytta sig? Inte så trevligt, jag hade heller inte uppskattat att ha en joggare flåsande i nacken och in i min personliga sfär, så varför skulle hästar tycka det är mer ok?

Själv stör jag mig på att vi har vissa ridleder som är till för att rida på, men som tydligen anses vara ok att promenera, jogga och cykla på. Men gud nåde den som rider på en promenad-/cykelled.
 
Jag tycker att det är givet att man saktar ner oavsett vem och vad man möter när man gör det på en smal stig, eller där det är mycket växtlighet runt omkring så att det inte bara är att gå åt sidan.
Jag uppskattar inte att få en löpare som tränger sig fram när jag är ute och promenerar heller, och om jag är ute och springer eller cyklar själv så tar jag det alltid lugnare vid möte på trång väg.

Men självklart tar man extra hänsyn till hästar, för både häst, ryttares och sin egen skull. Men med tanke på hur människor ofta beter sig i trafiken så är det väl ingen högoddsare att det är ännu svårare att visa hänsyn till fots. :crazy:
 
Känns som om det är samma typ av män som cyklar förbi i sjukt hög hastighet. Kommer ihåg när jag pratade med ett ex om det, jag hade varit ute med hundarna och blev skrämd av en cyklist som for förbi i hög(!) hastighet, den kom bakifrån och plingade inte så jag märkte den inte. Blev även rädd att den skulle cykla på hundarna om de gick ut åt "oväntat håll" vilket absolut hade kunnat ske. Exet var själv cyklist och jag hade väl hoppats på lite förståelse från hans sida.

Istället började han gnälla på mig och mina hundar, prata om hur ouppfostrade de var och att cyklister självklart inte kan sakta ner så fort de möter någon, det gjorde han själv inte eftersom det förstörde hans tid i appen som loggade cykelturerna. Att plinga var inte heller bra ansåg han, eftersom det bara får folk att börja sicksacka över vägen för att de inte vet vilken sida de ska vara på, då var det bättre att bara köra förbi i sin höga hastighet. När jag kontrade med att man på gc-bana måste visa hänsyn även till gående och att han då borde träna på bilvägar vid lugna tider på dygnet, då blev han riktigt förbannad :grin: (Ja, jag är glad att han är ett ex)
 
Självklart gjorde joggaren fel. Man ska visa hänsyn i trafiken och även om detta var på en stig i skogen så gäller samma sak där. Man saktar ner vid möten oavsett vilket fordon man har eller om man springer eller rider om det är trångt vid möten. Det är inte så att någon har mer tillträde eller större rätt att komma fram. Jag brukar ropa till galningar som inte saktar ner att de gärna får prata så att hästarna förstår att det är en människa och inte blir rädda. Endel gör det, endel blänger surt och anser att de har mest rätt till vägen vilket i sig blir lätt absurt då jag bor på vägen och betalar för dess underhåll medans de inte betalar en krona för dess underhåll. Cyklister är dock värre här. De cyklar fort, är döva för omvärlden genom proppar i öronen och tittar ner vilket har resulterat i ett cykelhandtag som hakade i min stigbygel på min ena häst som då var unghäst. Då hade jag vrålat till hen, flyttat min häst så långt ut jag kunde (djupt dike vid sidan om vägen så ingenstans att ta vägen) men hen hade ju proppar med musik i öronen och hörde inget och blev helt vansinnig när hen hakade i och körde omkull. Jag sa att hen hade tur. Det kunde blivit så mycket värre. Jag såg hen i tid (dvs. några sekunder innan hen annars skulle brakat in i rumpan på hästen) och hann flytta oss så mycket det gick. Hade jag inte gjort det hade min häst kunnat sparkat honom när han kom farande in i rumpan på henne. Att helt blind och döv ta sig fram i sådan hastighet måste innebära en enorm dödslängtan. Vi har mycket rådjur och älg här och vägen är ingen slät asfaltsväg utan hålig och med större stenar på emellanåt. Det räcker med en hare i den hastigheten eller en katt för att det ska bli tvärstopp och gå illa.

Vill man inte visa hänsyn utan tiden man får är viktigare får man cykla/jogga på ställen där ingen kan komma i vägen och inte hålla sig där andra har lika stor rätt att vara. Hen har ingen rätt att kräva att alla ska anpassa sig till hen där alla får lov att vara. Normal hänsyn gäller oavsett.
 
Ju längre jag lever, desto mer inser jag att många är helt dumma i huvudet och anser utan att reflektera att det är självklart att alla andra ska rätta sig efter dem.

De som inte visar hänsyn till djur är extra korkade eftersom de inte förstår hur djur fungerar. Jag brukar försöka vara överdrivet vänlig mot joggare/cyklister etc som ska förbi min häst. Till någon som inte brydde sig har jag ropat att denne passerade inom sparkavstånd, i ren frustration, med en förhoppning att personen slutar tänka att djur är maskiner.

Hur man kan bege sig ut i trafiken med proppar i öronen med ljudet så högt att man inte hör omgivningen är helt obegripligt! Har man helt slutat tänka? På sistone har jag stött på ryttare som rider mitt på en smal väg och som inte hör när jag kommer körande. Jag har vevat ner rutan och ropat utan att få någon reaktion. Alla bilister är inte hästmänniskor, är de inte ens oroliga över att någon kan köra upp i rumpan på hästen och skapa en olycka?
 
Jag förstår inte, borde det inte kännas som en stor säkerhetsrisk att passera nära en stressad häst i hög hastighet?

Tänk om man (som joggare) blir sparkad i ryggen eller översprungen?

Undrar om de reflekterar över sådant ens....Det borde ju ligga närmre i tanken i alla fall än att hästarna och ryttarna är människor och bör respekteras...
 
Jag förstår inte, borde det inte kännas som en stor säkerhetsrisk att passera nära en stressad häst i hög hastighet?

Tänk om man (som joggare) blir sparkad i ryggen eller översprungen?

Undrar om de reflekterar över sådant ens....Det borde ju ligga närmre i tanken i alla fall än att hästarna och ryttarna är människor och bör respekteras...

Jag är övertygad om att de inte förstår att hästen är stressad. De tänker väl att den är olydig eller något, och att det är ryttarens förbannade plikt att hålla ordning på den om den ska vara ute bland folk.
 
Jag tror dessa män har möten tillsammans med amatörcyklister där de smider planer i hur de kan vara så omöjliga som möjligt för allmänheten. Vet en man som sprang med joggingvagn rakt in på vår privata stallplan, skrämde min häst när jag skulle hoppa upp och bara joggade ut och vidare. Det var liksom för jobbigt för honom att vända på vägen utanför för då hade han ju fått sänka farten han hade.
 
Jag skulle säga att nej - allt folk har inte folkvett. Eftersom det tillochmed finns HÄSTfolk dvs ryttare som inte saktar ner när de möter ett annat ekipage utan travar eller galopperar förbi, så är jag inte förvånad att en joggare inte gör det.
Jag tänker att man får läsa av situationen lite. De flesta hästar är väl ändå vana att man rider kors och tvärs i ridhus, känns inte som att det är någon större skillnad ute, så länge det finns gått om plats och man samlar ihop sig lite så att man snabbt kan avbryta om man ser att den andra hästen inte är ok med det.

Jag har annars fastnat bakom andra hästar i flera km för att de skulle skritta samma väg som jag ville galoppera. Och min häst skrittade inte snabbare än dem. Då måste jag ju öka upp till långsam trav för att komma om. Men man får ju ta det lite piano och känna av läget lite :)
 
Känns som om det är samma typ av män som cyklar förbi i sjukt hög hastighet. Kommer ihåg när jag pratade med ett ex om det, jag hade varit ute med hundarna och blev skrämd av en cyklist som for förbi i hög(!) hastighet, den kom bakifrån och plingade inte så jag märkte den inte. Blev även rädd att den skulle cykla på hundarna om de gick ut åt "oväntat håll" vilket absolut hade kunnat ske. Exet var själv cyklist och jag hade väl hoppats på lite förståelse från hans sida.

Istället började han gnälla på mig och mina hundar, prata om hur ouppfostrade de var och att cyklister självklart inte kan sakta ner så fort de möter någon, det gjorde han själv inte eftersom det förstörde hans tid i appen som loggade cykelturerna. Att plinga var inte heller bra ansåg han, eftersom det bara får folk att börja sicksacka över vägen för att de inte vet vilken sida de ska vara på, då var det bättre att bara köra förbi i sin höga hastighet. När jag kontrade med att man på gc-bana måste visa hänsyn även till gående och att han då borde träna på bilvägar vid lugna tider på dygnet, då blev han riktigt förbannad :grin: (Ja, jag är glad att han är ett ex)
Om det är någon tröst så saktar de inte ned för barn heller, gick en vandringsled med barn och de gör inga försök alls att hålla ut eller sakta ned i händelse av att barnet skulle vika av från att gå rakt fram, de tränger sig förbi med centimetrar eller vidrör. Ont i magen. Joggare btw också men de är mer av en armbåge i örat på barnet än risk för allvarlig skada.

Det är iofs jobbigt för cyklister att få upp farten igen om de saktar ned men känns inte som en ursäkt. Börjar typ tycka sämre om terrängcyklister än om landsvägscyklister faktiskt.

Dessutom har de börjat hetscykla på ridstigarna vid oss också. Precis bredvid gångvägen där de kunnat cykla om de saktat ned när de cyklar förbi någon. Men ridstigen är nog mer "terräng".
 
Senast ändrad:
Ur en icke hästmänniskas perspektiv är det nog lite märkligt att hästar skulle vara rädda för människor. Han var nog en sån som var respektlös i allmänhet eller på dåligt humör.
 
Jag tänker att man får läsa av situationen lite. De flesta hästar är väl ändå vana att man rider kors och tvärs i ridhus, känns inte som att det är någon större skillnad ute, så länge det finns gått om plats och man samlar ihop sig lite så att man snabbt kan avbryta om man ser att den andra hästen inte är ok med det.

Jag har annars fastnat bakom andra hästar i flera km för att de skulle skritta samma väg som jag ville galoppera. Och min häst skrittade inte snabbare än dem. Då måste jag ju öka upp till långsam trav för att komma om. Men man får ju ta det lite piano och känna av läget lite :)

Jag skrev iof om MÖTE. Inte passera förbi. Det är rätt osmart att i möte med en annan häst galoppera förbi i full fart ute. Många hästar blir oroliga och vill vända med.
 
Ur en icke hästmänniskas perspektiv är det nog lite märkligt att hästar skulle vara rädda för människor. Han var nog en sån som var respektlös i allmänhet eller på dåligt humör.
Dom är nog inte rädda för människor så, utan hur människan rör sej/inte rör sej.

Min skulle bli väldigt skeptisk om någon sprang EMOT henne och dessutom andades tungt-lät.
Nu är hon oerhört känslig för kroppsspråk men hon skulle absolut reagera på hur folk kommer emot henne.
 
Dom är nog inte rädda för människor så, utan hur människan rör sej/inte rör sej.

Min skulle bli väldigt skeptisk om någon sprang EMOT henne och dessutom andades tungt-lät.
Nu är hon oerhört känslig för kroppsspråk men hon skulle absolut reagera på hur folk kommer emot henne.
Ja men hur ska en icke hästintresserad förstå det? Dom gör inte det.
 
Jag tänker att man får läsa av situationen lite. De flesta hästar är väl ändå vana att man rider kors och tvärs i ridhus, känns inte som att det är någon större skillnad ute, så länge det finns gått om plats och man samlar ihop sig lite så att man snabbt kan avbryta om man ser att den andra hästen inte är ok med det.

Jag har annars fastnat bakom andra hästar i flera km för att de skulle skritta samma väg som jag ville galoppera. Och min häst skrittade inte snabbare än dem. Då måste jag ju öka upp till långsam trav för att komma om. Men man får ju ta det lite piano och känna av läget lite :)

Sådär gör jag rätt ofta - jag tränar mina hästar ute på grusväg, medan det är många (uppfattar jag det som) som enbart skrittar ut. Och även om mina islandshästar är ganska snabbskrittande är det ju inte självklart att de klarar att skritta förbi ett halvblod med 30-40 cm längre ben! Dock upplever jag att jag som islandshästryttare måste vara extra försiktig vid passage/möte med "stora bruna", eftersom många av dem verkar vara rädda för islandshästar!?! Jag brukar trava/tölta tills jag är en bit bakom och därifrån fråga om det är okej att jag rider om. För det mesta så stannar då de andra så att jag kan skritta förbi!
 
Jag är inte bara ryttare utan även joggare... :p Möter (och springer förbi) ganska ofta hästekipage på vissa av mina rundor, och oftast saktar jag ner och går förbi. Kommer jag bakifrån brukar hästen ha upptäckt mig låååångt före ryttaren :D Som hästmänniska ser jag ju också på hästens reaktion om jag måste sakta ner eller om jag kan springa en bit till! Just under mötet/förbipassagen brukar jag dock gå.

När jag själv sitter till häst och det kommer "något" (i mitt fall ofta cyklar) som hästen tycker är konstigt brukar jag be cyklisten/joggaren/inlines-åkaren att säga något, så att hästen förstår att det är en människa som kommer. Mina hästar brukar vara okej med det, även om det ser "konstigt" ut
36426
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 808
Senast: TinyWiny
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp