Möte med joggare

Som sagt sakta ner ska man göra men jag kan förstå att det kan vara irriterande att börja gå mitt i ett löppass. När man hittat rytmen och andningen i löpningen kan det kosta mycket att återfå det igen och löpturen kan bli ganska förstörd

Nääedå, om det kostar så är man dåligt tränad , att få stanna till och sedan fortsätta är också träning.
 
Eller de som man stött på som 'är ute med sina hundar och hundarna reagerar på hästarna så de ställer sig bakom en buske för att inte störa :D

Alltså det här? Det fattar jag verkligen inte? Man med två stora schäfrar som såg mig, och sen gömmer sig i en gran? Hästen höll på att skita ner sig och ramla ner i diket innan jag fick övertygat mannen om att komma ut där han syntes. Han ursäktade med att han aldrig mött häst förut och därför trodde hundarna skulle skälla. Så tänkte rätt men blev fel.

Jag tar hellre skällande hundar än gubbar i granar.
 
Nja riktigt så enkelt är det inte tycker inte jag iallafall. Men vad vet jag som tränat löpning ( o även annat i många år)
Fast jämfört med vad man tappar i träning om man blir översprungen av ett halvt ton häst så borde det ju vara ungefär lika självklart att vara försiktig om man passerar en häst som det är när man springer över en bilväg. Visst är det ett irritationsmoment att behöva ändra tempo men vill man inte behöva interagera med saker i omgivningarna man springer i så får man väl hålla sig på löpbandet.
Precis som att man som ryttare inte drar i full galopp förbi en promenerande barnfamilj för att hästen behöver konditionsträna.
 
Senast ändrad:
Fast jämfört med vad man tappar i träning om man blir översprungen av ett halvt ton häst så borde det ju vara ungefär lika självklart att vara försiktig om man passerar en häst som det är när man springer över en bilväg. Visst är det ett irritationsmoment att behöva ändra tempo men vill man inte behöva interagera med saker i omgivningarna man springer i så får man väl hålla sig på löpbandet.
Precis som att man som ryttare inte drar i full galopp förbi en promenerande barnfamilj för att hästen behöver konditionsträna.
Fast om man inte förstår hur hästar kan reagera kan man ju inte iheller räkna ut att man kan få den över sig. Sen skrev jag att man ska sakta ner men att behöva göra det kan ju ändå upplevas som irriterande
 
Jag tycker att det är lika självklart att joggare och cyklister saktar ner när de möter en häst som tvärtom. Dom skulle helt säkert inte uppskatta om man mötte dem i galopp på en smal stig. Om du möter samma joggare igen, så tycker jag att du ska göra mötet i galopp, det kanske kan få honom att tänka till... ;)
Funderade faktiskt på just det alternativet men är alldeles för snäll för att faktiskt göra det. :angel:Men man kanske skulle fråga honom hur han hade ställt sig till att vi gjorde så, om vi nu stöter på honom igen.
 
Jag tror du mötte en som klassar sig själv lite högre än enbart en joggare, en löpare.
Anledningen till att löpare-oftast- inte visar hänsyn och inte minskar tempot och blir arga är att det pågår något mycket viktigt under hela löprundan.
Löparen tar tid.
Och just denna dag kan ha varit en extra bra dag med en extra bra känsla och möjlighet till rekord på denna sträcka.
Jag vet, jag har umgåtts/sprungit med löpare under flera år och det är något som sätter sig i huvudet på dem.
Dock har jag alltid bara varit en joggare.
Ja, det kan nog ha varit så. Jag tror att han svamlade nåt om att vi förstörde allt för honom på detta sätt. Dock såg han knappast ut som (eller lät som) en löpare, därav min definition av honom. :angel:
 
Jag håller med, det är från en del håll väl höga krav på hästkunskap, det är inte så lätt om man inte har koll på hästar och joggar i sin egen värld att inse att hästen är stressad av att man joggar förbi.


Och visst ska vi visa hänsyn till varandra, men hänsyn bör visas åt båda håll och att kräva att andra agerar som man önskar är kanske inte att visa respekt för joggaren. Joggaren har en poäng att hästen bör vara tränad för uppgiften och ryttare att joggare bör visa hänsyn.
Jag har absolut inga förväntningar på att människor jag möter i skogen (eller i trafiken för den delen) ska förstå hur hästar fungerar, eller kunna läsa av att min häst blir stressad (det är troligtvis bara folk som känner honom rätt väl som alls märker skillnaden på piggt framåt, vilket är hans normala läge och beredd till flykt, vilket sker ytterst sällan).

Har varit med om massa konstiga beteenden, oftast avsedda att underlätta för hästarna, men som blir fel på grund av okunskap. I de lägena brukar jag helt enkelt heja glatt, berätta vad som verkligen hjälper under ett möte (t ex att heja, och prata lite) och sedan tacka så jättemycket för hjälpen och önska dem en fortsatt trevlig tur. Det brukar aldrig vara några sura miner från något håll, det är ju därför jag blev så chockad av reaktionen den här gången. Det är ömsesidig hänsyn jag förväntar mig, inget annat.
 
Klart man saktar ner som joggare men om man inte haft med flyktdjur att göra kan det vara svårt och förstå konsekvenserna det kan bli med en rädd häst. Som sagt sakta ner ska man göra men jag kan förstå att det kan vara irriterande att börja gå mitt i ett löppass. När man hittat rytmen och andningen i löpningen kan det kosta mycket att återfå det igen och löpturen kan bli ganska förstörd
Fast att inte kunna sakta av i 10-20 steg och sen återuppta joggandet låter ju rätt extremt? Man hinner ju knappast tappa särskilt mycket på den korta stunden.

Sen är det ju så när man delar stigar/vägar med andra. Kan själv tycka det är surt om vi råkar få möte just i den bästa galoppbacken så att vi får skritta istället, men nog sjutton skrittar vi i alla fall och tänker att ja ja, det kommer fler tillfällen...
 
Fast att inte kunna sakta av i 10-20 steg och sen återuppta joggandet låter ju rätt extremt? Man hinner ju knappast tappa särskilt mycket på den korta stunden.

Sen är det ju så när man delar stigar/vägar med andra. Kan själv tycka det är surt om vi råkar få möte just i den bästa galoppbacken så att vi får skritta istället, men nog sjutton skrittar vi i alla fall och tänker att ja ja, det kommer fler tillfällen...
Jag har ju skrivit flertalet gånger att jag tycker man ska sakta ner MEN jag kan förstå att man UPPLEVER som irriterande. Ungefär som att jag kommer fram till kassan i butiken och jag har bråttom. Då upplever ju jag det som stressigt och irreterande men bara för att jag upplever det som irreterande ger det inte mig en anledning att trycka mig före i kön.
 
Fast att inte kunna sakta av i 10-20 steg och sen återuppta joggandet låter ju rätt extremt? Man hinner ju knappast tappa särskilt mycket på den korta stunden.

Sen är det ju så när man delar stigar/vägar med andra. Kan själv tycka det är surt om vi råkar få möte just i den bästa galoppbacken så att vi får skritta istället, men nog sjutton skrittar vi i alla fall och tänker att ja ja, det kommer fler tillfällen...
Sen handlar jogging/ löpning om ett flow man bygger upp tycker jag. Det är ett sätt att både koppla av och anstränga sig. En skön bubbla att vara i helt enkelt. Så det behöver inte vara just att man tappar tid eller steg som kan göra en "irreterad"
 
Busvisslar på @Lena Furberg så får vi en cyklists syn på saken. :angel:
Mountainbikecykling har blivit jättestort på sistone, inte minst där man cyklar utför på pyttesmå stigar så snabbt som möjligt (resultaten läggs upp på internet då tiderna syns på t.ex. Strava) och det är lite läskigt tycker även jag, som ändå cyklar mtnbike rätt mycket (fast inte utför på småstigar...). Det är ju så självklart att man inte borde behöva påpeka det, att man som cyklist saktar in och tar hänsyn. Både till folk och hästar. Det skulle aldrig falla mig in att blåsa förbi en fotgängare eller häst med ryttare, det är ju så hänsynslöst så man baxnar. Ingen ryttare skulle väl dundra i full galopp förbi en familj på skogspromenad??

Jag saktar alltid in, ropar -HEJ!!! en bra bit innan, och är det en häst märker jag direkt om den uppfattat mig. Sen passerar jag långsamt och så brett jag kan. Det gäller fotgängare också. Även när jag springer på asfalt på en bred väg ser jag till att åtminstone hästen lagt märke till att jag kommer. När hästen lystrar till brukar även ryttaren haja att nån är på väg bakifrån.

Det är obegripligt att nån skulle bete sig annorlunda, är somliga inte riktigt kloka?!?
 
Jag tror du mötte en som klassar sig själv lite högre än enbart en joggare, en löpare.
Anledningen till att löpare-oftast- inte visar hänsyn och inte minskar tempot och blir arga är att det pågår något mycket viktigt under hela löprundan.
Löparen tar tid.
Och just denna dag kan ha varit en extra bra dag med en extra bra känsla och möjlighet till rekord på denna sträcka.
Jag vet, jag har umgåtts/sprungit med löpare under flera år och det är något som sätter sig i huvudet på dem.
Dock har jag alltid bara varit en joggare.
Men man måste inte sakta in till gångfart när man passerar, det räcker oftast med att man ropar en bra bit innan man passerar så att hästen hör att nån kommer bakifrån. Man kan hålla hastigheten (min man är en sån tidsjagare som dock aldrig skrämt nån häst) bara man försäkrar sig om att hästen sett en. OM det är en häst som blir vettskrämd även vid åsynen av en människa, får man förstås sakta in och gå en långsam, vid lov runtom.
 
Men man måste inte sakta in till gångfart när man passerar, det räcker oftast med att man ropar en bra bit innan man passerar så att hästen hör att nån kommer bakifrån. Man kan hålla hastigheten (min man är en sån tidsjagare som dock aldrig skrämt nån häst) bara man försäkrar sig om att hästen sett en. OM det är en häst som blir vettskrämd även vid åsynen av en människa, får man förstås sakta in och gå en långsam, vid lov runtom.
Jag menar alltså när man springer, inte cyklar...!
 
Jättebra träning, för vem? Jag bli jävligt förbannad på ryttare som skiter i att sakta ner vid möten, vem fan bestämmer om det är bra för min häst? Jag har kanske en unghäst, en konvalescent eller det är en mindre van ryttare på en het häst som du möter när du är ute och "tränar" din häst?
Som sagt, man får ju läsa av. Ser man att den andra ryttaren får ögon stora som tefat så kan man ju sakta ner (för ja, min erfarenhet är definitivt att ryttaren oftast hetsar upp sig betydligt mer än hästen).

Jag brukar träna sådant när jag sitter på hästen för 3-5 e gången ungefär. Innan de har lärt sig att de ska följa efter den framför eller liknande, då brukar det gå väldigt fort att träna in.

Personligen så tycker jag inte att gångarten är det primära faktiskt. Däremot är hastigheten väldigt viktig, så ska jag möta någon i galopp så håller jag ungefär samma hastighet som om jag hade skrittat i ordentligt tempo.

Jag tycker verkligen inte att det per automatik är respektlöst att möta någon med en högre gångart så länge man följer den andres önskemål. Ger den andra tecken att man ska sakta ner så är det ju bara att göra det.
 
Men man måste inte sakta in till gångfart när man passerar, det räcker oftast med att man ropar en bra bit innan man passerar så att hästen hör att nån kommer bakifrån. Man kan hålla hastigheten (min man är en sån tidsjagare som dock aldrig skrämt nån häst) bara man försäkrar sig om att hästen sett en. OM det är en häst som blir vettskrämd även vid åsynen av en människa, får man förstås sakta in och gå en långsam, vid lov runtom.
Tycker det är stor skillnad på när någon kommer upp bakifrån och passerar det hållet, och att mötas. Hade min häst bara hört att någon var på väg bakifrån (t ex genom att hen hade hejat) hade han inte reagerat om denne någon sedan passerade honom springande. Men någon som kommer springande framifrån, rakt emot honom när han inte har någon annanstans att ta vägen än att göra ett 180 graders kast, kan han absolut uppleva som hotfullt. Väldigt beroende på kroppsspråket som den mötande har givetvis, någon med avslappnad löpstil hade han säkert inte alls brytt sig om men denna flåsande smått flaxande joggare gav ett allt annat än avslappnat intryck. :nailbiting:

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna träna bort en reaktion som denna heller. :confused: Min häst kan bli rätt kaxig och jag vill att han visar respekt för människor och flyttar sig undan om någon driver bort honom (vilket jag kan tänka mig att han upplever att en människa som beter sig på det här viset gör). Egentligen reagerar han ju som han bör göra då.
 
Tycker det är stor skillnad på när någon kommer upp bakifrån och passerar det hållet, och att mötas. Hade min häst bara hört att någon var på väg bakifrån (t ex genom att hen hade hejat) hade han inte reagerat om denne någon sedan passerade honom springande. Men någon som kommer springande framifrån, rakt emot honom när han inte har någon annanstans att ta vägen än att göra ett 180 graders kast, kan han absolut uppleva som hotfullt. Väldigt beroende på kroppsspråket som den mötande har givetvis, någon med avslappnad löpstil hade han säkert inte alls brytt sig om men denna flåsande smått flaxande joggare gav ett allt annat än avslappnat intryck. :nailbiting:

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna träna bort en reaktion som denna heller. :confused: Min häst kan bli rätt kaxig och jag vill att han visar respekt för människor och flyttar sig undan om någon driver bort honom (vilket jag kan tänka mig att han upplever att en människa som beter sig på det här viset gör). Egentligen reagerar han ju som han bör göra då.

Ja verkligen. Det är helt logiskt och naturligt för ett flyktdjur att bli osäker och vilja vända ifrån det som den blir osäker på vad det är som kommer emot den snabbt där det dessutom är trångt.

Det finns ju liksom en anledning att hästar och ryttare skadas och dör i trafiken när ett fordon passerar vårdslöst, trots att hästen under normala förhållanden kan anses trygg och van med trafik. Faran är överhängande just vid möten.
 
Jag saktar alltid in, ropar -HEJ!!! en bra bit innan, och är det en häst märker jag direkt om den uppfattat mig. Sen passerar jag långsamt och så brett jag kan. Det gäller fotgängare också. Även när jag springer på asfalt på en bred väg ser jag till att åtminstone hästen lagt märke till att jag kommer. När hästen lystrar till brukar även ryttaren haja att nån är på väg bakifrån.

Det är obegripligt att nån skulle bete sig annorlunda, är somliga inte riktigt kloka?!?
Jag ropar numera också hej en bit innan , tjugo meter eller så, om jag kommer bakifrån och i hälften av fallen hoppar ryttaren till i sadeln. Nästan ingen häromkring ropar innan de passerar en häst.
 
Som sagt, man får ju läsa av. Ser man att den andra ryttaren får ögon stora som tefat så kan man ju sakta ner (för ja, min erfarenhet är definitivt att ryttaren oftast hetsar upp sig betydligt mer än hästen).

Jag brukar träna sådant när jag sitter på hästen för 3-5 e gången ungefär. Innan de har lärt sig att de ska följa efter den framför eller liknande, då brukar det gå väldigt fort att träna in.

Personligen så tycker jag inte att gångarten är det primära faktiskt. Däremot är hastigheten väldigt viktig, så ska jag möta någon i galopp så håller jag ungefär samma hastighet som om jag hade skrittat i ordentligt tempo.

Jag tycker verkligen inte att det per automatik är respektlöst att möta någon med en högre gångart så länge man följer den andres önskemål. Ger den andra tecken att man ska sakta ner så är det ju bara att göra det.

Men nu är grejen att många INTE gör så. Det är liksom själva trådämnet.
Om du själv agerar på ett oerhört hänsynsfullt lyhört sätt så är det fortfarande inte vad folk diskuterar här.

Tråden handlar inte om din egna lyhördhet eller hur du själv tränar dina hästar .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 811
Senast: TinyWiny
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp