Mögligt läder!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cissi121
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 847
C

Cissi121

Hej på er alla!
Jag har städat bland alla gamla grejer... Hittade där lite läderartiklar som jag skulle vilja använda. Putsade grejerna, som var mögliga, med sadeltvål och vatten, men möglet försvinner inte. Man ser fortfarande mögelsporerna i lädret. Vad ska man göra åt detta? Spelar ingen roll hur mkt jag putsar. Någon som vet...

Sv: Mögligt läder!!

ammoniakbad..
häll lite (ca 1 cl) ammoniak i en 10litershink med ljummet vatten.. låt ligga i 1 minut (inte mer, då förstör du allt!) och skölj sedan NOGA! tvätta med sadeltvål efter det, tvätta tills skummet är helt vitt.. sedan smörjer du på med läderbalsam och låter det ligga varmt ett tag, torka av läderbalsam och polera av spännena så är det som nytt..

Jag använde vanlig ättika till en sele som var alldeles jätte-möglig.
Massor av vanlig hushållsättika i varmt vatten. Tryckte ner del för del i baljan och skurade med skursvamp. Det tog även bort lukten och möglet har inte kommit tillbaka igen.

jag har även hört att galltvål ska vara bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt... 2
Svar
27
· Visningar
1 954
Senast: lingonben
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 405
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur