Möte med joggare

Jag har absolut inga förväntningar på att människor jag möter i skogen (eller i trafiken för den delen) ska förstå hur hästar fungerar, eller kunna läsa av att min häst blir stressad (det är troligtvis bara folk som känner honom rätt väl som alls märker skillnaden på piggt framåt, vilket är hans normala läge och beredd till flykt, vilket sker ytterst sällan).

Har varit med om massa konstiga beteenden, oftast avsedda att underlätta för hästarna, men som blir fel på grund av okunskap. I de lägena brukar jag helt enkelt heja glatt, berätta vad som verkligen hjälper under ett möte (t ex att heja, och prata lite) och sedan tacka så jättemycket för hjälpen och önska dem en fortsatt trevlig tur. Det brukar aldrig vara några sura miner från något håll, det är ju därför jag blev så chockad av reaktionen den här gången. Det är ömsesidig hänsyn jag förväntar mig, inget annat.
Du har så rätt, vissa beter sig märkligt. Jag träffade på en dam som rastade sin hund på en anlagd ridväg, eller rättare sagt, jag såg först bara en skymt av henne bakom ett träd 10 meter från stigen. Det var första gången hästen reagerade på någon och enda. Hon hoppade till lite av överraskning och kollade in henne. Vi pratade lite och jag förklarade att hästen reagerade på att hon gömt sig och föreslog att hon skulle hålla sig synlig och heja normalt.

En annnan udda upplevelse var en stig, det gick att mötas med god vilja, även här var det en Men då behöde någon in i buschen en bit. Jag blev upphunnen av två cyklister, de frågade snällt om de kunde cykla förbi, jag svarade nej och bad dem vänta till ett bättre ställe, de passarade på 5 cm avstånd från hästen innan jag . Lyckligtvis var hästen snäll och orädd men en cykel så nära en häst är ett klart riskmomemt. Varför de frågade var obegripligt - det hade varit klart smartare att påtala att de tänkte passera oavsett vad jag tyckte så jag kunnat göra vad jag kunnde för att hålla sig ur vägen. Personligen hade jag inte vågat passera så nära en okänd häst med en cykel.
 
Jättebra träning, för vem? Jag bli jävligt förbannad på ryttare som skiter i att sakta ner vid möten, vem fan bestämmer om det är bra för min häst? Jag har kanske en unghäst, en konvalescent eller det är en mindre van ryttare på en het häst som du möter när du är ute och "tränar" din häst?
Jag håller verkligen med dig. Min häst skulle fixa det, men det kan ju inte den som kommer fräsande veta?!
 
Vissa dagar kan ju hästen vara som ett eldsprutande monster som bara går och letar efter saker att fara iväg för. En sådan dag, för många år sedan, red jag på en grusväg i ett naturområde. När jag passerade en mamma med barnvagn var jag noga med att hästen gick fram i rask skritt och så långt ut på andra kanten som möjligt. Då kommer en cyklist jag inte hört farande mellan oss, så nära att stingpinnen skrapade i magen på häststackaren som naturligtvis for iväg framåt. Tack och lov fick jag stopp ganska snabbt, och kläcker ur mig något i stil med att om han inte är rädd om mitt liv så borde han väl i alla fall vara lite rädd om sitt eget, en smäll av två bakhovar kan göra rejält ont. Svaret kom omedelbart: Fniss, han kan väl inte sparka åt sidan heller!

(Stingpinne var en plastpinne med en liten orange flagga som man satte ut från pakethållaren på cykeln för att få bilar att hålla ordentligt avstånd)
 
Mountainbikecykling har blivit jättestort på sistone, inte minst där man cyklar utför på pyttesmå stigar så snabbt som möjligt (resultaten läggs upp på internet då tiderna syns på t.ex. Strava) och det är lite läskigt tycker även jag, som ändå cyklar mtnbike rätt mycket (fast inte utför på småstigar...). Det är ju så självklart att man inte borde behöva påpeka det, att man som cyklist saktar in och tar hänsyn. Både till folk och hästar. Det skulle aldrig falla mig in att blåsa förbi en fotgängare eller häst med ryttare, det är ju så hänsynslöst så man baxnar. Ingen ryttare skulle väl dundra i full galopp förbi en familj på skogspromenad??

Jag saktar alltid in, ropar -HEJ!!! en bra bit innan, och är det en häst märker jag direkt om den uppfattat mig. Sen passerar jag långsamt och så brett jag kan. Det gäller fotgängare också. Även när jag springer på asfalt på en bred väg ser jag till att åtminstone hästen lagt märke till att jag kommer. När hästen lystrar till brukar även ryttaren haja att nån är på väg bakifrån.

Det är obegripligt att nån skulle bete sig annorlunda, är somliga inte riktigt kloka?!?

All heder åt dig som beter dig hänsynsfullt:bow:

Här omkring beter sig tyvärr den stora majoriteten av träningscyklister väldigt illa i samband med hästar (och även gående för den delen). Inga ringklockor, ingen förmåga att ropa, utan svischar bara förbi allt och alla i hög fart, hur och var som helst. Tydligen helt utan uppfattning om deras egen sårbarhet som oskyddade trafikanter.
De träningscyklister som beter sig hänsynsfullt är tyvärr väldigt få här, även om de naturligtvis finns.
 
All heder åt dig som beter dig hänsynsfullt:bow:

Här omkring beter sig tyvärr den stora majoriteten av träningscyklister väldigt illa i samband med hästar (och även gående för den delen). Inga ringklockor, ingen förmåga att ropa, utan svischar bara förbi allt och alla i hög fart, hur och var som helst. Tydligen helt utan uppfattning om deras egen sårbarhet som oskyddade trafikanter.
De träningscyklister som beter sig hänsynsfullt är tyvärr väldigt få här, även om de naturligtvis finns.
Det har vi avhandlat i en bautatråd för något år sedan, handlade mest om cyklister i klunga.
 
En fundering på en sak som kanske skulle kunna vara rejält dålig för rytteriet men ändå. Folk som inte rider och inte har erfarenhet av hästar brukar väl vara någon kombination av att se dem som stora mjukdjur som flickungar sätter rosetter på eller vagt livsfarliga om man själv skulle klappa eller sitta på -högt upp.

Men i allmänhet totalt ofarliga mähän.

Skulle det kunna vara en grej med filmer där, flicka rider seg ponny i vägkant, långa tyglar, långsam skritt. Bil kommer försiktigt förbi och ingenting händer. Bil kör oförsiktigt förbi/tutar, hästen kastar sig ut i vägen, barnet faller av, buckla på bilen.

Liknande med häst skrämd av cyklist och totalt mosad 40 000 kr cykel i diket.

Alltså föremål av värde som går sönder.

En gång i England hörde jag en hästmänniska förklara för en uppfattad nybörjare/dumskalle om häst. Den är dyr, var försiktig om den (i stil med, om den går sönder får du ingen ny).

Så jag funderade på om jag fick tag i en av hysteriska ridstigscyklisterna att förklara din cykel kostar kanske 30 000 kr och är jättefin och går att reparera. Får du brutet ben så kan det gipsas, om ryttaren får hjärnskakning så kanske det går över, om hästen springer över en barnvagn sedan så överlever nog barnet och vagnen kan repareras.

Men den där hästen kan kosta 40 -300 000 kr och går den sönder så dör den.
 
En fundering på en sak som kanske skulle kunna vara rejält dålig för rytteriet men ändå. Folk som inte rider och inte har erfarenhet av hästar brukar väl vara någon kombination av att se dem som stora mjukdjur som flickungar sätter rosetter på eller vagt livsfarliga om man själv skulle klappa eller sitta på -högt upp.

Men i allmänhet totalt ofarliga mähän.

Skulle det kunna vara en grej med filmer där, flicka rider seg ponny i vägkant, långa tyglar, långsam skritt. Bil kommer försiktigt förbi och ingenting händer. Bil kör oförsiktigt förbi/tutar, hästen kastar sig ut i vägen, barnet faller av, buckla på bilen.

Liknande med häst skrämd av cyklist och totalt mosad 40 000 kr cykel i diket.

Alltså föremål av värde som går sönder.

En gång i England hörde jag en hästmänniska förklara för en uppfattad nybörjare/dumskalle om häst. Den är dyr, var försiktig om den (i stil med, om den går sönder får du ingen ny).

Så jag funderade på om jag fick tag i en av hysteriska ridstigscyklisterna att förklara din cykel kostar kanske 30 000 kr och är jättefin och går att reparera. Får du brutet ben så kan det gipsas, om ryttaren får hjärnskakning så kanske det går över, om hästen springer över en barnvagn sedan så överlever nog barnet och vagnen kan repareras.

Men den där hästen kan kosta 40 -300 000 kr och går den sönder så dör den.
Dvs jag tror att folk i allmänhet har så dålig fantasi att de inte kan föreställa sig att någonting kan röra sig på ett sätt de inte sett tidigare. Det går inte att föreställa sig att en ponny som skrittar långsamt med hängande huvud helt plötsligt kan vända och sparka åt alla håll och kanter. För man extrapolerar vad den gör nu till vad den sannolikt gör i framtiden.

En bil eller cykel ändrar inte hastighet eller riktning eller antal hjul i vägen så fort så man kan inte föreställa sig det hända.

Samtidigt är väl det en fördel för ridsporten att föräldrar tror att hästar är stora mjukdjur som är till för manflätning. Så man kanske inte vill berätta att de kan röra sig av egen vilja och snabbt.

I det fallet kanske man bara kan köra en film på desamma långsam häst i skritt, generisk människa på och sedan blinka in en älg - skylt 500 kg, blink tillbaka häst 500 kg. Sedan bild på älg i vindruta. Sedan bild på hm galopphäst i startport eller ngt.
 
Senast ändrad:
En fundering på en sak som kanske skulle kunna vara rejält dålig för rytteriet men ändå. Folk som inte rider och inte har erfarenhet av hästar brukar väl vara någon kombination av att se dem som stora mjukdjur som flickungar sätter rosetter på eller vagt livsfarliga om man själv skulle klappa eller sitta på -högt upp.

Men i allmänhet totalt ofarliga mähän.

Skulle det kunna vara en grej med filmer där, flicka rider seg ponny i vägkant, långa tyglar, långsam skritt. Bil kommer försiktigt förbi och ingenting händer. Bil kör oförsiktigt förbi/tutar, hästen kastar sig ut i vägen, barnet faller av, buckla på bilen.

Liknande med häst skrämd av cyklist och totalt mosad 40 000 kr cykel i diket.

Alltså föremål av värde som går sönder.

En gång i England hörde jag en hästmänniska förklara för en uppfattad nybörjare/dumskalle om häst. Den är dyr, var försiktig om den (i stil med, om den går sönder får du ingen ny).

Så jag funderade på om jag fick tag i en av hysteriska ridstigscyklisterna att förklara din cykel kostar kanske 30 000 kr och är jättefin och går att reparera. Får du brutet ben så kan det gipsas, om ryttaren får hjärnskakning så kanske det går över, om hästen springer över en barnvagn sedan så överlever nog barnet och vagnen kan repareras.

Men den där hästen kan kosta 40 -300 000 kr och går den sönder så dör den.
Tyvärr så handlar det om en speciell typ av människor som inte visar hänsyn. De visar ingen hänsyn vare sig de går, joggar, cyklar, rider, kör bil/MC eller rymdfärja :down: De skulle aldrig riskera att missa en chans slå "världsrekord" på sin vända för att låta bli att skada någon annan eller hens ägodelar. Är din häst dyr och blir skadad är det i deras värld ditt problem (i den riktiga världen också, eftersom du har små möjligheter att hålla kvar dem eller att bevisa att de orsakade en olycka)
 
Tyvärr så handlar det om en speciell typ av människor som inte visar hänsyn. De visar ingen hänsyn vare sig de går, joggar, cyklar, rider, kör bil/MC eller rymdfärja :down: De skulle aldrig riskera att missa en chans slå "världsrekord" på sin vända för att låta bli att skada någon annan eller hens ägodelar. Är din häst dyr och blir skadad är det i deras värld ditt problem (i den riktiga världen också, eftersom du har små möjligheter att hålla kvar dem eller att bevisa att de orsakade en olycka)
Men de är inte riktigt lika oförsiktiga runt älgar eller sportbilar ändå. Dvs de skulle antagligen inte svepa förbi och repa en Ferrari eller ens en Volvo med sin whateverpinne. De skulle inte cykla i 140 rakt in i rumpan på en älg eller goffa in styret i magen på en tjur som råkade vara på vägen.
 
Men de är inte riktigt lika oförsiktiga runt älgar eller sportbilar ändå. Dvs de skulle antagligen inte svepa förbi och repa en Ferrari eller ens en Volvo med sin whateverpinne. De skulle inte cykla i 140 rakt in i rumpan på en älg.
Jag vet faktiskt inte...jag ser dem bete sig i Bromma också. Bilarna där tenderar att vara dyra.
 
Man ser ju också kommentarer om att man ska träna hästarna så de inte reagerar på skrämmande saker. Visst kan man vänja hästar vid mycket, men de är fortfarande flyktdjur. Inte ens polishästar som har "rätt" psyke och är tränade är coola i alla situationer.
 
Man ser ju också kommentarer om att man ska träna hästarna så de inte reagerar på skrämmande saker. Visst kan man vänja hästar vid mycket, men de är fortfarande flyktdjur. Inte ens polishästar som har "rätt" psyke och är tränade är coola i alla situationer.
Faktiskt, jag är ju också i essens iofs kanske ett attackdjur, men jag hoppar definitivt till om någon springer förbi och smäller en armbåge i sidan på mig.
 
Jag ropar numera också hej en bit innan , tjugo meter eller så, om jag kommer bakifrån och i hälften av fallen hoppar ryttaren till i sadeln. Nästan ingen häromkring ropar innan de passerar en häst.

Haha, hände mig häromdagen! Skrittar barbacka på min häst på en bro över ån nästan inne på gården, både jag och hästen avslappnade, hängande tyglar. Plötsligt ropar en man på cykel bakom och frågar om det är ok att han passerar och jag blir livrädd, hoppar till och skrämmer hästen som ju såklart sett honom för längesen. Jag svarar ja, samtidigt som hästen far iväg i sidled och jag försöker hala in tyglarna och han frågar ”Eller?” och jag försäkrar att det är ok. Känner hur min häst tänker: 🙄🙄

:rofl:
 
Stod ett tag i ett stall där stallägaren hade egna travhästar, som hen tränade på ridvägar/gångvägar i stallets trakt. Fanns många stall med ridhästar (även jag då) som använde dessa vägar
Det var många ryttare som blev avslängda/skenade med pga hen fräste på i Solvalla-fart på vägarna. Även folk med barnvagnar, hundägare, promenadfolk mm som fick slänga sig i ur vägen när hen kom farande.
Hen fick många klagomål, men det hjälpte inte.
Min häst, som var kblstravare, brydde sig inte så mkt av hens "härjningar", men han var ju van med vagnar mm
 
Vill någon inte visa hänsyn till sina medmänniskor för dom tränar och inte vill avbryta så åk då till en anläggning där det inte behövs vissa hänsyn och personen kan träna ostört. Naturen eller trafik delas med andra och då tycker jag att hänsyn kommer före träning.

Mina hästar har inga problem med möte på en bana men skulle säkerligen tro att mötande eller bakifrån häst flydde från något om häst kommer i trav eller galopp ute, skriver tror då det inte hänt.
 
Stod ett tag i ett stall där stallägaren hade egna travhästar, som hen tränade på ridvägar/gångvägar i stallets trakt. Fanns många stall med ridhästar (även jag då) som använde dessa vägar
Det var många ryttare som blev avslängda/skenade med pga hen fräste på i Solvalla-fart på vägarna. Även folk med barnvagnar, hundägare, promenadfolk mm som fick slänga sig i ur vägen när hen kom farande.
Hen fick många klagomål, men det hjälpte inte.
Min häst, som var kblstravare, brydde sig inte så mkt av hens "härjningar", men han var ju van med vagnar mm
Aha nu kommer jag på varför min är så cool i trafiken , vi red mycket på en travslinga där ekipagen kom i en hiskelig fart och vi bara gick lite åt sidan och både vi och dom fortsatte som om inget hade hänt. Nyttigt för både vi och dom. Den enda gången min fick spel var när en stillastående snöskoter stod vid sidan om spåret :D :nailbiting:, han "skenade" rakt genom en stenskravel utan skador (han flög visst). När den sen körde jämte oss 50 m bort stannade kusken då han såg oss :up: då en av Sveriges bästa kuskar så han visste hur man handskas med stirriga hästar. Det värsta jag varit med om var när jag mötte ett par travekipage i bredd på ett backkrön och jag hade inget val annat än tokbromsa och be en bön att inte hamna i diket på den smala byvägen. Idioter.
 
Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade situation, kanske överreagerar jag bara.

Jag och min dotter var ute och red i skogen när vi mötte en joggare. Det var en relativt smal stig och rätt så igenvuxet så hästarna såg inte vad det var som kom farande förrän han var ganska nära inpå oss. Detta och det faktum att mannen flåsade rätt rejält när han kom springande rakt emot oss fick min häst att spänna till lite, varpå jag vänligt hejade på mannen och frågade om han skulle kunna tänka sig att passera oss i gångfart. Mannens reaktion blev inte vad jag hade förväntat mig. Han tyckte det var väldigt märkligt att våra hästar var rädda för människor och ansåg att det var en väldigt stor uppoffring från hans sida att behöva sakta av till gångfart i ett 20-tal steg för att passera oss, det skulle vi minsann vara väldigt tacksamma för att han gjorde och i framtiden skulle vi se till att våra hästar var bättre tränade. Jag, som inte orkade ge mig in i en diskussion som med stor sannolikhet inte skulle slutat vettigt, tackade bara så mycket och red vidare. Min häst insåg ju så fort mannen övergått från att flåsa till att prata att han inte utgjorde något större hot så mötet blev ju rätt odramatiskt trots allt.

Så till min fundering. Tillhör det inte allmänt folkvett att man saktar in när man möter ett gäng hästar på en smal stig i skogen? Självklart hade vi flyttat oss ur vägen och låtit honom passera i sin takt om det hade funnits möjlighet till det, men det fanns ingenstans att ta vägen just där vi möttes. Alternativet till att jag bad honom sakta in hade ju varit att min häst kanske i sista sekunden hade bestämt sig för att joggaren faktiskt var på väg att attackera honom varpå han sannolikt kastat sig runt (halvt på bakbenen) och riskerat att slå ned den stackars joggaren med frambenen i farten. Känns inte riktigt som ett bättre alternativ. :crazy:

Eftersom vi rider denna vägen rätt ofta, och jag antar att även joggaren använder stigen rätt frekvent, är det inte utan viss oro för att vi ska stöta på honom igen (fortfarande med lika ”otränade” hästar). Vad gör jag då? Struntar i att rida i skogen tills vi har genomfört polishästträning och säkerställt att ingen av hästarna reagerar på att man springer rakt emot dem flåsande och flaxande trots en trängd situation? Vänder om och rider åt andra hållet i galopp så fort vi får syn på honom igen? Talar om för honom att det faktiskt är även för hans egen säkerhets skull som han borde visa lite hänsyn? :confused:

Usch så otrevligt och faktiskt obehagligt av honom att inte respektera er.

Det verkar dock inte vara ovanligt. Här där jag bor så finns det, bredvid gång/cykelvägen, en utmärkt ridstig som är välskyltad. Det är alltså rätt omöjligt att missta det som något annat än just en ridstig. Jag ser inget problem i att folk går på den, så länge de faktiskt har respekt och uppsikt för oss som rider där. Sen skulle det såklart aldrig falla mig in in att passera folk i någon annan gångart än skritt.
Men det är många gånger som jag har mött både crossar i hög fart som knappt saktat ner/kört extremt fort i en kurva och cyklister eller folk som bara går utbredda och tar upp hela stigen och vägrat flytta på sig.

För att komma till närmsta ridhus så behöver vi rida igenom ett lugnt bostadsområde. När jag och en kompis från stallet var på väg dit med våra hästar och rider på trottoaren längs med en bil/bussväg så kommer ett helt fotbollslag springandes mot oss. Det är en raksträcka och det finns inte en chans för oss att gå över på andra sidan då det är en väg mellan, och sen bostadshus. Fotbollslaget vägrade sakta in även fast våra hästar började fnorka och trampa lite. Det slutade med att min häst blev totalt panikslagen och jag for av mitt i gatan (som tur var kom det varken bilar eller bussar just då) och min häst trasslade in sig i tyglarna och panikade. DÅ stannade fotbollslaget (några sprang vidare dock...).

Vad hände med sunt förnuft och att respektera andra?
Kan tillägga att våra hästar var trafikvana.
 
En annan grej hände när vi har ute och red på ridvägen någon dag efter nyår.
Vid skolan där ridvägen gick förbi var det ett gäng "snorungar" och hängde där.
En av "snorungarna" slängde en smällare rakt under magen på min gammelman, smällaren exploderade. Gammelman hoppade till, sedan var det inte mer.
Vi jagade "snorungen" som gjorde det, ett tag. Och prejade upp honom mot en husvägg. Skällde ut honom efter noter.
Så han lär inte göra om det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Tänk er följande två situationer: a) Du rider på en allmän men mindre grusväg i skritt och en cyklist kommer bakifrån och vill komma...
2
Svar
23
· Visningar
1 811
Senast: TinyWiny
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp