Möte med joggare

Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade situation, kanske överreagerar jag bara.

Jag och min dotter var ute och red i skogen när vi mötte en joggare. Det var en relativt smal stig och rätt så igenvuxet så hästarna såg inte vad det var som kom farande förrän han var ganska nära inpå oss. Detta och det faktum att mannen flåsade rätt rejält när han kom springande rakt emot oss fick min häst att spänna till lite, varpå jag vänligt hejade på mannen och frågade om han skulle kunna tänka sig att passera oss i gångfart. Mannens reaktion blev inte vad jag hade förväntat mig. Han tyckte det var väldigt märkligt att våra hästar var rädda för människor och ansåg att det var en väldigt stor uppoffring från hans sida att behöva sakta av till gångfart i ett 20-tal steg för att passera oss, det skulle vi minsann vara väldigt tacksamma för att han gjorde och i framtiden skulle vi se till att våra hästar var bättre tränade. Jag, som inte orkade ge mig in i en diskussion som med stor sannolikhet inte skulle slutat vettigt, tackade bara så mycket och red vidare. Min häst insåg ju så fort mannen övergått från att flåsa till att prata att han inte utgjorde något större hot så mötet blev ju rätt odramatiskt trots allt.

Så till min fundering. Tillhör det inte allmänt folkvett att man saktar in när man möter ett gäng hästar på en smal stig i skogen? Självklart hade vi flyttat oss ur vägen och låtit honom passera i sin takt om det hade funnits möjlighet till det, men det fanns ingenstans att ta vägen just där vi möttes. Alternativet till att jag bad honom sakta in hade ju varit att min häst kanske i sista sekunden hade bestämt sig för att joggaren faktiskt var på väg att attackera honom varpå han sannolikt kastat sig runt (halvt på bakbenen) och riskerat att slå ned den stackars joggaren med frambenen i farten. Känns inte riktigt som ett bättre alternativ. :crazy:

Eftersom vi rider denna vägen rätt ofta, och jag antar att även joggaren använder stigen rätt frekvent, är det inte utan viss oro för att vi ska stöta på honom igen (fortfarande med lika ”otränade” hästar). Vad gör jag då? Struntar i att rida i skogen tills vi har genomfört polishästträning och säkerställt att ingen av hästarna reagerar på att man springer rakt emot dem flåsande och flaxande trots en trängd situation? Vänder om och rider åt andra hållet i galopp så fort vi får syn på honom igen? Talar om för honom att det faktiskt är även för hans egen säkerhets skull som han borde visa lite hänsyn? :confused:
Jag tycker att det är lika självklart att joggare och cyklister saktar ner när de möter en häst som tvärtom. Dom skulle helt säkert inte uppskatta om man mötte dem i galopp på en smal stig. Om du möter samma joggare igen, så tycker jag att du ska göra mötet i galopp, det kanske kan få honom att tänka till... ;)
 
Klart man saktar ner som joggare men om man inte haft med flyktdjur att göra kan det vara svårt och förstå konsekvenserna det kan bli med en rädd häst. Som sagt sakta ner ska man göra men jag kan förstå att det kan vara irriterande att börja gå mitt i ett löppass. När man hittat rytmen och andningen i löpningen kan det kosta mycket att återfå det igen och löpturen kan bli ganska förstörd
 
Ja men hur ska en icke hästintresserad förstå det? Dom gör inte det.
Nej det gör dom ju inte.
Men dom borde ju se om hästen skyggar eller verkar bli skrämd av att man kommer springande.
Att sakta ner och kolla in situationen.

Men jag förstår att endel inte förstår ens det.
 
Nej det gör dom ju inte.
Men dom borde ju se om hästen skyggar eller verkar bli skrämd av att man kommer springande.
Att sakta ner och kolla in situationen.

Men jag förstår att endel inte förstår ens det.
Fast kan man inte hästar så förstår man inte vad skygga ens innebär. Eller hur en nervös eller stressad häst ser ut. Jag tycker absolut att man ska visa respekt och sakta ner men jag håller inte med om att alla bör kunna identifiera och tolka vad en häst skyggande betyder.
 
Själv stör jag mig på att vi har vissa ridleder som är till för att rida på, men som tydligen anses vara ok att promenera, jogga och cykla på. Men gud nåde den som rider på en promenad-/cykelled.
Fast det är tillåtet att gå på ridleder men många gånger inte tillåtet att rida på gångvägar/motionsspår etc, jag är lite osäker på cykelbana men tror det är okej för icke motorfordon.
 
Nej det gör dom ju inte.
Men dom borde ju se om hästen skyggar eller verkar bli skrämd av att man kommer springande.
Att sakta ner och kolla in situationen.

Men jag förstår att endel inte förstår ens det.
Vissa vet det,andra har ingen aning. Man får räkna med att möta totalt okunniga människor. Sen hör det ju till vanligt folkvett att kunna sakta in om ryttarna BER om det.
 
Fast kan man inte hästar så förstår man inte vad skygga ens innebär. Eller hur en nervös eller stressad häst ser ut. Jag tycker absolut att man ska visa respekt och sakta ner men jag håller inte med om att alla bör kunna identifiera och tolka vad en häst skyggande betyder.
Jag håller med, det är från en del håll väl höga krav på hästkunskap, det är inte så lätt om man inte har koll på hästar och joggar i sin egen värld att inse att hästen är stressad av att man joggar förbi.


Och visst ska vi visa hänsyn till varandra, men hänsyn bör visas åt båda håll och att kräva att andra agerar som man önskar är kanske inte att visa respekt för joggaren. Joggaren har en poäng att hästen bör vara tränad för uppgiften och ryttare att joggare bör visa hänsyn.
 
Jag skrev iof om MÖTE. Inte passera förbi. Det är rätt osmart att i möte med en annan häst galoppera förbi i full fart ute. Många hästar blir oroliga och vill vända med.
Full fart har jag inte nämnt, så det blir lite konstigt när du argumenterar emot det, så därför tänker jag inte bemöta det.

Jag kan både trava och galoppera även om jag möter andra hästar om det finns plats för det. Det är ju jättebra träning!

Men nyckelpunkten är när det finns plats för det. På en smal stig, väldigt smal väg så fungerar det ju inte.

Sådär gör jag rätt ofta - jag tränar mina hästar ute på grusväg, medan det är många (uppfattar jag det som) som enbart skrittar ut. Och även om mina islandshästar är ganska snabbskrittande är det ju inte självklart att de klarar att skritta förbi ett halvblod med 30-40 cm längre ben! Dock upplever jag att jag som islandshästryttare måste vara extra försiktig vid passage/möte med "stora bruna", eftersom många av dem verkar vara rädda för islandshästar!?! Jag brukar trava/tölta tills jag är en bit bakom och därifrån fråga om det är okej att jag rider om. För det mesta så stannar då de andra så att jag kan skritta förbi!
Jag tror att det är takten som skrämmer ofta. Så jag tror att du får mindre reaktion om du kan hålla en rent, långsam trav. Men det är ju inte alltid så lätt!
 
Jag känner folk som börjat rida med en liten pingla fastsatt på hästen i t.ex. en halsring. Det är mest för att skrämma bort vilda djur, speciellt vildsvin, men det funkar bra på människor också. :idea: Vi har mycket folk som rör sig och plockar svamp, motionerar osv. men inga organiserade ridvägar eller motionsleder. Såväl cyklister som fotgängare hör pinglan innan de ser ekipaget på t.ex. en smal stig, och kan agera lite bättre därefter.

Annars brukar jag utbilda folk jag stöter på, både de som visar hänsyn och de som inte gör det. Cyklister som saktar ner tackar jag och kastar några snabba ord om hästars flyktbeteende och hur positivt det är att de saktar ner. Många cyklar ju i grupp eller klubbar och frågan om hästar dyker säkert upp i deras kretsar. Om man sagt något vettigt till någon kanske det sprids vidare hur hästar tänker och fungerar. :) Det måste väl i det långa loppet leda till något positivt tänker jag. Har sett att det i svampgrupper på FB försöker spridas kunskap om det här med att typ gömma sig i buskarna när man plockar svamp... :D Det hjälper ju oftast inte, bättre att tydligt heja och stå synligt. De förstår nog sällan hur bra hästens hörsel är och hur starkt flyktbeteendet kan vara.
 
Full fart har jag inte nämnt, så det blir lite konstigt när du argumenterar emot det, så därför tänker jag inte bemöta det.
Nu får du nog läsa igen. Jag påstår inte att du skrivit det, men JAG skrev om det, och du bemötte mitt inlägg med att förklara att du rider ifatt och förbi bakifrån. Det var det jag kommenterade inte det du tror här.
 
Jag kan både trava och galoppera även om jag möter andra hästar om det finns plats för det. Det är ju jättebra träning!
Men nyckelpunkten är när det finns plats för det. På en smal stig, väldigt smal väg så fungerar det ju inte.
Jättebra träning, för vem? Jag bli jävligt förbannad på ryttare som skiter i att sakta ner vid möten, vem fan bestämmer om det är bra för min häst? Jag har kanske en unghäst, en konvalescent eller det är en mindre van ryttare på en het häst som du möter när du är ute och "tränar" din häst?
 
Fast kan man inte hästar så förstår man inte vad skygga ens innebär. Eller hur en nervös eller stressad häst ser ut. Jag tycker absolut att man ska visa respekt och sakta ner men jag håller inte med om att alla bör kunna identifiera och tolka vad en häst skyggande betyder.
Fast man borde ju se om en häst eller djur öht börjar bli stökigt och försöka komma därifrån.
Så menade jag.
 
Fast man borde ju se om en häst eller djur öht börjar bli stökigt och försöka komma därifrån.
Så menade jag.

Folk utan erfarenhet av hästar förstår ofta inte det. Har själv råkat ut för joggare som kom bakifrån varpå min häst kastade sig framåt som skjuten ur en kanon. Detta upprepades ett par gånger innan husse som gick en bit bakom oss kunde ropa till joggaren att sluta springa så att hästen fick en chans att lugna ned sig. Denna joggare hade verkligen inte en aning om att h*n skrämde hästen, men när h*n gick förbi oss istället så var problemet löst och joggaren en erfarenhet rikare.

Om jag upptäcker att joggare och/eller cyklister närmar sig så brukar jag placera hästen så att hon ser vad som är på G, då brukar det inte bli något problem.
 
Allt folk är idioter tills motsatsen är bevisad.

Måste dock tillägga att ute i skogarna jag håller till så har alla som kommit visat stor hänsyn men det har gått åt båda hållen. Har ett gäng cyklister som kommer susande på vägarna och där går det fort och tyst. De har stannat och släppt förbi oss så fort de får syn på oss. Väldigt uppskattat.

Vi hade för några år sen med vår lilla shettis lös på skogsturer och där stötte vi på en joggare en gång som såg mäkta förvånad ut över vår lilla shettis som kom travandes först och verkade lyssna på tillal när vi ropade efter henna :D
 
Jag tycker att det är lika självklart att joggare och cyklister saktar ner när de möter en häst som tvärtom. Dom skulle helt säkert inte uppskatta om man mötte dem i galopp på en smal stig. Om du möter samma joggare igen, så tycker jag att du ska göra mötet i galopp, det kanske kan få honom att tänka till... ;)
Mitt på stigen också, inte hålla åt sidan :devil:. Så gjorde jag när jag mötte mopeder i skogen, sen skällde jag ut dom och
ljög att jag kände deras föräldrar. De bad om ursäkt och skulle inte göra om det, sa dom.
 
För några år sedan hade jag en kollega som inte hade någon djurkännedom överhuvudtaget. Jag åkte med hen i bilen en gång och där det dök upp en häst längre fram varpå hen inte saktade ner så jag sa till på skarpen.

Frågade om hen saktade ner för älg? Ja självklart svarade hen men en häst är ju tränad när den är ute på vägarna. Fick då förklara att hästen är ett flyktdjur så även om hästen inte reagerar på bilar så kan det hoppa upp något på sidan som gör att hästen hoppar rakt ut framför bilen. Den är inte tränad i att först¨å att bilar ska man inte gå framför.

Hur många svampplockare får man inte be ställa sig upp och säga hej för att de tänker att de sitter kvar här och är tysta så de inte skrämmer hästen? :D

Eller de som man stött på som 'är ute med sina hundar och hundarna reagerar på hästarna så de ställer sig bakom en buske för att inte störa :D

Även vettigt/godvilliga människor vet inte hur en häst reagerar om det är för att den är stressad mm
 
Jag tror att det är takten som skrämmer ofta. Så jag tror att du får mindre reaktion om du kan hålla en rent, långsam trav. Men det är ju inte alltid så lätt!

Har fått reaktioner från stora hästar även i skritt. Värsta gången var jag tvungen att sitta av min häst och gå mellan henne och den stora för att den inte skulle kasta sig åt sidan. Även då var den rädd, men höll sig stilla så att vi kunde passera. Förstår inte riktigt vad som skrämmer så, i det här fallet skrittade vi ju och borde därmed inte se farligare ut än vilken ponny som helst...? Inte alltid så lätt att förstå vad som rör sig i hästars huvud! :D
 
Jag och min dotter var ute och red i skogen när vi mötte en joggare.

Jag tror du mötte en som klassar sig själv lite högre än enbart en joggare, en löpare.
Anledningen till att löpare-oftast- inte visar hänsyn och inte minskar tempot och blir arga är att det pågår något mycket viktigt under hela löprundan.
Löparen tar tid.
Och just denna dag kan ha varit en extra bra dag med en extra bra känsla och möjlighet till rekord på denna sträcka.
Jag vet, jag har umgåtts/sprungit med löpare under flera år och det är något som sätter sig i huvudet på dem.
Dock har jag alltid bara varit en joggare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 810
Senast: TinyWiny
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp